Gå til innhold

Hva er det letteste Linux?

Anbefalte innlegg

Har begynnt med Linux jeg også nå for noen uker siden, har bare prøvd Ubuntu enda. Synes dette er en veldig fin distro, som ikke gjør overgangen fra Windows alt for stor...

Men har hatt litt problemer med at hele pc-en fryser, eller det kommer rare farger når jeg er inne i en session - aner ikke om det er jeg som har gjort noe dumt eller bare feil i distroen:s

5584876[/snapback]

Høres ut som du ikke har installert skjermkort drivere.

5585034[/snapback]

Skjermkortdriverene som følger med er stort sett stabile - de er bare av og til litt kjipe...

Men har også opplevd "frys" på ubuntu. Det har jeg ikke på fedora.

5585208[/snapback]

Høres akkurat ut som det samme problemet jeg får hvis ikke jeg installerer skjermkort drivere. Først så begynner det smått oppe rundt menyer og slik, masse stripete små fareger som dekker til og blir værende og overlapper værende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fedora 3 har med masse andre unødvendige ting..

det har ikkje Ubuntu! Kubuntu er vel nesten det samme? bare at den bruke KDE?

nå er eg ikkje den typen som bruke linux men eg har prøvd FC3 og Ubuntu

syns Ubuntu vant lett

5586806[/snapback]

Og dette er ting som du merket som første gangs bruker eller?

Lenke til kommentar
Fedora 3 har med masse andre unødvendige ting..

det har ikkje Ubuntu! Kubuntu er vel nesten det samme? bare at den bruke KDE?

nå er eg ikkje den typen som bruke linux men eg har prøvd FC3 og Ubuntu

syns Ubuntu vant lett

5586806[/snapback]

Og dette er ting som du merket som første gangs bruker eller?

5587078[/snapback]

Ja men FC3 var veldig enkelt å installere må eg sei!!

Lenke til kommentar

Hvis du har rask linje er det ikke værre enn at du laster ned Fedora og Ubuntu og tester selv. Ubuntu og Kubuntu har en live-CD verson så du slipper å installere og det er et prosjekt på gang med Fedora også tror jeg.

Fedora har et par pluss som at den fikser brannmur automatisk, ser penere ut som default og har en grafisk installer. Vet ikke helt hvorfor jeg liker K/Ubuntu så mye, kanskje fordi jeg har blitt så vant til bruke den.

Lenke til kommentar

Har prøvd ufattelig mange distroer og har kommet frem til at (K)ubuntu er den beste distroen for meg. Ingen problemer med installasjon, noe jeg setter som første prioritet for en som vil prøve GNU/Linux for første gang. Bruker apt-get som pakkesystem, det er enkelt og ikke minst, det fungerer. Kubuntu bruker KDE som arbeidsmiljø. KDE er et arbeidsmiljø som ligner endel på Windows miljøet, det vil derfor kanskje bli en enklere "overgang" for brukeren til GNU/Linux.

Vil også legge til at dette er en distro for de som ser på seg selv som mer "erfarne" brukere også :)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Novell Suse 10 :D

Det er den distroen jeg synes fungerer best, for alt funker føler jeg.

Trådløst internett fikk jeg f.eks. aldri til i Ubuntu, men Suse tok den med en gang. God grafisk instalasjon også, men tar dessverre ganske stor plass (ca 2 GB og 4CD er) mens ubuntu tar 698(?) MB 1CD.

Lenke til kommentar
Yay distrowar! Lenge siden sist! Slip knivene, fyll flammekastern'e, og puss pingvinrakketkasterne :p

5584740[/snapback]

Yarrrrrrr! kekekekek

*sender ordre om å angripe med GNU kavalariet*

---

Jah, som du ser Svulst, mange meninger ute å går.

Dessuten har vi det problemet om å definere brukervennlighet. Det er egentlig ganske vanskelig. f.eks. for meg er Slackware brukervennlig fordi alt som skjer, alt som må gjøres, alle tilpassninger er det jeg og bare jeg som står til ansvar for. Automagisk konfigurering syns jeg er noe feigt, jeg redigerer konfig filer for hånd (med magnet :p nei da)

JEG vil anbefalle det ingen andre har gjort her til nå:

1. Les gjennom denne gode lista over de største distroene:

The Top Ten Distributions - A Beginner's Guide to Choosing a (Linux) Distribution. Den er ikke perfekt, men den er en god begynnelse.

2. Last ned og test ut en LiveCD, f.eks. Knoppix, og få en liten følelse over hvordan det er å jobbe med linux. Det er ingen god pekepinn, men det er en start.

3. MEPIS, Xandros, Mandriva, Fedora, Ubuntu og SUSE. Test dem ut alle. Velg en.

Eller du kan drite i å høre på meg og velge ... f.eks. SuSE.

Jeg starta med SuSE i min tid og ble såpass hekta på GNU/Linux at jeg bytta til Slackware.

gudd løkk

Lenke til kommentar

Distro = distribution

Ulike distro har ulike tilnærminger av hvordan Linux skal fungere.

For eks. Debian, Ubuntu og Kubuntu (m.fl.) har ett pakke system som gjør det enklere å oppdatere operativsystemet. Slackware derimot lar brukeren selv ha alt under kontroll, med andre ord du gjør alt selv. En annen distro som Gentoo går mer mot å være så effektiv som mulig, og har dermed diverse tekniske tilnærmelser som ikke er ment for nybegynnere.

Personlig vil jeg enten anbefale Kubuntu eller Knoppix for å starte med Linux, dette er siden begge distroene er flinke til å oppdage hardware på maskinen. Alternativet er å begynne å fikle med moduler (linux talk for drivere...) og headerfiler.

Grunnene til at jeg bruker linux er:

- fordi det er ett veldig fint miljø å utvikle / programmere i

- fordi jeg er nødt / hekta på å bruke dette OS'et

- vanvittig mye greiere enn Windows i mange ting (serveroppsett, overføring, programmering, etc..)

- mye som koster til Windows er stortsett gratis for Linux

- OpenOffice2

Ulempene er:

- Windows har kverket alle velutviklede sanser fra DOS perioden

- Det er ikke alle innstillinger som har GUI (ikke at det betyr noe for meg)

- Hvis det skjer noe, må du søke på nett og håpe at noen andre har (hatt) det samme problemet som du opplever nå.

- Det finnes veldig lite av drivere til Linux, men det begynner å komme seg nå

Hvis du skal drive med (kun) spilling er fortsatt Windows XP nok det eneste gode valget.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Fordi der er det brukeren som gjør alt.

Selv gjort er vel gjort ;)

5608427[/snapback]

At brukeren gjør alt er ikke brukervennelig. At brukeren skal slippe å gjøre ting som kan automatiseres er for meg selve essensen av brukervennelighet. Slutt å skrem potensielle brukere bare for å tilfresstille ditt eget ego, fordi det er bedre å tiltrekke brukere til systemet ved å henvise de til noe som faktisk er brukervennelig.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjonen om Slackware er brukervennlig eller ikke, så vil jeg nok påstå at Slackware faktisk _kan_ være brukervennlig. Det meste er satt opp fra før, så det er egentlig ikke så mye en "vanlig" bruker trenger å gjøre for å få opp et brukbart system. Men nok om det, Slackware er ikke noe man anbefaler til en nybegynner ;)

Hrisebro: 1gb skulle da holde det, en full install får du neppe, men en standard GNOME-desktop mener jeg skulle gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...