Gå til innhold

Muhammed saken, deres meninger!?


Anbefalte innlegg

nordemoniac, jeg er fullstendig enig i at de kunne latt vær å trykke det.. men så kommer jo dette med ytringsfrihet opp da!

 

5583484[/snapback]

 

Men en kan ikke bruke ytringsfriheten til å krenke andre! Jeg vet jo, som andre her sier, at den fornuftige muslim ikke lar seg krenke av dette, men ekstremistene derimot!! (De bruker dette som unnskyldning for å angripe ambassader osv.) Men jeg tror nok muslimene blir såret!! Det er det som er feilbruk av ytringsfriheten. En kan ikke drive å pulisere karikaturer i media som flere mennesker i en annen tro vil kunne bli såret av. DET mener jeg er å gå langt over grensen.

5594223[/snapback]

 

Ytringsfriheten skal selvsagt kunne brukes til å krenke. Ellers vile jo enhver tapende part i en diskusjon kunne hyle ut at han eller hun føler seg krenket, hvorpå diskusjonen ville måtte legges død.

 

En ting er å krenke enkeltmennesker ved å rette anklage, beskyldninger mot dem, eller komme med lite flatterende karakteristikker.

 

Dette vil kunne rammes av av diverse sjikanebestemmelser så som krenkelse av privatlivets fred eller lignende.

 

Noe annet er å rette generelle karakteristikker mot større grupperinger.

Her er det SVÆRT vidt spillerom. Se til eksempel den såkalte Sjølie-saken. Saksforholdet spant rundt daværende Bootboys-leder Terje Sjølies tale rettet mot det jødiske folk. Denne talen gikk klar av av rasismeparagrafen.

 

Det kan ikke være meningen at det skal gjelde noe annet for muslimer enn for jøder.

 

Det beste sanksjonsmiddelet samfunnet har er ikke kriminalisering av handlinger vi ikke liker, men den sosiale fordømmelsen av den. Kriminalisering bidrar i svært liten grad til å løse problemene.

 

En lav terskel for å ramme hatefulle ytringer ville forresten slått særdeles hardt tilbake på muslimene. Uten at jeg har belegg for det, så er det mitt inntrykk at en god del fredagsbønner og demonstrasjoner blant muslimer brukes til å spy eder og galle over enten vesten eller Israel.

 

Om noen skal gå stille i dørene for så vidt gjelder misbruk av ytringsfriheten så er det dem.

Endret av LivsHugo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nordemoniac, jeg er fullstendig enig i at de kunne latt vær å trykke det.. men så kommer jo dette med ytringsfrihet opp da!

 

5583484[/snapback]

 

Men en kan ikke bruke ytringsfriheten til å krenke andre! Jeg vet jo, som andre her sier, at den fornuftige muslim ikke lar seg krenke av dette, men ekstremistene derimot!! (De bruker dette som unnskyldning for å angripe ambassader osv.) Men jeg tror nok muslimene blir såret!! Det er det som er feilbruk av ytringsfriheten. En kan ikke drive å pulisere karikaturer i media som flere mennesker i en annen tro vil kunne bli såret av. DET mener jeg er å gå langt over grensen.

5594223[/snapback]

Selvfølgelig kan en bruke ytringsfriheten til å krenke andre.

 

Eksempel:

  • SV har en lite gjennomtenkt politikk
  • Homofile bør få adoptere
  • Abort er mord
  • Overvektige har seg selv å takke for at man har dårlig helse
  • Røykere er narkomane.

Dette er ytringer som garantert krenker noen. Skal man ikke få lov til å ytre slikt fordi noen kan bli krenket?

 

For ordens skyld behøver ikke ytringene ovenfor reflektere mine egne meninger. Det er eksempler :)

Lenke til kommentar

"I et forsøk på å unngå unødvendige misforståelser og roe gemyttene, reiser representanter for Islamsk Råd Norge og Mellomkirkelig Råd i dag til Midtøsten.

 

I delegasjonen inngår leder for Islamsk Råd Norge, Mohammad Hamdan.."

 

Samme mann som uttalte "Dessverre er ytringsfriheten deres religion" drar nå på UDs regning for å få slutt på et spetakkel som danske imaner startet. :roll:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/sp...icle1221413.ece

Lenke til kommentar
"I et forsøk på å unngå unødvendige misforståelser og roe gemyttene, reiser representanter for Islamsk Råd Norge og Mellomkirkelig Råd i dag til Midtøsten.

 

I delegasjonen inngår leder for Islamsk Råd Norge, Mohammad Hamdan.."

 

Samme mann som uttalte "Dessverre er ytringsfriheten deres religion" drar nå på UDs regning for å få slutt på et spetakkel som danske imaner startet. :roll:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/sp...icle1221413.ece

5595041[/snapback]

 

Står denne nyheten i noen andre aviser enn Aftenposten?

 

OPPDATERING: Beklager, jeg misforstod. Trodde Aftenposten hadde skrevet om den lite hyggelige uttalelsen til Mohammad Hamdan. Vet du om noen norske aviser har skrevet om denne uttalelsen?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Tidlig krøkes. . .

hodebXnd_858X222.jpg

Barn helt ned i fireårsalderen var blant demonstrantene som i dag blant annet trampet på det danske flagget i den palestinske byen Hebron på Vestbredden.

Hundrevis av palestinere deltok i demonstrasjonen i Hebron og ropte «Død over jøder og Danmark». Noen av barna bar ei kiste innsvøpt i det danske flagget.

Fireåringer demonstrerte mot Danmark

Hjernevasking på sitt beste.

Lenke til kommentar

Fremfor alt skal ytringsfriheten brukes for å kritisere institusjoner med makt. Islam er i aller høyeste grad en slik institusjon. Den både kan og blir brukt til å utøve makt over enkeltindivider. Det er enkeltindividets selvsagte rett å kritisere islam og islamske ikoner. På akkurat samme måte som de skal få kritisere en hvilken som helst annen maktkonsentrasjon, maktutøvelse eller misbruk. I en slik kritikk inngår karikaturen - og hva skal den om ikke utløse følelsesmessige reaksjoner. Så for folk være voksene nok til å ta ansvar for sine egne såre tær.

 

Det er gjennomgående i debatten som har funnet sted den siste tid at man fra muslimsk hold har holdt de religiøse hensynene over hensynene til enkeltindividets rett til å kritisere. Mohammed først, så ytringsfrihet - men bare hvis det passer Mohammed.

 

Det er greit nok hvis det er sånn man ønskerå ha det i Iran - det er det Iranerne selv som får bestemme. Dette er Norge og vi skal ikke fjerndikteres fra Midtøsten.

 

Vi skal heller ikke glemme at hele saken begynte med at Danske tegnere utøvde selvsensur i frykt for reprisalier. Frykten var høyst begrunnet, og sånn skal vi ikke ha det.

Lenke til kommentar
Viser til avatar. Ytringsfridom FTW! På ingen måte mot muslimar, men innskrenkar vi ytringsfriheita, mistar vi også den.

5600988[/snapback]

 

Jeg støtter deg. Denne saken har ingenting med respekt for andre å gjøre, slik muslimene, media og regjeringen vår prøver å gi inntrykk av. Den har ene og alene med å gjøre at ytringsfriheten skal være, hold dere fast, frihet til å ytre hva du enn måtte mene - uten unntak! De som sier noe annet forstår enten ikke hva ytringsfrihet er, eller så er de imot den.

Lenke til kommentar
Jeg støtter deg. Denne saken har ingenting med respekt for andre å gjøre, slik muslimene, media og regjeringen vår prøver å gi inntrykk av. Den har ene og alene med å gjøre at ytringsfriheten skal være, hold dere fast, frihet til å ytre hva du enn måtte mene - uten unntak! De som sier noe annet forstår enten ikke hva ytringsfrihet er, eller så er de imot den.

5601189[/snapback]

 

Så at jeg går opp til en politimann i uniform og kaller han en idiot og ber han se å dra seg til helvete, er ok?

 

En sønn kaller moren sin for hore fordi han er uenig med henne, er det ok?

 

Hvis jeg sier nei, det er ikke ok, på noen av de, betyr det at jeg er imot ytringsfriheten?

Lenke til kommentar
En sønn kaller moren sin for hore fordi han er uenig med henne, er det ok?

Det er bare fordi han er sur og ikke bruker hodet. Innerst inne vil han nok like moren sin ganske mye.

 

Så at jeg går opp til en politimann i uniform og kaller han en idiot og ber han se å dra seg til helvete, er ok?

Det kan du gjerne, men da må du nok overnatte et annet sted enn hjemme.

Eksemplene du bruker er direkte personangrep. Islamistene/imamene er bare redde for at folk skal begynne å tenke selv og at folket for mer og mer makt.

Lenke til kommentar
Jeg støtter deg. Denne saken har ingenting med respekt for andre å gjøre, slik muslimene, media og regjeringen vår prøver å gi inntrykk av. Den har ene og alene med å gjøre at ytringsfriheten skal være, hold dere fast, frihet til å ytre hva du enn måtte mene - uten unntak! De som sier noe annet forstår enten ikke hva ytringsfrihet er, eller så er de imot den.

5601189[/snapback]

 

Så at jeg går opp til en politimann i uniform og kaller han en idiot og ber han se å dra seg til helvete, er ok?

 

En sønn kaller moren sin for hore fordi han er uenig med henne, er det ok?

 

Hvis jeg sier nei, det er ikke ok, på noen av de, betyr det at jeg er imot ytringsfriheten?

5601403[/snapback]

 

Sjikane mot enkeltpersoner har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Vi har egne lover som beskytter individer mot slikt.

 

Du er ikke imot ytringsfrihet selv om du er imot personsjikane eller mobbing av enkeltpersoner, men du er definitivt imot ytringsfrihet dersom du mener at det ikke skal være lov å krenke en gruppe.

Lenke til kommentar
Så at jeg går opp til en politimann i uniform og kaller han en idiot og ber han se å dra seg til helvete, er ok?

 

En sønn kaller moren sin for hore fordi han er uenig med henne, er det ok?

 

Hvis jeg sier nei, det er ikke ok, på noen av de, betyr det at jeg er imot ytringsfriheten?

5601403[/snapback]

 

Nei, det er muligens her misforståelsen ligger. Det du beskriver er utidige og krenkende angrep på enkeltpersoner. Islam er en maktinstitusjon, og kan som sådan kritiseres. Skal du kritisere Imamer, politikere eller andre autoritetspersoner, får du gå på sak. Da er å ønske dem til helvete eller kalle dem hore av en lavpannet karakter som sier mer om avsenderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...