Gå til innhold

Western Digital Raptor X


Anbefalte innlegg

noen som vet om det kommer det en 74gb disk, altså en med 1 plate? trenger ikke så mye dyr plass på en systemdisk

 

hvordan vil det være om jeg deler den i 2 og bruker den ene delen til bittorrent, hvor mye sprut mister man da ?

5584238[/snapback]

Jeg håper også det kommer en 1-platers Raptor 74GB basert på designen til den nye designen i 150GB-utgaven. Men jeg misstenker at det ikke kommer til å skje. 74GB-utgaven kom jo ikke i en 1-platers 36GB-versjon. (36GB-versjonen har også to plater.)

 

Jeg tror ikke du vil miste noe ytelse ved å ha en OS-partisjon og en torrent-partisjon. Tvert i mot tror jeg det vil øke ytelsen fordi du sikrer at OS-partisjonen ligger på den delen av disken som har raskest transferrate (begynnelsen) og forkorter maksimal lengde lesearmen må bevege seg når den bare holder på med OS-filer. Lesearmen må nok bevege seg lengre når den skal bytte mellom å jobbe på OS-partisjonen og torrent-partisjonen. Siden jeg tror det første scenarioet skjer langt oftere enn det siste så tror jeg totalen er økt ytelse. Samtidig unngår du at torrent-filene fragmenterer filene på OS-disken noe særlig.

5584531[/snapback]

 

kommer på shg snart bare se, de selger den på på en del sider nå bare søk på serienummere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fant jeg ut litt mer om den nye Raptor 74 GB'en. Den har produktnummer WD740ADFD og skal ha alle de samme egenskapene som 150GB-versjonen. Jeg fikk ett treff på det produktnummeret i prisguiden, og det er databutikken.com som er treffet. Hos de står det at de får inn den nye raptoren 10. mars og prisen skal være 1579 kr, det samme som er en drøy hundrelapp over det databutikken selger den nåværende Raptor 74GB for.

 

Diskusjon hos Storagereview

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
den skal jeg kjøpe :)

min andre raptor er det noe galt med og det er vel bedre ytelse også på den nye 74 gb

5726411[/snapback]

 

Har hatt en slik et par uker nå, og har ingen seriøse målinger å vise til. Men en av de tingene som tar irriterende lang tid å starte opp etter min mening er kartene i battlefield2, og jeg målte en oppstart av samme kart før og etter oppgradering, og det er relativt stor forskjell. Min forrige harddisk var forresten en Western Digital Caviar 80GB 7200RPM. Denne brukte ca. 1m06s på oppstart, mens Raptoren på 150GB gjør dette på under 40 sekunder, hvilket er drastisk. Denne tiden er selvsagt avhengig av grafikkinnstillinger i bf2 og annet, men forskjellen er stor.

 

I multiplayerbrett får jeg ofte en 30+ sekunder for meg selv til å skaffe et kjøretøy og ta en flagcapture så og si gratis.

 

Nå er ikke dette noen grunn i seg selv for å gi så mye for en harddisk, men jeg tror harddisken er litt undervurdert som flaskehals, og sånn sett gir mye per krone i forhold til dyrt minne etc.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Nå som prisen ligger rett under 1000. Er dette et godt kjøp da? Eller forventes det en 3GB/s disk snart?

 

Birger :)

 

En 74GB Raptor koster ca 950kr. :thumbdown:

 

En Hitachi Deskstar 7K1000 750GB koster ca 1200kr. Den er altså 100 ganger større for 250kr mere, og har tilnærmet like god som, eller bedre ytelse enn raptor på alle områder utenom søketid. :w00t:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Du glemmer visst at denne tråden er 2 år gammel, og at selv om Raptorene har vært ganske kjappe fram til nå, så har de andre diskene fått MYE ny teknologi som tar igjen det raptoren henter på spindelhastighet.

 

WD lever tydeligvis på folk som leser tall framfor tester..

Selv sluttet jeg å kjøpe raptor for 1,5 år siden.

Mest pga ytelsen på perpendicular disker som har blitt så bra at det er ikke verdt å ha en raptor for noe annet enn i servere (pga MTBF verdien)

Lenke til kommentar
Nå som prisen ligger rett under 1000. Er dette et godt kjøp da? Eller forventes det en 3GB/s disk snart?

 

Birger :)

 

En 74GB Raptor koster ca 950kr. :thumbdown:

 

En Hitachi Deskstar 7K1000 750GB koster ca 1200kr. Den er altså 100 ganger større for 250kr mere, og har tilnærmet like god som, eller bedre ytelse enn raptor på alle områder utenom søketid. :w00t:

 

100 ganger større er vel å ta vel hardt i, vi er vel enige om at det er 10 ganger, ikke sant?

 

 

Du glemmer visst at denne tråden er 2 år gammel, og at selv om Raptorene har vært ganske kjappe fram til nå, så har de andre diskene fått MYE ny teknologi som tar igjen det raptoren henter på spindelhastighet.

 

WD lever tydeligvis på folk som leser tall framfor tester..

Selv sluttet jeg å kjøpe raptor for 1,5 år siden.

Mest pga ytelsen på perpendicular disker som har blitt så bra at det er ikke verdt å ha en raptor for noe annet enn i servere (pga MTBF verdien)

 

Nå kjenner ikke jeg til din erfaring med RaptorX diskene, men samtlige av de aller nyeste og raskeste 7200rpm diskene som jeg har testet, er sørgelig treige som OS disker. Litt som å tråkke rundt i en hengemyr. Nå er nok jeg i overkant grinete på 7200rpm diskene, men jeg holder bare ikke ut disse diskene som OS disker.

Den eneste av de "nye" diskene som er sånn nogenlunde kjapp i svingene, er Seagates 7200.11 , og hvorfor det mon tro, jo den er brukbar på søketiden. De høye lese og skrive hastighetene til de nye disk modellene pga. høy plate tetthet, hjelper lite som OS disk. Til allt annet holder de i lange baner.... IMHO

 

Hadde jeg hatt litt bedre råd, hadde jeg garantert skaffet meg den nyeste 15k disken og en bra kontroller og brukt dette som OS disk frem til SSD blir noen 100% billigere....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

gikk fra en raptor 150 (ser ikke poenget i å betale 200,- mer for en disk som har 1/3 av MTBF tiden) til en seagate 7200.11 500 GB som OS disk..

 

Må ærlig innrømme at jeg merker ikke forskjell..

så da ser jeg fortsatt ikke prisen på raptor som forsvarlig i forhold til at teknologien bak den begynner å bli akterutseilt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
gikk fra en raptor 150 (ser ikke poenget i å betale 200,- mer for en disk som har 1/3 av MTBF tiden) til en seagate 7200.11 500 GB som OS disk..

 

Må ærlig innrømme at jeg merker ikke forskjell..

så da ser jeg fortsatt ikke prisen på raptor som forsvarlig i forhold til at teknologien bak den begynner å bli akterutseilt.

 

Kjører 2 Raptor-x i raid 0 å det går så det suser. Har en 7200 disk som reserve disk hvis noe går galt å med den går det så uuulidelig tregt å starte vista, spill osv.. Da er det en av de beste investeringene jeg har gjort :) Venter på at ADAPTEC 5805 raid kontrollern skal komme så får vi se om det går enda raskere. Så blir det vel SAS disker etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...