NitRam Den Gale Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Du må nok bare legge inn årene og gi opp Teddy. Du ble nok ikke snytt for en sekser... 5795828[/snapback] Oppgaveformuleringen er allikevel dårlig. Gir meg ikke. At folk er usaklige og sier at jeg skulle hatt en treer syns jeg er lavmål. 5796068[/snapback] Etter at du drar en paralell mot denne oppgaven: Bare mener at det ikke skal så mye til for å tolke oppgaven feil. Det blir som "Mål lengden på trekanten, hva er arealet?" Hadde du der skrevet lengden på trekanten som svar med to streker under sammen med arealet? Noen hadde sikkert det men poenget er at slike oppgaver kan feiltolkes. Skjønner jeg at folk påstår at du burde hatt en treer... :!: Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Skjønner jeg at folk påstår at du burde hatt en treer... :!: 5796128[/snapback] Pirkefjomp. Grunnlinjen da ditt kjøtthue. Evt. rektangelet. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Du må nok bite i det sure eplet og lære deg å lese oppgavene skikkelig. Grunnen til at folk blir usaklige er at du er så påståelig. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg tror vel egentlig de fleste her, utenom trådstarter, er enige om at oppgaveteksten er kosis, entydig, og at man må legge MYE godvilje til for å klare å mistolke den... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Det trenger ikke være et spørsmålstegn i oppgaven, vett du. Det går også an at en oppgave innehar to spørsmål. Oppgave 1aFinn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Oppgave 1b Hvor langt har han løpt da? Hva ville du svart på disse oppgavene? EDIT: Skrivefeil Endret 23. mars 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 altså, jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil? Det er ingen tvil om at det var du som bommet på oppgaven, og ikke oppgaven som var dårlig formulert. Du fikk sikkert 5+ elns, så vær fornøyd. Det var jo bare en tentamen eller annen form for prøve, ingen eksamen.. Det er faktisk ingenting å gjøre en stor sak ut av, som til nå har krevd 4 sider på forumet. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg elsker prinsipper. Det er i motbakke det går oppover osv. og Goscinny: Den oppgaven du har der er ikke til å misforstå men det var min. Det er noen få her som er enig og noen få er noen for mye. Oppgaver skal ikke kunne tolkes feil. Oppgaver som beror på "tonefallet" du leser i skal ikke finnes. Forresten hadde jeg en feil på sist prøve og; oppgaven lød "Finn ut hvor mange prosent befolkningen økte per år i perioden". Jeg leste "Finn ut hvor mange prosent befolkningen økte i perioden". Jeg syns "per år" burde så med svær fet skrift, gjerne understreket. Makan. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 nå begynner du bare å ro deg vekk ved å være ironisk, fordi du vet du ikke når frem med argumentene dine. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 nå begynner du bare å ro deg vekk ved å være ironisk, fordi du vet du ikke når frem med argumentene dine. 5800558[/snapback] Jeg anså denne diskusjonen som død for to sider siden men så kom det en fyr og bumpet den. Har ikke brydd meg noe særlig om det egentlig etter det. Men jeg står på mitt; Oppgaven burde vært omformulert. I 10'ne klasse fikk jeg en oppgave der det stod "Mål sidene du trenger for å regne ut arealet av paralellogrammet". Jeg målte opp sidene og slang to streker under. Fikk tilbake prøva (tentamenen) og hadde fått feil svar. Jeg klaget, oppgaven ble tatt inn for vurdering og vips -> en hel del poeng rikere. Det stod ikke noe i oppgaven om å regne ut arealet. Jeg poengterte oppgaven ovenfor for noen sider siden og men husker ikke at jeg fikk noen svar. Dere er vel uenig i at jeg skulle fått poeng der og dere? Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Den siste oppgaven var dårlig formulert. Iallefall om meningen var at du skulle finne arealet i tillegg. Jeg er fortsatt ikke enig i at den første oppgaven du «klager» på er dårlig formulert. Ved å dele den opp i to oppgaver, slik Goscinny gjør, virker det ikke som du har problemer med å forstå hva du skal fram til. Det betyr vel bare at du ikke klarte å lese oppgaven skikkelig. Jeg har selv vært ute for samme problemet opptil flere ganger, og kan ikke forstå hvorfor de ikke har ordlagt seg på en annen måte, evt. streka under det viktige med feite røde streker. Poenget er vel at det ikke bare er regneferdighetene dine som skal testes, men også evnen til å forstå problemene. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det er svaret ditt som er ukorrekt". Oppgaven er ikke dårlig formulert. Jeg syns oppgaven er ganske bra formulert. Du har ikke besvart hele oppgaven. Du må også svare hvor lang tid han har løpt. Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?" Mitt svar: Vis/skjul spoilerteksten nedenfor! Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen Når han har løpt 25 meter sier ikke hvor lang tid han har løpt. For å finne hvor lang tid må du ta strekning / fart. Jeg tror det er det som skiller en femmer fra en sekser. Edit: Det var quote din og ikke svaret mitt. Endret 26. mars 2006 av anderenlee Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Det er svaret ditt som er ukorrekt". Oppgaven er ikke dårlig formulert. Jeg syns oppgaven er ganske bra formulert. Du har ikke besvart hele oppgaven. Du må også svare hvor lang tid han har løpt. "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?" Mitt svar: Vis/skjul spoilerteksten nedenfor! Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen" Når han har løpt 25 meter sier ikke hvor lang tid han har løpt. For å finne hvor lang tid må du ta strekning / fart. Jeg tror det er det som skiller en femmer fra en sekser. 5811898[/snapback] Dagens! :!: Ser ut til at du bør lese oppgaven en gang til og. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Dagens! :!: Ser ut til at du bør lese oppgaven en gang til og. 5812161[/snapback] Må faktisk si meg enig med deg der, Teddu Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Har jeg oversett noe? Jeg mener fortsatt at du har ikke besvart hvor lang tid han har brukt for å ta igjen bussen. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Sier ordet grafisk deg noe? EDIT: og jeg er ikke file ål, jeg skjønner at jeg ikke har svart på hvor lang tid han bruker når svaret jeg gir er oppgitt i meter. Jeg vet også hvordan men regner ut tiden han har brukt men.. ermm... Endret 26. mars 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Fint at du vet at du ikke har svart hvor lang tid han har brukt. Ja ordet grafisk sier meg at DU skal løse den grafisk, og ikke bare skrive: "Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen" Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Det er svaret ditt som er ukorrekt". Oppgaven er ikke dårlig formulert. Jeg syns oppgaven er ganske bra formulert. Du har ikke besvart hele oppgaven. Du må også svare hvor lang tid han har løpt. Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?" Mitt svar: Vis/skjul spoilerteksten nedenfor! Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen Når han har løpt 25 meter sier ikke hvor lang tid han har løpt. For å finne hvor lang tid må du ta strekning / fart. Jeg tror det er det som skiller en femmer fra en sekser. Edit: Det var quote din og ikke svaret mitt. 5811898[/snapback] Dette blir ihvertfall bakvent... Strekning/fart? Hele greia var jo at man skulle løse oppgaven grafisk (med hensyn til tiden) og deretter finne hvor langt han har løpt... Problemet her var vel egentlig at Teddy misforsto, og brukte sin PC applikasjon til å løse oppgaven, og derfor ikke tenkte på å vise det grafisk. Han forsto det dithen at han kune skulle finne hvor langt Petter hadde løpt. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Forresten hadde jeg en feil på sist prøve og;oppgaven lød "Finn ut hvor mange prosent befolkningen økte per år i perioden". Jeg leste "Finn ut hvor mange prosent befolkningen økte i perioden". Jeg syns "per år" burde så med svær fet skrift, gjerne understreket. Makan. 5800375[/snapback] Haha! Virkelig, du må begynne å lese oppgavene. Greit å lese feil slik, men det nytter ikke å klage på det! Istedenfor å bare bruke deleprinsippet måtte du jo her bruke Logaritmer, noe som gjør det litt vanskeligere. Slike som du løste oppgaven, gjorde man i åttendeklasse. "Makan" Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Tro meg, jeg kan bruke logaritmer. Vi hadde faktiskt vekstformelen per år så det stod i klartekst, var bare å skrive av tallet fra formelen. Problemet var bare at jeg leste oppgaven feil. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Tro meg, jeg kan bruke logaritmer. Vi hadde faktiskt vekstformelen per år så det stod i klartekst, var bare å skrive av tallet fra formelen. Problemet var bare at jeg leste oppgaven feil. 5844734[/snapback] OK, men når man leser oppgaven feil nytter det ikke å skylde på dårlig formulerte oppgaver hver gang. DU må rett og slett ta deg tid til å lese mer nøye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå