Gå til innhold

RYKTER: Geforce 5 skal ikke ha 256bits ram-arkitektur


vifteovn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde ikke DDR2 var helt klart enda jeg men.. :razz:

 

Og hva i svarte svingende får de folka til å tro at DDR2 og 128Bit er billigere enn 256bit og DDR? :smile:

 

nVidia har ikke "råd" til å begynne å trappe ned specsa på NV30 hvis de vil konkurere med ATI.

 

Og dette sier jeg som digger nVidia, men syns Radeon 9700 PRO er stygg raskt. :grin:

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe nytt. Nvidia har selv sagt i et intervju en stund tilbake at NV30 ikke vil bruke 256bit minnebus pga det vil gjøre at NV30 blir for dyrt.

Men det er snakk om at NV30 skal bruke 3dfx/gigapixel tech for å utnytte minnebånbredden best mulig. Ryktene som reactorcritical kom med om 48GB/s effektiv minnebåndbredde skal visnok stemme ifølge en fra beyond3d som er under NDA.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 14:46, skrev MistaPi:

Dette er ikke noe nytt. Nvidia har selv sagt i et intervju en stund tilbake at NV30 ikke vil bruke 256bit minnebus pga det vil gjøre at NV30 blir for dyrt.

Men det er snakk om at NV30 skal bruke 3dfx/gigapixel tech for å utnytte minnebånbredden best mulig. Ryktene som reactorcritical kom med om 48GB/s effektiv minnebåndbredde skal visnok stemme ifølge en fra beyond3d som er under NDA.



 

Jauda... Og så kan du begynne å regne på hva ATI har da.... ca 20GB/s, og så kan du legge på en "gjennomsnittlig" overdraw på 3.... or effektiv båndbredde blir plutselig 60GB/s..., så kan du jo legge til litt komprimering m.m......

 

Man må prøve å sammenligne apples to apples, og ikke apples to oranges....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 14:57, skrev vipewan:


Jauda... Og så kan du begynne å regne på hva ATI har da.... ca 20GB/s, og så kan du legge på en "gjennomsnittlig" overdraw på 3.... or effektiv båndbredde blir plutselig 60GB/s..., så kan du jo legge til litt komprimering m.m......


Man må prøve å sammenligne apples to apples, og ikke apples to oranges....



 

Har jeg sammenlignet med R9700 her? Uansett, hvor får du 60GB/s fra? Det er ikke mye nytt fra R200 når det gjelder occlusion culling, det nye er crossbar memory controller, men det gir uansett ikke 3x høyere teoretisk minnebåndbredde. R8500 har vel 12.8GB/s teoretisk minnebåndbredde hvis jeg ikke husker helt feil.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-09-17 17:35 ]

Lenke til kommentar

litt off topic men, hvis vi skal håpe/satse på nv30 i det hele tatt kommer ut i år, vil det sansynligvis komme mot slutten av året. (les desember) da har jo radeon 9700 vært ute i 4/5 mnd allerede. det vil jo igjen bety at ATI mest sansynligvis vil slippe en oppgradering av radeon brikken i februar/mars mest sansynligvis til relativt hyggelig pris (gf4ti4400 prisleie) nvidias nye kort pleier jo å ligge på 4000/5000 når de først kommer i butikken. klart nv30 kommer til å bli Rå, men jeg tar nok heller et oppgradert radeon kort til halve prisen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 17:15, skrev MistaPi:

Quote:


Den 2002-09-17 14:57, skrev vipewan:


Jauda... Og så kan du begynne å regne på hva ATI har da.... ca 20GB/s, og så kan du legge på en "gjennomsnittlig" overdraw på 3.... or effektiv båndbredde blir plutselig 60GB/s..., så kan du jo legge til litt komprimering m.m......


Man må prøve å sammenligne apples to apples, og ikke apples to oranges....



 

Har jeg sammenlignet med R9700 her? Uansett, hvor får du 60GB/s fra? Det er ikke mye nytt fra R200 når det gjelder occlusion culling, det nye er crossbar memory controller, men det gir uansett ikke 3x høyere teoretisk minnebåndbredde. R8500 har vel 12.8GB/s teoretisk minnebåndbredde hvis jeg ikke husker helt feil.

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-09-17 17:35 ]</font>

 

R8500 hadde ca 8,8gb pr sekund

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 08:53, skrev Templar:

Når det blir kontrollert at dem skal bruke DDR2 er det samme som at si at kortet kommer IKKE vor en 2003 og da snakker vi IKKE januar..!!


DDR2 kommer til standard PCer til neste år, at minneteknologien kan brukes på et grafikk-kort er ikke utenkelig.

Husker at gamle Geforce 256 (1'ern) var den første PC-komponenten med DDR-RAM. Tok minst 6 måneder før lignende RAM-brikker kom til Hovedkort.

Greia er at RAM-standarder skal være, nettopp standarder. Mye av utviklingstiden går faktisk på å finne og forhandle fram specs som alle produsenter kan bruke, uten å tråkke noen på pantent-tærne... :wink:

Når du lager ett grafikk-kort behøver du bare at akkurat dens minnekontroller er kompatibel - Resultatet er kortere "Utvikling/lanserings-tid".

Jeg ser det ikke utenkelig at det kommer med DDR2 nå i år...

 

Ellers: Ja - Raedon 9700 er fett nå, men nVidia svarer nok med noe råere, så vil ATI svare osv....

Uasett blir vi avløst med ett nytt "Rått" kort om maks 3 måneder...

 

Edit: Skriveleif

 

[ Denne Melding var redigert av: Cybermantix på 2002-09-18 12:07 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...