Gå til innhold

Trenger hjelp til å bestemme meg for et 5.1 anlegg

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet inn i en ny leilighet og har funnet ut at jeg endelig vil skaffe meg et surroundanlegg framfor stereo som jeg har hatt en stund.

For øyeblikket har jeg en Yamaha RX-V440RDS Surroundforsterker som jeg vil bruke og et par gulvstående Mission 764 Høytalere som spiller bra men er for store (hvis noen er interresert i de send meg en PM).

Jeg har satt 5000,- som et "soft" tak på hva jeg vil betale for alle høytalerne. Etter det Yamaha sier så er V440 en 6x65W forsterker så den burde klare og drive et plasseringsvennlig surroundanlegg.

Størrelsen på stue-spisestue-kjøkken rommet er rundt 30m2, mens selve sofaområdet som er det jeg tenkte og treffe med surroundanlegget er mer 15m2, så det er nok plassen som er relevant.

Jeg kommer til og spille en del musikk og en del film på anlegget så si 50% av hver.

Noen som har noen gode tips til høytalere som vil tilfredstille kravene mine ? Jeg kan evt gå ned til 4 eller 5 høytalere hvis det gir meg en mye bedre pakke, men skulle helst fått alle 6 innen 5000.

Cobos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PSB Alpha Intro er en god match til din reciver.

Jeg har prøvd det surroundsettet selv og synes det låt helt greit.

Ikke allverdens til musikkbruk,men på film låt det slett ikke verst.

5583547[/snapback]

Når du sier det låt helt greit, hva sammenligner du med da ? Jeg hadde en kamerat jeg delte leilighet med som var audiofil og hadde et veldig bra og veldig dyrt anlegg. Personlig hørte jeg nesten ikke forskjell på det og mitt eget da som bestod av en 10år gammel Philips og de Mission høytalerne :) Slik at jeg er ikke veldig kravstor..

Evt hvordan vil det PSB anlegget være mot tilsvarende pakke fra Hifi-Klubben (mener det er Gale som leverer de billige løsningene deres) ?

Cobos

Lenke til kommentar

gale er vell egnetlig ikke så bra som hifi klubben skal ha det til , har ikke lyttet selv men mange som har mener at det er litt tamt .

du kan jo kjøpe 4 stk stativ høytalere en 10" sub og en center . plass besparende er det og utrolig mye interessant og velge i .

Lenke til kommentar
gale er vell egnetlig ikke så bra som hifi klubben skal ha det til , har ikke lyttet selv men mange som har mener at det er litt tamt .

du kan jo kjøpe 4 stk stativ høytalere en 10" sub og en center . plass besparende er det og utrolig mye interessant og velge i .

5584374[/snapback]

OK, så du mener PSB er og foretrekke foran Gale altså, jeg er taknemmelig for alle tips.

Tanken var og gå for 2 stativhøytalere foran og noen litt mindre bak slik at jeg får dem i veggen eller i bokhylla. Og senter og sub naturligvis foran. men spørsmålet er hvilke spesifikke høytalere du anbefaler ? Noen butikker eller merker du vil spesielt anbefale ?

Cobos

Lenke til kommentar
PSB Alpha Intro er en god match til din reciver.

Jeg har prøvd det surroundsettet selv og synes det låt helt greit.

Ikke allverdens til musikkbruk,men på film låt det slett ikke verst.

5583547[/snapback]

Når du sier det låt helt greit, hva sammenligner du med da ? Jeg hadde en kamerat jeg delte leilighet med som var audiofil og hadde et veldig bra og veldig dyrt anlegg. Personlig hørte jeg nesten ikke forskjell på det og mitt eget da som bestod av en 10år gammel Philips og de Mission høytalerne :) Slik at jeg er ikke veldig kravstor..

Evt hvordan vil det PSB anlegget være mot tilsvarende pakke fra Hifi-Klubben (mener det er Gale som leverer de billige løsningene deres) ?

Cobos

5583901[/snapback]

Jeg sammelignet med mye dyrere greier og er veldig kresen på lyd bare så det er sagt. Som sagt så låt det bra på film,men jeg synes det låt litt flat og kjedelig på musikk.

Hvis du vil ha bedre kvalitet,så sjekk ut SVS sine produkter. Da kan du starte med fronthøyttalere og sub,så bygger du ut med resten når du har råd. Jeg tror nok reciveren din klarer å drive SBS-01 høyttalerne greit.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

tja eg kan jo sprenge budsjettet dit litt :p

Front

disse har jeg selv som bakhøytalere , men brukte di i et stereo oppsett på soverommet et stund mens surrelyd forsterkeren min var på verksted . låter utmerket , jeg brukte en doxa 70 som kraftverk på di da så jeg fikk tynt ut alt som var av lyd av di og da , men din forsterker skulle ikke ha problemer med disse . 2 396,00 ,-

Center

samme senter som jeg har , og egntilg det eneste valget til dette oppsete da senterhøytaler bør ha samme klang og lydsignatur som frontene .1 198,00 ,-

Bak

siden du vil ha mindre høytalere bak vil disse passe fint . eventuelt kan du ha to som er lik frontene ;) 1 796,00 ,-

ToT :5390 ,- uten sub

sub til et oppset som dette er jeg ikke helt sikker , men SVS PB10-ISD vil garanter holde , om den passer i lyd er jeg ikke helt sikker på da jeg aldrig her hørt di , men den er sikkert bedre en min .

hvist du ikke er syco kresen kan jo kanske DALI AW 10 holde for deg , det er ca 2000 kr i pris forskeld på di .

og ja jeg er dali fan for alle pengene :D

Lenke til kommentar

sier meg ening det , men han spør jo etter tips , jeg regner jo med at han lytter på det før han kjøper det

og btw ikke gjør som jeg bruker når jeg akkurat har kjøpt nye høyttaler . jeg blir atid skuffet når jeg kommer hjemm og kobler det opp , det er for da er det ikke inspilt enda , så det låter noe stivt , men etter og ha latt det spille noe timer blir det bra ;)

Lenke til kommentar
og btw ikke gjør som jeg bruker når jeg akkurat har kjøpt nye høyttaler . jeg blir atid skuffet når jeg kommer hjemm og kobler det opp , det er for da er det ikke inspilt enda , så det låter noe stivt , men etter og ha latt det spille noe timer blir det bra  ;)

5586078[/snapback]

Japp det stemmer veldig godt, og spesielt for bassområdet. Men samtidig så kan bassområdet lide av utfasinger, så plassering er alltid viktig. Så om du fortsatt ikke er fornøyd etter ca. 100 timer så MÅ man passe på å teste forskjellige plasseringer. 50 cm ut fra vegg er ofte bra, men dette varierer fra høyttaler til høyttaler og fra rom til rom. Så det er bare en ting å gjøre, eksperimenter!

Lenke til kommentar

Jeg kunne absolutt tenkt meg og lytte på høytalerne før jeg bestemmer meg, men problemet såvidt jeg kan se med forslagene fra Komplett (PSB) er jo at der vil jeg ikke kunne lytte før jeg kjøper, så da må jeg bestemme meg og så evt bruke angrerett.

Det er jo absolutt en fordel med Hifiklubben at der kan jeg teste før jeg kjøper :)

Men jeg lurer på hvordan det er og kombinere høytalere fra forskjellige leverandører og serier i et anlegg ? Tanken min er at jeg skaffer et sett med kraftigere fronthøytalere for å håndtere stereo musikk og stereo filmer og kjører bak og senter høytalere som rimelig små saker. Eller er dette ikke lurt pga det du nevnte over Ftz- ?

Cobos

Lenke til kommentar

Det er nok meget vanlig å kjøre store fronthøyttalere og mindre bakhøyttalere. Men pass på at Centeren ikke blir for liten. Den står for ca 70% av lyden i en film, så om denne blir underpowered så kan du bare droppe den.

Men fra forskjellige merker, tja. Det kommer helt ann på. Personlig ville jeg valgt noen som var voice matched. F.eks en fra samme produsent men en billigere serie.

Jeg bruker Audio Pro Black Diamond V.2 som front og Audio Pro Image 12 som bakhøyttalere. Og det fungerer meget bra.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

vell concept 2 høytalerne har etter min mening overaskende mye trykk , mere en jeg noen ganger hadde trodd var mulig fra stativhøytalere , jeg kjøpte di til bakhøytalere og tengte derfor egntilg ikke så mye på trykk i di , men brukte di som sagt som som stereo oppsett en stund , og da vart jeg overasket over hvor bra di spilte , så etter det fikk jeg et annet syn på stativhøytalere som jeg egntlig altid har oversett når deg gjalt valg av fronter pga jeg trodde at di ikke kunne levere nokk trykk

btw jeg har selv disse til fronter Concept 6 og jeg trenger egntlig bare subben til film ( bruker den jo til musikk sidne jeg har den ) . sikklige høytalere rediferde mye av midt syn på lyd , har altid hatt den instilignen at skulle man ha sikklig bass måte man opp i svære greier , men sånn var det vist ikke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...