Gå til innhold

Hva er det letteste Linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fedora har jeg ikke helt sansen for. Debians programarkiv føler jeg er noe mer bredt i forhold til .rpm . Så en nybegynner vil ha store muligheter for å finne programmene han/hun trenger i Ubuntu.

5583564[/snapback]

Foretrekker selv også Ubuntu over Fedora, men nå som Fedora også har yum så er det ganske likt.

Hmm, jeg ville sagt Kubuntu, og ikke ubuntu. KDE er enklere enn Gnome synes nå jeg iallefall..

5583574[/snapback]

Det er mer en smaksak tror jeg, synes begge er ganske like. Når jeg startet å bruke Linux likte jeg KDE best pga utseende, så gikk jeg over til Gnome fordi jeg syntes det var enklere, men nå bruker jeg for det meste KDE...

Hvis du laster ned Ubuntu og har lyst til å teste KDE er det bare å skrive:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

i en konsoll så finner du det i sessions... eller syke i synaptic package manager hvis du foretrekker et brukergrensesnitt

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Redhat/Fedora er heller dårlig etter egen erfaring. Mye kluss med pakkesystemet, og dårlig ytelse. Ubuntu er en grei distro, men installasjonen kan være litt frusterende for en som aldri har vært borti linux før. Mandriva installasjonen er vel den enkleste jeg har vært borti, og jeg har ikke hatt noen særlige problemer (kjørte kun 1 ukes tid da), så anbefaler vel Mandriva.

Lenke til kommentar

Kluss med pakkesystemet i Fedora? Hvordan klarte du det? Installerte du rett fra kildekode, uten å lage en RPM først?

Ytelsen har forholdsvis lite med distroen å gjøre. Det som skiller distroer er i hovedsak pakkehåndtering og installasjon. I bruk er de veldig like, hvis man bruker de samme programmene.

Lenke til kommentar
En fordel med Ubuntu er at det et par nyttige hjelpeprogrammer som fikser alt av installasjon av P2P programmer som ikke er i pakkesystemet og installasjon av codec, osv.

Vet ikke om det finnes noe tilsvarende til andre distroer.

5584047[/snapback]

hvis jeg forstår deg riktig så gjør pakke systemet til SuSE det også, altså YaST2.

btw, vil nok anbefale (open) SuSE10.0 som nybegynner distro.

Lenke til kommentar
En fordel med Ubuntu er at det et par nyttige hjelpeprogrammer som fikser alt av installasjon av P2P programmer som ikke er i pakkesystemet og installasjon av codec, osv.

Vet ikke om det finnes noe tilsvarende til andre distroer.

5584047[/snapback]

hvis jeg forstår deg riktig så gjør pakke systemet til SuSE det også, altså YaST2.

btw, vil nok anbefale (open) SuSE10.0 som nybegynner distro.

5584068[/snapback]

Vet ikke hva som ligger i pakkesystemet i Suse, men det jeg tenker på er propriære skjermkort drivere til nVidia og programmer som f.eks Limewire som man ikke finner i pakkesystemet i Ubuntu.

Liste (Automatrix):

Capabilities:

1) Installs multimedia codecs

2) Installs all Firefox plugins (java, flash, etc) (except Adobe reader and mplayer)

3) Installs RAR, ACE and UNRAR archive support

4) Installs skype

5) Installs Acrobat reader 7 and firefox plugin for the same.

6) Installs Gnomebaker (CD/DVD burning s/w for GNOME)

7) Installs gftp (FTP client for GNOME with ssh capability)

8) Installs DC++ and amule (file sharing progs)

9) Installs Frostwire (GPL clone of Limewire)

10) Installs multimedia editors (Audacity (audio), Kino (video), EasyTag (ID3))

11) Installs DVD (dvdrip) ripper

12) Installs Mplayer and mplayerplug-in version 3.05 for Firefox

13) Installs totem-xine, VLC and Beep Media Player (with docklet)

14) Installs Opera Browser

15) Installs Debian Menu (shows all installed applications) (this kills and restarts your gnome-panel without warning u but its a completely harmless operation!)

16) Installs Bittornado and Azureus (Bittorrent clients)

17) Installs Avidemux (Video editing tool) (New version 2.1.0)

18) Enables Numlock on (turns numlock on Gnome startup)

19) Installs Programming Tools (Anjuta (C/C++ IDE), Bluefish (HTML editor) and Screem (Web Development Env.))

20) Install GnomePPP (Graphical Dial up connection tool)

21) Installs MS true type fonts

22) Configures ctrl-alt-del to start gnome-system-monitor (aka windows)

23) Installs Streamripper and Streamtuner

24) Installs NON-FREE audio and dvd codecs

25) Installs ndisgtk (WiFi configurator Graphical user interface)

26) Upgrades Open Office to 2.0 (final version), installs openoffice clipart and installs OO2 thumbnailer. (no support for AMD64 and ppc packages)

27) Adds 3 nautilus scripts (open any file with gedit as root; open a nautilus window as root in any folder; open gnome search tool in any folder (Right click in a nautilus window and look under "scripts")

28) Installs SUN'S JAVA JRE version 1.5

29) Installs SUN'S JAVA JDK version 1.5

30) Installs wine (u need to run winecfg manually after installation)

31) Enables ejection of CD when CDROM drive button is pressed.

32*) Installs firestarter (GNOME firewall frontend) and adds firestarter to GNOME startup

33*) installs gdesklets (GNOME eyecandy) and adds gdesklets to GNOME startup

34*) Gamepads (Makes USB gamepads work)

35*) Turns DMA ON on Intel and AMD machines (needs a restart)

36*) NVIDIA cards (Detects Nvidia cards and installs drivers) (Needs a restart)

37*) Adds midi capability to your Ubuntu box (test by playing a midi file with timidity or pmidi from terminal)

38*) Installs Firefox 1.5 and its plugins(themes and extensions are not retained, bookmarks need to be copied from backup folder)

* --> These options require manual intervention and clicking. Please stand by!

PLEASE DO NOT INSTALL (24) IF YOU ARE IN THE UNITED STATES OF AMERICA. IT IS ILLEGAL TO DO SO.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Yay distrowar! Lenge siden sist! Slip knivene, fyll flammekastern'e, og puss pingvinrakketkasterne :p

Ellers så må jeg si at jeg foretrekker Fedora. Hvorfor? Godt system, høy kjøringsstabilitet (kun gamle debian som kommer oppmot), mye brukt. Lett å administrere. Følger standarder.

Rett og slett fordi at Fedora funker. Ubuntu funker stort sett, men har et par stygge bugs i grunnsystemet sitt (kjerne og Xorg). Eneste dumme jeg kan si om Fedora er at de har hatt sin del av dårlige oppdateringer, men de blir stort sett fiksa innen et par dager. Vet ikke hvordan de andre distroene ligger ann her.

Lenke til kommentar

Mandriva er det enkleste jeg har prøvd. Likte at man bare kunne dobbelklikke på RPM og så lastet den ned dependencier automagisk. Ellers liker jeg den ikke noe særlig :).

Ubuntu vil jeg også anbefale, selv om ikke alt er automagisk der, slik som installering av deb-pakker (som ikke ligger i apt-get repo, selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Har begynnt med Linux jeg også nå for noen uker siden, har bare prøvd Ubuntu enda. Synes dette er en veldig fin distro, som ikke gjør overgangen fra Windows alt for stor...

Men har hatt litt problemer med at hele pc-en fryser, eller det kommer rare farger når jeg er inne i en session - aner ikke om det er jeg som har gjort noe dumt eller bare feil i distroen:s

Lenke til kommentar
Ubuntu vil jeg også anbefale, selv om ikke alt er automagisk der, slik som installering av deb-pakker (som ikke ligger i apt-get repo, selvfølgelig).

5584834[/snapback]

Dette har jeg laga et frontend for, dadebstaller. Den funker, men jeg ville heller venta til dapper. Da kommer gdebi med python-apt som backend, og den skal altså greie å installere debpakker ved dobbeltklikk (langt bedre enn jeg greier med command.getoutput()).

Automatix vil ikke funke på dapper, og forfatteren har sagt han IKKE kommer til å bruke mer tid på den fra da av. Men nå får vi jo en oppfølger; easyubuntu

screenshot1.png

Lenke til kommentar
Har begynnt med Linux jeg også nå for noen uker siden, har bare prøvd Ubuntu enda. Synes dette er en veldig fin distro, som ikke gjør overgangen fra Windows alt for stor...

Men har hatt litt problemer med at hele pc-en fryser, eller det kommer rare farger når jeg er inne i en session - aner ikke om det er jeg som har gjort noe dumt eller bare feil i distroen:s

5584876[/snapback]

Høres ut som du ikke har installert skjermkort drivere.

Lenke til kommentar

5584876[/snapback]

Høres ut som du ikke har installert skjermkort drivere.

5585034[/snapback]

Skjermkortdriverene som følger med er stort sett stabile - de er bare av og til litt kjipe...

Men har også opplevd "frys" på ubuntu. Det har jeg ikke på fedora.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...