Gå til innhold

Hva er det letteste Linux?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder diskusjonen om Slackware er brukervennlig eller ikke, så vil jeg nok påstå at Slackware faktisk _kan_ være brukervennlig. Det meste er satt opp fra før, så det er egentlig ikke så mye en "vanlig" bruker trenger å gjøre for å få opp et brukbart system. Men nok om det, Slackware er ikke noe man anbefaler til en nybegynner ;)

Hrisebro: 1gb skulle da holde det, en full install får du neppe, men en standard GNOME-desktop mener jeg skulle gå.

5609404[/snapback]

Da satser vi på det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At brukeren gjør alt er ikke brukervennelig. At brukeren skal slippe å gjøre ting som kan automatiseres er for meg selve essensen av brukervennelighet. Slutt å skrem potensielle brukere bare for å tilfresstille ditt eget ego, fordi det er bedre å tiltrekke brukere til systemet ved å henvise de til noe som faktisk er brukervennelig.

5608651[/snapback]

Nettopp, for deg.

Generelt er ikke brukervennlighet praksisen ved å la brukeren gjøre så lite som mulig, for selv en automagisk wizzard kan være vanskelig å bruke. Automatisering er ikke brukervennlighet, like lite som å "lesse alt arbeidet" på brukeren er det.

Brukervennlighet er ikke GUI. Brukervennlighet er ikke kommandolinja. Brukervennlighet er ikke alt ferdig oppsatt på forhånd. Brukervennlighet er ikke at bruker skal gjøre "alt" sjøl.

Brukervennlighet er hvor lett det er å lære å bruke et verktøy. Brukervennlighet er hvor effektivt en kan bruke verktøyet, og om det kan brukes tilfredsstillende.

Brukervennlighet er faktisk en ISO standard:

The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.

Oppgave:

Er kommandoen cp enklere å bruke og å lære å bruke enn de forskjellige GUI-filbehandlerne?

olear er inne på noe viktig.

Brukervennlighet er ikke det samme som nybegynnervennlighet.

Hverken Slackware bør ikke anbefalles til nybegynnere, men Slack er ganske brukervennlig likevel.

Lenke til kommentar

Hverken Slackware bør ikke anbefalles til nybegynnere, men Slack er ganske brukervennlig likevel.

5609572[/snapback]

Nå har det seg enda sånn at det i denne tråden er snakk om en nybegynner som spør om den "letteste Linux". LFS faller IKKE under den kategorier uansett hvordan du vrir og vender på det. Når vi har slått fast en gang for alle at LFS ikke er brukervennelig eller enkelt for en nybegynner, er det da i det hele tatt vits å ta diskusjonen? Jeg har sett alt for mange har blitt skremt bort fra Linux på grunn av slike idiotiske skryteinnlegg og det irriterer meg.

Lenke til kommentar

5609572[/snapback]

Nå har det seg enda sånn at det i denne tråden er snakk om en nybegynner som spør om den "letteste Linux". LFS faller IKKE under den kategorier uansett hvordan du vrir og vender på det. Når vi har slått fast en gang for alle at LFS ikke er brukervennelig eller enkelt for en nybegynner, er det da i det hele tatt vits å ta diskusjonen? Jeg har sett alt for mange har blitt skremt bort fra Linux på grunn av slike idiotiske skryteinnlegg og det irriterer meg.

5610905[/snapback]

Hvorfor klarer ikke du å lese postene mine?

Jeg har ikke anbefalt LFS til noen nybegynner NOENSINNE. Jeg har heller ikke frontet Slackware til denne brukeren. Ta å les den første posten min i denne tråden og fortell meg hvor jeg snakker om LFS.

Har jeg skrevet "skryteinnlegg" som du kaller det? NEI. Jeg har forsøkt å gi deg og andre som har en feil oppfattning av begrepet brukervennlig noen pekepinner på hva et egentlig betyr.

En nybegynner trenger ikke en distro som er brukervennlig, en nybegynner trenger en distro som er nybegynnervennlig. Er det så vanskelig å forstå at det er en forskjell på disse to? Du siterer meg tilogmed når jeg presiserer dette og likevel kritiserer du meg.

Lenke til kommentar
En nybegynner trenger ikke en distro som er brukervennlig, en nybegynner trenger en distro som er nybegynnervennlig.

5613534[/snapback]

Nå har det seg sånn at brukervennlig betyr "lett å bruke". Og det er akkurat hva en nybegynner trenger, altså en brukervennlig distribusjon.

Brukervennlighet er det samme som "nybegynnervennlighet" (nytt ord for meg) når man referer til en nybegynner.

Brukervennlighet er ikke nødvendigvis det samme som "nybegynnervennlighet" når man refererer til en erfaren bruker.

Lenke til kommentar

Nei, brukervennlig betyr ikke (bare) "lett å bruke". Begrepet brukervennlighet er blitt misbrukt, og er egentlig et meget komplekst begrep som favner alle elementer av et datasystem som relaterer til brukeren. Ref. ISO definisjonen jeg siterte:

The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.

Wikipedia har en grei artikkel på dette: HER

f.eks. En tekstbehandler kan være ekstremt lett å bruke, men hvis den ikke har godt skrevet og lett tilgjengelig dokumentasjon er den ikke brukervennlig.

Det er mer til brukervennlighet enn f.eks. hvor lett grandtante Olga klarer å skifte farge på skrivebordet.

Nybegynnervennlighet er ikke mye brukt og jeg tror vel egentlig det eksisterer et annet navn for det samme, men jeg husker ikke det i farten så jeg brukte nybegynnervennlighet fordi det var logisk.

Lenke til kommentar
Hvor mange tror du har sjekket ISO-standarden før de ber om "brukervennlig distribusjon"?

Jeg for min del stoler mest på en norsk ordbok, når vi diskuterer norske ord.

5614366[/snapback]

Så fint:

Ordbok

"Lett å bruke" er et ganske vagt begrep. Det som er enkelt for deg, eller moren din, er ikke sikkert at er like greit for meg, eller min mor. You see? I bunn og grunn er nok de fleste GNU/Linux-distroer brukervennlig, men jeg tror neppe at alle er like nybegynnervennlige.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...