Gå til innhold

Scanner for scanning av gamle sort/hvit bilder

Anbefalte innlegg

Jeg skal scanne en del gamle sort hvit bilder som senere skal sendes til fotograf for utskrift. Sist jeg brukte en printer var i 98 99 da jeg hadde n Agfa Snap Scan 310. Denne har nå tredd inn i pensjonistenes rekker :)

Må nå kjøpe en ny scanner for å gjøre denne jobben. Ser for meg at jeg også kommer til å scanne en del dokumenter.

Har kikket på en scanner ved navn Epson Perfection 4490. Den koster 2400 på komplett http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315513&cks=PRL Denne scanneren har en kjekk knapp for å scanne rett til PDF. Akkurat noe for meg når det gjelder dokumenter. Dog usikker på hvor bra den er på billedscanning. Jeg har begrenset med tid til å justere hvert bilde. Håper på en scanner med bra software som gjør det "lett" å scanne bilder slik at man får et bra resultat på kort tid.

Noen som har noen synspunkter på dette? Evt annen software jeg bør bruke for å scanne? Evt annen scanner jeg bør kikke på? Ser for meg at jeg vil bruke mellom 2000 til 3000 på en slik scanner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kikket på en scanner ved navn Epson Perfection 4490.

Noen som har noen synspunkter på dette? Evt annen software jeg bør bruke for å scanne? Evt annen scanner jeg bør kikke på? Ser for meg at jeg vil bruke mellom 2000 til 3000 på en slik scanner.

Jeg har ingen spesielle synspunkter på skanneren ettersom jeg ikke selv har prøvd den, men bildekvaliteten du får ut av en skanner til denne prisen i dag er uten unntak meget god. En dyrere skanner vil ha bedre konstruksjon, så det kan eventuelt være noe å ta i betraktning.

Ellers vil jeg helt og fullt støtte innsenderen som foreslo VueScan. Dette programmet bruker jeg selv, og det er svært funksjonelt, foruten at det finnes i versjoner både for Mac, Linux og Windows.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppgitte originaltransparenter for Epson dekker langt større saker enn 3x5 cm negativer. (Som forøvrigt virker smått. Dette må vel være mindre enn den gamle 120-filmen som var vanlig før 35mm dukket opp og tok over markedet?). Min samling av gamle negativer er langt større enn dette, ofte over 4" x 5".

Lenke til kommentar
Oppgitte originaltransparenter for Epson dekker langt større saker enn 3x5 cm negativer. (Som forøvrigt virker smått. Dette må vel være mindre enn den gamle 120-filmen som var vanlig før 35mm dukket opp og tok over markedet?). Min samling av gamle negativer er langt større enn dette, ofte over 4" x 5".

6006951[/snapback]

Det stemmer, jeg skrev feil da jeg skrev cm, jeg mente selvfølgelig tommer.

Men tusen takk for hjelpen, da går jeg(vi) for epson'n.

Lenke til kommentar

4x5" er storformat. Da må du sjekke at scanneren kan scanne så store områder med transparanter. En mulighet er å kjøpe et lite lysbord som du legger oppå negativene, i steden for den innebygde lyskilden. Det er en enkel sak å få til. Tipper teleskopos kan utrede den saken.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å scanne noen gamle glassplate-negativer på min gamle Agfa-scanner, som ikke hadde lys i lokket, med en lysboks oppå. Problemet var at alle bildene ble stripete, sannsynligvis pga at det var vekselstrøm på 50Hz. Jeg vet ikke om det finnes lysbokser på batteri, eller kanskje med halogen, hvis det hjelper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...