Gå til innhold

Muhammed saken, deres meninger!?

Anbefalte innlegg

Alle som er litt oppegående tror jeg vet litt om hvordan en del muslimer er, spesielt de litt ekstreme som vi hele tider hører om. Så det er HELT klart at han magazine duden burde visst bedre en å publisere disse bildene. Fordi han burde visst at de kunne komme en slik reaksjon, saken i seg selv er ikke veldig stygg, men selfølgelig vett folk å bruke den på sin måte, og for sine egne interesser. Helt ufattelig å se hva som skjer, viss du er nordmann skal du bli straffet pga det en tilfeldigvis en anne nordman har gjort. Det er så sinnsykt skremmende, med noen av de mest ekstreme muslimene der nede. Vi utvilket oss fremover etter korstog tidene, man må nok si positivt på de fleste måter, mens noen der nede, ikke utvikler seg fremover, men kanskje et par skritt tilbake, når de gjør som de gjør. Det hele umler slik at jeg frykter krig, en krig vi ikke har sjanse i havet til å vinne, hva er fri vilje og fornuft mot brennende hat og motivasjon som ikke nøler med døden?

Uff å uff, det er så trist :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, fang hele hurven av ekstremister, plasser dem på en jordplett for dem selv og teppebomb dem til pokker i vold.

5653350[/snapback]

Dette synspunktet er ikke kontroversielt å hevde lenger og virker mest som en undskyldning for å slippe å diskutere saken mere. Så kan de som gidder, gjøre det, ikke sant. :roll:

5654857[/snapback]

Hehe, du tok deg vel ikke tid til å lese litt av mine synspunkter før du fyrte ut dette?

Jeg synes det blir totalt feil at vi skal lide fordi de i midtøslandene ikke liker hvordan vi ter oss her i Norge. Vi har faktisk ytringsfrihet her i Norge, og Europa forøvrig, og lever ikke i et undertrykket samfunn hvor vi blir fortalt hvordan vi skal reagere.

Det dummeste jeg hørte av de utsagn som er kommet, er den imanen som mente at vi skulle utlevere de som hadde tegnet de karikaturene til dem, slik at de kunne bli straffet og drept.

Idioter, spør du meg. Hvorfor skal vi alltid bli undertrykket når vi sier vår mening om dem og deres religioner, hvorfor skal vi alltid følge dem?

Nå må verden støtte opp slik at vi kan fortsette å leve i et samfunn med de goder som vi har. Ellers ender vi opp som en verden hvor alle må opp kl 6 om morra for å stikke rompa til vers og be til en gud vi ikke tror på.

Lenke til kommentar
Hehe, du tok deg vel ikke tid til å lese litt av mine synspunkter før du fyrte ut dette?

Jeg synes det blir totalt feil at vi skal lide fordi de i midtøslandene ikke liker hvordan vi ter oss her i Norge. Vi har faktisk ytringsfrihet her i Norge, og Europa forøvrig, og lever ikke i et undertrykket samfunn hvor vi blir fortalt hvordan vi skal reagere.

Det dummeste jeg hørte av de utsagn som er kommet, er den imanen som mente at vi skulle utlevere de som hadde tegnet de karikaturene til dem, slik at de kunne bli straffet og drept.

Idioter, spør du meg. Hvorfor skal vi alltid bli undertrykket når vi sier vår mening om dem og deres religioner, hvorfor skal vi alltid følge dem?

Nå må verden støtte opp slik at vi kan fortsette å leve i et samfunn med de goder som vi har. Ellers ender vi opp som en verden hvor alle må opp kl 6 om morra for å stikke rompa til vers og be til en gud vi ikke tror på.

5655998[/snapback]

Lide? Mener du vi lider om vi kke får spre muslimhets?

Blir vi alltid undertrykket når vi sier vår mening om deres religioner? Jeg har sett masse diskusjon om islam, og kjenenr meg ikke igjen i at vi blir undertrykket. Hvis det er noen som blir undertrykket her så er det muslimer, som må tilpasse seg vår kultur ellers er det bye bye.

Nå må verden forsvare vår muslimhets ellers blir vi muslimer? Tror ikke det. Det som derimot er faren er at muslimhets godtas her i vesten, og muslimer generellt føler seg trakassert og undertrykt. Men det er selvfølgelig helt greit, for se på han idiot imamen i pakistan.. alle muslimer er som han!!!

Lenke til kommentar

Blir vi alltid undertrykket når vi sier vår mening om deres religioner? Jeg har sett masse diskusjon om islam, og kjenenr meg ikke igjen i at vi blir undertrykket. Hvis det er noen som blir undertrykket her så er det muslimer, som må tilpasse seg vår kultur ellers er det bye bye.

Nå må verden forsvare vår muslimhets ellers blir vi muslimer? Tror ikke det. Det som derimot er faren er at muslimhets godtas her i vesten, og muslimer generellt føler seg trakassert og undertrykt. Men det er selvfølgelig helt greit, for se på han idiot imamen i pakistan.. alle muslimer er som han!

Muslimhets, at de er så hårsår at de ikke tåler et par blyantstreker så er det jo deres feil. Er ikke muslimhets for fem flate øre. Hadde det blitt laget karikatur av Jesus hadde ingen ting skjedd men nå når det er Muhammed er det plutselig så ultraviktig at de ødelegger eiendom og truer skandenaviske folk på livet.

Blir vi alltid undertrykket når vi sier vår mening om deres religioner? Ja, faktisk. Er ikke første god morgen det her. Husker et par situasjoner hvor folk er blitt truet på livet og faktisk måtte gå i dekning med fare for sitt og familiens liv, bare fordi de sa sin mening om Islam og muslimene. Er det rart man har det synet på dem når de alltid skal true oss på livet.

Vi tar imot folk uansett religion, gir dem penger, mat på bordet og et trygt land å bo i, fri for undertrykkelse, og så takker de oss på denne måten? Vi har aldri tvunget en muslim til å følge vår kultur, men heller våre normer og vår rettighet til fri tale. Selv om han er muslim og har en annen kultur, vil det ikke si at han fritaes fra norske lover og regler. De gjelder for alle. Men det ser jo ikke akkurat ut som å være realiteten til tider. Hvilken signaler sender det egentlig, truer du norske myndigheter på livet får du bli i landet?

Men hvordan er det om man kommer til et muslimsk land, får vi samme rettigheter som muslimene får i Norge? Å nei du, da blir vi påtvunget til å følge deres regler, ellers er det bye bye. Kvinner kan ikke gå i shorts i muslimske land, de må dekke til seg eller bli sett stygt på. Tvinger vi muslimske kvinner til å ta av seg burkaen i Norge, nei. Kanskje vi burde begynne med slike tendenser her i Norge og, tvinge dem til å kle seg som Norske medborgere. Men det kan vi jo ikke, de har jo frihet til å gjøre som de vil, men vi har ikke det? Vi har ikke frihet til å si vår mening om deres religion for da er det plutselig muslim hets?

Jeg har ikke sakt på noen mulig måte at alle muslimer er som ekstremistene i de arabiske landene, men jeg sier vi må stille opp for vår frihet til å skrivet det vi vil, tegne det vi har lyst til og gjøre det vi vil. Vi er en annen kultur, annet samfunn med andre regler. Hvor mange svensk vitser har vi fyrt av oss, hvor mange karikatur tegniner av religiøse symboler som f.eks Jesus har vi tegnet? Mange. Men så snart vi tråkker på muslimenes føtter, er det krig og helvette blant ekstremistene. Er det rart man er skeptisk til dem, selv om det er minoriteten som faktisk er slik?

Jeg har ingen ting imot muslimer, ikke tro det. Og jeg har heller ingen ting imot muslimer i Norge som gjør det de kan for å bli en del av det norske samfunnet og faktisk gjør det de kan for å bli akseptert. Jeg har noe imot de som kommer til landet og begynner å tråkke på meg og tro at de eier landet. De har jeg ingen ting til overs for. Men desverre er det i hovedsak de som får opphold først for de truer regjeringen.

Lenke til kommentar
Vi tar imot folk uansett religion, gir dem penger, mat på bordet og et trygt land å bo i, fri for undertrykkelse, og så takker de oss på denne måten? Vi har aldri tvunget en muslim til å følge vår kultur, men heller våre normer og vår rettighet til fri tale. Selv om han er muslim og har en annen kultur, vil det ikke si at han fritaes fra norske lover og regler. De gjelder for alle. Men det ser jo ikke akkurat ut som å være realiteten til tider. Hvilken signaler sender det egentlig, truer du norske myndigheter på livet får du bli i landet?

...og her er det viktig å hugse på at muslimane i Noreg tok desse teikningane med stor ro. Dermed blir det feil av deg å sei at muslimane i Noreg drep, lemlestar og øydelegge eigendom.

Lenke til kommentar

Blablabla

5657840[/snapback]

Tror du har misforstått poenget litt her. Denne diskusjonen handler ikke om hvordan muslimer i Norge oppfører seg, men om reaksjonen til muslimer i andre land.

I tillegg kan du ikke sammenligne en karikaturtegning av muhammed og Jesus. Hvorfor? Fordi kristne ikke har noe i mot at Jesus blir avbildet. Muslimene mislikte sterkt at Muhammed i heletatt ble avbildet. Men hvis du først skal sammenligne saken, så har noen kristine tidligere prøvd å få stoppet blant annet Life of Bryan fordi de mente den var blasfemisk. Forskjellen er at muslimene har en mye sterkere reaksjon på dette. Reaksjonene som har kommet etterpå kan på ingen måte forsvares, men det betyr ikke at jeg ikke blir oppgitt over måten redaktøren til Magazinet har oppført seg.

Lenke til kommentar
Missbruk av ytringsfriheten...

5656534[/snapback]

er ikke mulig.

5658185[/snapback]

Hva var det egentlig vi brukte den til her da?

Å si at muslimer er terroister? eller at muhammed er en?

Eller gjorde vi det bare for å være slemme?

5658999[/snapback]

Seriøst, vet du egentlig hva hele saken er..?

JP trykket karikaturer av Muhammed, 2 måneder senere drar noen danske ekstreme muslimer ned til midtøsten, tar med seg bildene pluss noen som de lagde selv, sprer løgner om Danmark og hisser opp store grupper. Det du må forstå er at det ikke er noe galt å trykke bildene, det som er galt er at andre skal reagere med vold mot ytrninger. Vold er aldri akseptabelt.

Misbruk av ytringsfriheten kan ikke forekomme. Ytringsfrihet er en rett alle har til å si hva de mener. Hvis du legger at noen sier noe som kan virke støtende for andre i misbruk har du et forvridd konsept av hva ytringsfriheten er.

Lenke til kommentar

5656534[/snapback]

er ikke mulig.

5658185[/snapback]

JP trykket karikaturer av Muhammed, 2 måneder senere drar noen danske ekstreme muslimer ned til midtøsten, tar med seg bildene pluss noen som de lagde selv, sprer løgner om Danmark og hisser opp store grupper. Det du må forstå er at det ikke er noe galt å trykke bildene, det som er galt er at andre skal reagere med vold mot ytrninger. Vold er aldri akseptabelt.

Det at imamene hadde med seg hjemmelagde tegninger er selvføgelig uakseptabelt, men tror du virkelig at hvis de hadde droppet de hjemelagde tegningene så hadde folk bare tenkt "åja, det er bare muhamed fremstilt som en selvmordsbomber, hihi den var god!"

Grunnen til at muslimer reagerer såpas sterkt er ikke fordi tegningene var så støtende, men fordi dette var dråpen som fikk begeret til å renne over.

Etter at både danmark og Norge hadde soldater med i irak (en krig irakerne ikke ville ha selv) og kapen mot terroer etc. etc. så er dette bare dn siste krenkelsen som fikk begeret til å renne over...

Desuten har muslimene beklagd den uakseptable oppførselen og understreket at dette ikke er slik de pleier å gå frem, men dette glemteden norske pressen å skrive om...

Misbruk av ytringsfriheten kan ikke forekomme. Ytringsfrihet er en rett alle har til å si hva de mener. Hvis du legger at noen sier noe som kan virke støtende for andre i misbruk har du et forvridd konsept av hva ytringsfriheten er.

5659031[/snapback]

Så de mener at muhamed er en terrorist?

EDIT; finito :cool:

EDIT2: Earendil, spar meg!

Endret av goliatmo
Lenke til kommentar

Jeg støtter deres rett til å trykke karikaturtegninger, og vil for all del ikke ha noen straff for dette.

Men jeg synes det er dårlige karikaturer. De fokuserer ikke på å kritisere religionen, ta tak i konkrete sider ved religionen, saklig religionskritikk. Det er istedet et hån og spark mot muslimer - ikke minst siden det er fra ekstreme kristne. Da blir det bare en skyttergravskrig mellom religiøse grupperinger! La oss ikke støtte dette! Om vi skal forandre/sekularisere islam må dette gjøres innenfra, vi må støtte muslimske kritikere - ja de fins. DET er forskjellen mellom karikaturtegningene og Arnuld Øverlands "Kristendommen, den tiende landeplage"; sistnevnte var fra en noenlunde samme kultur som de han kritiserte, hadde vokst opp og blitt sosialisert i et slikt miljø, hadde førstehånds erfaringer og forståelse. Det tror jeg er viktig.

Lenke til kommentar

5656534[/snapback]

er ikke mulig.

5658185[/snapback]

Det at imamene hadde med seg hjemmelagde tegninger er selvføgelig uakseptabelt, men tror du virkelig at hvis de hadde droppet de hjemelagde tegningene så hadde folk bare tenkt "åja, det er bare muhamed fremstilt som en selvmordsbomber, hihi den var god!"

De fleste moderate muslimer ville nok ha gjort dette, kjenner selv flere muslimer og mange av de fikk seg en god latter. Ekstreme fundamentalistiske grupperinger derimot hadde nok reagert, men neppe på samme måte. Vestens respons på hvordan de oppførte seg var vel som å kaste mer bensin på bålet.

Grunnen til at muslimer reagerer såpas sterkt er ikke fordi tegningene var så støtende, men fordi dette var dråpen som fikk begeret til å renne over.

Etter at både danmark og Norge hadde soldater med i irak (en krig irakerne ikke ville ha selv) og kapen mot terroer etc. etc. så er dette bare dn siste krenkelsen som fikk begeret til å renne over...

De fleste irakere hadde nok ikke noe i mot at Saddam falt, men dette er en annen diskusjon. Det er også en annen diskusjon at Norge ikke var med i "Nations of the willing" og Norge har kun fungert som en fredsbevarende stykre i Irak, noe irakerene er glade for, da undersøkelser viser at de fleste har det bedre etter krigen og at det eneste problemet er sikkerheten. Og da er det fint at Norge, USA og andre nasjoner er der for å opprettholde stabilitet :)

Ja, dette var nok den berømte dråpen, men det er fortsatt ikke akseptabelt at de skal oppføre seg som villmenn. Om du syns det er akseptabelt har du enten en rar etikk eller bare er dobbeltmoralsk.

Desuten har muslimene beklagd den uakseptable oppførselen og understreket at dette ikke er slik de pleier å gå frem, men dette glemteden norske pressen å skrive om...

Unnskyldninger har kommet fra alle kanter. Faktumet er at voldelig oppførsel har oppstått fordi noen brukte en av de mest grunnleggende rettighetene de har her i verden.

Om jeg slår deg og sier "sorry ass kis, vakke me meninga", er det da liksom greit at jeg slo deg?

5659031[/snapback]

Muhammed var vel ikke akuratt noen kjærnekar eller et godt forbilde for å si det sånn.. :roll:

Jeg støtter deres rett til å trykke karikaturtegninger, og vil for all del ikke ha noen straff for dette.

Men jeg synes det er dårlige karikaturer. De fokuserer ikke på å kritisere religionen, ta tak i konkrete sider ved religionen, saklig religionskritikk. Det er istedet et hån og spark mot muslimer - ikke minst siden det er fra ekstreme kristne. Da blir det bare en skyttergravskrig mellom religiøse grupperinger! La oss ikke støtte dette! Om vi skal forandre/sekularisere islam må dette gjøres innenfra, vi må støtte muslimske kritikere - ja de fins. DET er forskjellen mellom karikaturtegningene og Arnuld Øverlands "Kristendommen, den tiende landeplage"; sistnevnte var fra en noenlunde samme kultur som de han kritiserte, hadde vokst opp og blitt sosialisert i et slikt miljø, hadde førstehånds erfaringer og forståelse. Det tror jeg er viktig.

5659364[/snapback]

Tegningene kan ha vært dårlige, men jeg syns akuratt det bildet med Muhammed med en bombe som turban var veldig treffende. Alt for mange selvmordsbombere dreper seg selv og mange uskyldige mennesker i muhammeds og allahs navn.

Lenke til kommentar
De fleste moderate muslimer ville nok ha gjort dette, kjenner selv flere muslimer og mange av de fikk seg en god latter. Ekstreme fundamentalistiske grupperinger derimot hadde nok reagert, men neppe på samme måte. Vestens respons på hvordan de oppførte seg var vel som å kaste mer bensin på bålet.

Nå er du e smue selvmotsigende...

Mener du at den ekstra tegningen ikke hadde noe å si, eller at det var på grunn av den og den alene som fikk muslimer til å rase?

De fleste irakere hadde nok ikke noe i mot at Saddam falt, men dette er en annen diskusjon. Det er også en annen diskusjon at Norge ikke var med i "Nations of the willing" og Norge har kun fungert som en fredsbevarende stykre i Irak, noe irakerene er glade for, da undersøkelser viser at de fleste har det bedre etter krigen og at det eneste problemet er sikkerheten. Og da er det fint at Norge, USA og andre nasjoner er der for å opprettholde stabilitet smile.gif

Så du mener at Irakerne ble kjempe glade for krigen og at de ikke ønsker amrikanske soldater ut av landet sitt?

Vold er aldri noen god løsning, men vi (vesten) har da gått til krig mot dem, blir ikke det verre enn å brenne ambasader?

Muhammed var vel ikke akuratt noen kjærnekar eller et godt forbilde for å si det sånn.. rolleyes.gif

Tulling...

Lenke til kommentar
Og karikaturene er dårlige siden de generaliserer og gir et bilde av at Islam = terrorister som dreper uskyldige menneser i Muhammeds navn.

5659556[/snapback]

Niks. Karikaturen med Muhammed med ei bombe på hodet er faktisk veldig god da den illustrerer selvmordsbombere veldig bra. Thumbs up.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...