Gå til innhold

Muhammed saken, deres meninger!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle som er litt oppegående tror jeg vet litt om hvordan en del muslimer er, spesielt de litt ekstreme som vi hele tider hører om. Så det er HELT klart at han magazine duden burde visst bedre en å publisere disse bildene. Fordi han burde visst at de kunne komme en slik reaksjon

Dette er en feil fremstilling av det som skjedde.

 

For det første så burde han ikke visst at det kunne komme slike reaksjoner.

 

For det andre var det en dansk avis som trykket bildene. Magazinet trykket vel bare en faksimile.

 

For det tredje trykket en egyptisk avis tegningene allerede i oktober sist år.

 

 

Lide? Mener du vi lider om vi kke får spre muslimhets?

Nei, vi lider om vi ikke har muligheten til å spre "muslimhets".

 

Blir vi alltid undertrykket når vi sier vår mening om deres religioner?

Hørt om Salman Rushdie? William Nygaard? Theo van Gogh?

 

Hvis det er noen som blir undertrykket her så er det muslimer, som må tilpasse seg vår kultur ellers er det bye bye.

Nazister blir også undertrykket, men hva har det med saken å gjøre?

 

 

Reaksjonene som har kommet etterpå kan på ingen måte forsvares, men det betyr ikke at jeg ikke blir oppgitt over måten redaktøren til Magazinet har oppført seg.

Hvordan har redaktøren i Magazinet oppført deg? Har også du glemt at det var en dansk avis som trykket tegningene, og at en egyptisk avis også trykket dem allerede i oktober 2005?

 

 

Det at imamene hadde med seg hjemmelagde tegninger er selvføgelig uakseptabelt, men tror du virkelig at hvis de hadde droppet de hjemelagde tegningene så hadde folk bare tenkt "åja, det er bare muhamed fremstilt som en selvmordsbomber, hihi den var god!"

Hvorfor var det nødvendig for dem å ta med disse tegningene da?

 

Grunnen til at muslimer reagerer såpas sterkt er ikke fordi tegningene var så støtende, men fordi dette var dråpen som fikk begeret til å renne over.

Etter at både danmark og Norge hadde soldater med i irak (en krig irakerne ikke ville ha selv) og kapen mot terroer etc. etc. så er dette bare dn siste krenkelsen som fikk begeret til å renne over...

Det som fikk begeret til å renne over var at danske imamer reiste rundt med falske tegninger som aldri hadde vært på trykk.

 

Desuten har muslimene beklagd den uakseptable oppførselen og understreket at dette ikke er slik de pleier å gå frem, men dette glemteden norske pressen å skrive om...

Nei, det har den ikke. Men hvem er "muslimene"?

 

Så de mener at muhamed er en terrorist?

Han myrdet, plyndret og voldtok i allefall.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det er dårlige karikaturer. De fokuserer ikke på å kritisere religionen, ta tak i konkrete sider ved religionen, saklig religionskritikk.

Satire er et utmerket våpen, og bør derfor benyttes uten at man skal måtte trues på livet.

 

Om vi skal forandre/sekularisere islam må dette gjøres innenfra, vi må støtte muslimske kritikere - ja de fins. DET er forskjellen mellom karikaturtegningene og Arnuld Øverlands "Kristendommen, den tiende landeplage"; sistnevnte var fra en noenlunde samme kultur som de han kritiserte, hadde vokst opp og blitt sosialisert i et slikt miljø, hadde førstehånds erfaringer og forståelse.

Du har fått med deg at arabiske islamkritikere blir slaktet ned? En innvandrerpolitiker i et annet land som har førstehåndskjennskap til dette må ha livvakter 24 timer i døgnet fordi hun som tidligere muslim kritiserer islam kraftig.

Lenke til kommentar

Vel en oppegående aktiv kristen som har ei avis som Magazine, synes jeg bør kunne forstå at slike tegninger kan skape reaksjoner. De fleste har hørt litt om hva som skjer i midtøsten, og spesielt oppegående folk fra den avisa burde visst dette, og så absolutt visst at det var en viss risiko ved å publisere disse bildene. Kanskje jeg er vel optimistisk, men når jeg tenker på det, virker det realistisk :)

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Det at imamene hadde med seg hjemmelagde tegninger er selvføgelig uakseptabelt, men tror du virkelig at hvis de hadde droppet de hjemelagde tegningene så hadde folk bare tenkt "åja, det er bare muhamed fremstilt som en selvmordsbomber, hihi den var god!"

Hvorfor var det nødvendig for dem å ta med disse tegningene da?

Les hele inleget, så skjønner du hva jeg mener...

 

Grunnen til at muslimer reagerer såpas sterkt er ikke fordi tegningene var så støtende, men fordi dette var dråpen som fikk begeret til å renne over.

Etter at både danmark og Norge hadde soldater med i irak (en krig irakerne ikke ville ha selv) og kapen mot terroer etc. etc. så er dette bare dn siste krenkelsen som fikk begeret til å renne over...

 

Det som fikk begeret til å renne over var at danske imamer reiste rundt med falske tegninger som aldri hadde vært på trykk.

SÅ du tror at grunnen til dette vill sinnet er grunnet disse tegningene? de er nedlatende og uakseptable, men jeg tror neppe dette er nokk til å få muslimer til å gjøre slike ting som dette...

Tror du muslimer er dummere en oss?

 

Wie, quote liken^^

 

Desuten har muslimene beklagd den uakseptable oppførselen og understreket at dette ikke er slik de pleier å gå frem, men dette glemteden norske pressen å skrive om...

Nei, det har den ikke. Men hvem er "muslimene"?

Hvem er den? regner med at du regner de?

jo det har de, dømmer jeg situasjonen rett så leser du aftenposten, men hvis du leter litt her så finner du endel Aftenposten har glemt å ha med i avisen sin...

 

Så de mener at muhamed er en terrorist?

Han myrdet, plyndret og voldtok i allefall.

SYnes dette høres ut som noe du har funet på... men jeg ikke er 100% skal sjekke før jeg uttaler meg om det, vil jo ikke drive en usakelig debatt her!

 

 

EDIT:

Vel en oppegående aktiv kristen som har ei avis som Magazine, synes jeg bør kunne forstå at slike tegninger kan skape reaksjoner. De fleste har hørt litt om hva som skjer i midtøsten, og spesielt oppegående folk fra den avisa burde visst dette, og så absolutt visst at det var en viss risiko ved å publisere disse bildene. Kanskje jeg er vel optimistisk, men når jeg tenker på det, virker det realistisk smile.gif

Så du mener at dette var dråpen som fikk begeret til å renne over, eller at vesten skal ta hensyn til disse barbariske, voldelige og dumme muslimene (den hvite manns byrde)?

Endret av goliatmo
Lenke til kommentar
Du har fått med deg at arabiske islamkritikere blir slaktet ned? En innvandrerpolitiker i et annet land som har førstehåndskjennskap til dette må ha livvakter 24 timer i døgnet fordi hun som tidligere muslim kritiserer islam kraftig.

 

Noen blir det ja. Det er sant. Men da må vi hjelpe disse personene, og oppfordre til å la flere gjøre dette. Det er jo ikke uten grunn at disse fins i det hele tatt, de er uttrykk for en progresjon, en endring. Det er jo et faktum at 'demokrati' er på vei inn i Islam, mer enn før, man snakker om demokrati som aldri før. Disse kritiske stemmene som tar tak i problemer er viktige å få frem.

Lenke til kommentar

Virker som de ekstreme muslimene bruker tegningene til sitt eget formål, og hauser det opp. Det hjelper jo heller ikke at det har vært så mye bråk der nede, og "vesten vs islam" situasjonen er ganske dårlig Derfor synes jeg magazine kunne spart seg for disse teiningene, og burde visst at å trykke slike tegninger, kunne det blitt det bråk av!

 

Greit nok vi skal få ha frihet og alt det der, men det å greit å ikke gi de ekstreme en unnskyldning til å hause opp stemingen!

Lenke til kommentar
Viking___, hvordan illustrerer den selvmordsbombere veldig bra?

5661540[/snapback]

 

 

Sjølvmordsbomber: bombe i turbanen

I hans navn sprenger sjølvmordbombere seg: Mohammed

 

Du kan seie den generaliserer, men det din oppfatning. Min er ein ganske annen.

Eg veit ikkje kva tegneren hadde i tankane då han tegna.

 

 

@Crispin: Det er nettop slik vi må vinne krigen, ved å vise at me ikkje er redd for ekstremistene. Redaktøren i Magazinet kan ikkje stå til ansvar for reaksjonene me såg.

 

Men det var jysla dumt at han sa unnskyld, for då forsvant plutseleg vitsen med å trykke tegningane. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...