Gå til innhold

Muhammed saken, deres meninger!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet noen hvor man kan se dette bilde som det er så mye snakk om om dagen?! Vil også gjerne høre folks meninger om dette temaet, og om mange muslimer overdriver..! Tror dere dette vil roe seg litt etterhvert, eller fortsette til de evt. får en unnskyldning?

5583385[/snapback]

 

Tror egentlig ikke de reagerer så ille på akkurat dette. Det er jo ekstrimistene som virkelig reagerer, og de bruker det vel bare som en unnskyldning for å kunne bombe ambassaden.

Men jeg skjønner dem! Jeg syns det er drøyt at vi driver og publiserer disse karikaturene, dette er jo noe som er hellig for dem, og har høy status i deres tro. Jeg syns ikke blader fra Norge og Danmark (og andre land...) har noen som helst rett til å trykke opp dette.

 

Men overdriver? Joda, de har jo kunne tatt det litt med ro, men som jeg sier, det er ekstrimistene som virkelig reagerer, og får med seg folk. Sånn som at de nå sier "5 kilo gull for hvert norske hode" liksom.. Tror de virkelig på det?? Tror de at de vil få 5 kilo gull? Der er de rett og slett dumme om de tror på det. Hvor skulle de få det fra? Og hvordan mente det at de skulle kunne bevise at det var han/hun som drepte den nordmannen osv. Men at dette kan ta en stund, definitivt. Jeg frykter krig!

 

(PS! Leste om en som hadde spådd 3. verdenskrig i 2006. Skulle starte slik som dette, og det skulle bli en terror-krig, en rar krig! Der uskyldige ble drept. Det ble også sagt at den skulle vare til 2020, og da skulle det bli verdensfred. Dette er spådd altså.. Tro det den som velger det! Krig kan det nok bli).

Lenke til kommentar
Vet noen hvor man kan se dette bilde som det er så mye snakk om om dagen?! Vil også gjerne høre folks meninger om dette temaet, og om mange muslimer overdriver..! Tror dere dette vil roe seg litt etterhvert, eller fortsette til de evt. får en unnskyldning?

5583385[/snapback]

 

Søk på nettet så finner du de.

 

Muslimene overdriver ikke, bildene var dypt krenkende.

 

Har fått unnskyldning fra Selbekk i Magazinet nå, så saken er nok snart død.

Lenke til kommentar
nordemoniac, jeg er fullstendig enig i at de kunne latt vær å trykke det.. men så kommer jo dette med ytringsfrihet opp da!

 

Edit: Nå har jeg enda ikke sett bilde da! Kunne jeg fått litt hjelp med å finne det? :innocent:

5583484[/snapback]

 

Magazinet står fritt til å kritisere islam så mye de vil. Men de kan godt gjøre det på en seriøs måte.

Lenke til kommentar

beklager at jeg ikke svarte før, middag! :p tror ikke magazinet prøvde å kritisere islam ved å trykke det bilde.. det var jo bråk om det allerede før magazinet viste bilde, så de trykket det bare for å vise hvorfor det var blitt bråk.. tror jeg iallfall.. leser ikke magazinet, men dette er min oppfatning..

Lenke til kommentar
beklager at jeg ikke svarte før, middag! :p tror ikke magazinet prøvde å kritisere islam ved å trykke det bilde.. det var jo bråk om det allerede før magazinet viste bilde, så de trykket det bare for å vise hvorfor det var blitt bråk.. tror jeg iallfall.. leser ikke magazinet, men dette er min oppfatning..

5583811[/snapback]

 

Muhammedsaken.. min mening om det er at folk ikke vet hva det egentlig handler om, og hvorfor bildene ble trykket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Vet noen hvor man kan se dette bilde som det er så mye snakk om om dagen?! Vil også gjerne høre folks meninger om dette temaet, og om mange muslimer overdriver..! Tror dere dette vil roe seg litt etterhvert, eller fortsette til de evt. får en unnskyldning?

5583385[/snapback]

 

Muslimene overdriver ikke, bildene var dypt krenkende.

 

5583464[/snapback]

 

Hæ, mener du seriøst at de ikke "overdriver"? Det å angripe den norske ambassaden kan, hvis man tenker etter, bli sett på som en krigserklæring, i og med at eiendommen regnes som norsk jord. Altså er dette meget alvorlig.

Lenke til kommentar

Enig i det! Hvis ekstremistene hadde oppført seg ordentlig og seriøst, ville Norge kanskje sagt unnskyld.. men når de angriper "Norge", er det nesten de som skulle sagt unnskyld.. Nå er det jo bare noen hundre muslimer som har gått til angrep da.. De fleste muslimer reagere på en normal og forventet måte!

Lenke til kommentar

Disse bildene er ikke krenkende i det hele tatt. Man skal være svært overfølsom for å la seg krenke av noe slikt. Og fornuftige muslimer lar seg heldigvis heller ikke krenke av slike tegninger:

 

Bilden ble også publisert i en egyptisk avis i oktober 2005. Muslimene oppførte seg (selvsagt) som voksne mennesker og lagde ingen sak av det: http://www.di2.nu/files/Muhammed_Cartoons_...nds_Posten.html

 

Men det ser ut som en dansk Imam har tatt på seg jobben med å fyre opp ting litt mer, og i tillegg til de tolv originale tegningene tar han med seg tre bilder til, et som skal forestille Muhammad med grisenese i bønnestilling (egentlig bilde av en franskmann på grisefest) og et der en bedende muslim blir tatt bakfra av en bikkje og et av en pedofil Muhammad. Og slike bilder er det klart det blir bråk.

http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329877

 

 

Så denne saken dreier seg ikke om krenkende tegninger, for oppegående muslimer finner ikke disse tegningene spesielt krenkende. Det saken dreier seg om er at noen har valgt å presentere dette helt feil for å fyre opp befolkningen og skape en negativ situasjon.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det ligger mye mer bak bråket som har vært i enkelte land i Midtøsten og Asia enn kun noen karikaturtegninger av profeten Muhammed. Ta for eksempel de landene der det har vært mest bråk og oppstandelse, blant annet i form av voldelige aksjoner rettet mot vestlige mål: Syria, Irak, Iran og Afghanistan.

 

Er det tilfeldig at det er akkurat disse landene det har bråket mest i? Det tror jeg neppe! Ingen av disse landene og/eller deres innbyggere har noe solskinnsforhold til Vesten. For meg ser det ut som om myndighetene i ihvertfall Iran og Syria bruker denne situasjonen mest mulig til sin fordel, til å samle befolkningen mot en felles ytre fiende. I Iran og Syria har rasende demonstranter angrepet Norges og andre lands ambassader.

 

Iran og Syria er to land der myndighetene til vanlig styrer befolkningene sine med jernhånd. Hvis de selv ville, kunne de lett ha holdt demonstrantene unna Norges og andre land ambassader og unngått de skadeverk som ble gjort på disse. Når de så ikke har foretatt seg noe, vel vitende på forhånd at demonstrasjonene ville finne sted, er det mest nærliggende å anta at myndighetene i disse landene lot dette skje.

 

Hvis man ser til andre land i Midtøsten, Egypt og Saudi-Arabia, for eksempel, så har der vært forbløffende stille. Ikke en eneste molotovcocktail har blitt kastet mot vestlige ambassader. Men igjen, så er dette land som har et nært forhold til vesten, som de naturligvis ikke ønsker å ødelegge.

 

Det at flere land og muslimske organisasjoner har gått ut og krevd at regjeringene i de landene der bildene har blitt trykket skal gå ut og si unnskyld, er for meg å gå langt over streken. Et lands regjering skal og burde ikke gå ut offentlig og beklage at landets frie og uavhengige presse benytter seg av ytringsfriheten. Når da enkelte regjeringer går ut og beklager og/eller fordømmer tegningene, er det fordi at penger står på spill, og at enkelte muslimer boikotter vestlige varer og kontrakter med vestlige selskaper. For meg kan det se ut som om enkelte setter penger høyere enn ytringsfriheten.

 

Jeg tviler ikke på at en del muslimer har blitt personlig støtt av de karikaturtegningene som stod på trykk i Jyllands-Posten og andre steder, men igjen tror jeg at de færreste har sett de. Derfor burde bildene ha blitt trykket mest mulig, flest mulig steder, for opplysningens skyld, for at folk skal kunne se hva debatten handler om, hva som startet det hele. Sånn som situasjonen er nå, diskuterer samfunnet tegninger som de færreste har sett. Jeg synes redaktører i Norge og i resten av Europa forøvrig er feige som ikke tør å trykke bildene, og dermed gjør de få som har gjort det til syndebukker.

Lenke til kommentar

Min mening er at Arbeiderpartiet har forrådt Norge. Regjeringen har nettopp offentlig beklaget ytringsfriheten vår til en gjeng med religiøse konebankere som prøver å sende Norge tilbake til middelalderen. De har også forrådt en uskyldig borger, Vebjørn Selbekk, ved å bruke ham som en brikke i et politisk spill. Denne mannen har ikke brutt loven på noen måte, det eneste han har gjort er å godkjenne trykking av noen tegninger fra en dansk avis. Likevel bruker den middelmådige politikeren Bjarne Håkon Hanssen ham som et redskap for å roe gemyttene til en samling med religiøse klovner i kjole, som over natten har fått stor innflytelse i Norge. Og nå, etter at de åtte nye kongene av Norge har valgt å se oss i nåde og godtatt Selbekks påtvungne beklagelse for å ha "misbrukt" ytringsfriheten sin, er det visst meningen at vi skal føle oss takknemlige over å ha fått tilgivelse for denne grusomme forbrytelsen mot islam.

 

Hvis de populistiske løgnerne i Arbeiderpartiet hadde hatt et snev av anstendighet og ansvarsfølelse for borgerne de er valgt til å beskytte, burde de tvunget kjolemennene til å beklage at de har krenket ytringsfriheten vår på det groveste, og at deres trosfeller har brent flagget vårt, revet i stykker riksvåpenet og ødelagt ambassadene våre.

Lenke til kommentar
Jeg antar dette bildet får stå siden det beviselig ikke har noe med Muhammedtegningene å gjøre...selv om det godt kunne være den pedofile profeten.

5590801[/snapback]

 

Jeg antar at tråden blir stengt nå, på grunn av mangel på politisk korrekthet og manglende respekt for Norges nye statsreligion.

Lenke til kommentar
Jeg antar dette bildet får stå siden det beviselig ikke har noe med Muhammedtegningene å gjøre...selv om det godt kunne være den pedofile profeten.

5590801[/snapback]

 

Jeg antar at tråden blir stengt nå, på grunn av mangel på politisk korrekthet og manglende respekt for Norges nye statsreligion.

5590818[/snapback]

Nei, men det ble slettet da det var off topic. Likeså ditt innlegg. Så gjerne hold dere til tema fremover.

Lenke til kommentar

Bildet hadde i aller høyeste grad noe med saken å gjøre. det ble brukt som en falsk anklage mot Vesten for å hisse stemningen mot oss. Således har det blitt en del av debatten og det er høyst betimelig å bruke det i en diskusjon om temaet.

 

Dere kan jo heller si at dere velger å kjøre en sensurpolitikk basert på profitthensyn. Det ville være mer troverdig. At dere velger å tekkes alle av kommersielle interesser er den eneste løsningen jeg kan se. Det kan imidlertid slå tilbake. Slik jeg ser det bør dere vise en viss tilbakeholdenhet med å trykke på sletteknappen hvis dere skal beholde et snev av troverdighet som "diskusjonsforum" og ikke ende opp som en lekegrind for grå, ufarlige mennesker med grå, ufarlige meninger.

Endret av LivsHugo
Lenke til kommentar
nordemoniac, jeg er fullstendig enig i at de kunne latt vær å trykke det.. men så kommer jo dette med ytringsfrihet opp da!

 

5583484[/snapback]

 

Men en kan ikke bruke ytringsfriheten til å krenke andre! Jeg vet jo, som andre her sier, at den fornuftige muslim ikke lar seg krenke av dette, men ekstremistene derimot!! (De bruker dette som unnskyldning for å angripe ambassader osv.) Men jeg tror nok muslimene blir såret!! Det er det som er feilbruk av ytringsfriheten. En kan ikke drive å pulisere karikaturer i media som flere mennesker i en annen tro vil kunne bli såret av. DET mener jeg er å gå langt over grensen.

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...