Gå til innhold

Dualboot Win98 & XP

MrVilla

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt etter dette, men har ikke funnet noen særlig tilfredstillende opplysninger. Mulig søkingen min ikke var helt perfekt...

Uansett.

Jeg har forstått det slik at hvis jeg skal ha en slik dualboot, så må jeg først installere win98 deretter XP. Det jeg skulle visst er litt mer detaljer rundt dette.

Hvordan fikser XP'en dualboot opplegget? Hva må jeg gjøre for å få dette til å fungere?

Jeg har XP Home & Win98SE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt dualboot med 98 og XP Pro, hadde partisjonert harddisken når eg la inn 98 med "tools" fra WD (WD 60 disk). Når XP CD var inne fikk eg valg om eg skulle oppgradere eller ha rein innstallasjon. Siden eg ville beholde 98 blei valget rein. Så fikk eg valg om hvilken partisjon XP skulle innstalleres på valgte E, C og D var FAT32 med 98 og tilbehør, resten ble NTFS for XP. Med dette oppsettet fikk eg valg ved oppstart / omstart hvilket operativsystem eg ville benytte. Er ikkje så kyndig på skifte av operativsystem uten omstart, kunne også åpne dokumenter på FAT partisjonene i XP - vanskeligere den andre veien siden 98 trenger "tilbehør" for å lese fra NTFS. XP har partisjonsverktøy en kan bruke ved innstallasjonen for å lage flere partisjoner og valg av oppsett (FAT, NTFS). Også mulig dette kan brukes dersom disken i dag kun har en partisjon for å lage nye partisjoner av plassen som er ledig.

Lenke til kommentar

Ja, det fungerer bra så lenge Win98 ligger på C:. Vet ikke om WinXP må ligge på egen partisjon, men du bør absolutt kjøre det på NTFS, så da er det best med to partisjoner.

Jeg har hørt at hvis man installerer Win98 på nytt, så overskriver den bootmenyen til WinXP, men hvis du lager en recovery-disk for XP først burde det gå bra.

Lenke til kommentar

Okay. Få se om jeg har oppfattet dette riktig.

Jeg installerer win98 som vanlig på c: osm er en fat32 partisjon.

Deretter så installerer jeg xp på d: samtidig som jeg gjør dette til en NTFS partisjon.

Når alt er ferdig og jeg restarter, så vil jeg få opp en boks som spør om jeg vil starte win98 eller xp.

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Takk for bekreftelsen xoop!

Vel Cappo.....

Av en eller annen grunn så vil ikke noen spill fungere i xp, om dem er gamle eller ei er temmelig irrelevant. Jeg vil spille dem. Har også hatt litt problemmer med at det er forskjell fra maskin til maskin. Noen går bra på en xp-maskin mens andre ikke. Den jeg har ser ut til å være spesielt kresen.

Jeg har oppdatert alt som heter drivere. Får se om SP1 kan hjelpe litt. Har ikke foretatt en eneste oppdatering av xp siden den kom ut da jeg ikke har internet på den maskinen.

Jeg kaller meg villa av den enkle grunn at jeg digger brusen;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...