Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Snytt for en sekser?

Anbefalte innlegg

Det der er faktisk lov. Hadde du fått feil på det, kunne du ha klaget. Der står det kunn "Finn X". Ved å ringe rundt x, viser du at du har funnet X. En elev i USA gjorde nettopp det du latterligjorde, og fikk riktig. Han har besvart det oppgaven spørr etter.

5784902[/snapback]

USA = Norge? NEPPE!

Positivt eller negativt: Lærere på ungdomsskoletrinnet en god del frihet.

5784965[/snapback]

Eksamensregler ved vgs er blitt så strenge nå, at oppgaven skal stå slik at den ikke kan misforstås. Hvis oppgaven sier "Finn X", og du har funnet X, så kan de ikke forlange mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør som en vane utav å skrive masse masse, slik endre nevnte. Jeg skriver alltid en hel stil på oppgavene mine, bare for å passe på at jeg får med meg alt.

5585640[/snapback]

Det gjorde jeg engang og fikk 3'er. Fordi jeg hadde for mye "unødvendige" svar. Selv om alt var riktig.

Lenke til kommentar
Ja, det står at jeg skal finne tiden men de spør ikke etter den som en del av svaret i oppgaven. Jeg fant jo tiden da jeg markerte den i forrige oppgave.

5589019[/snapback]

Løser du oppgaver slik som dette også da kanskje?

post-30930-1139690966_thumb.jpg

5589697[/snapback]

Det der er faktisk lov. Hadde du fått feil på det, kunne du ha klaget. Der står det kunn "Finn X". Ved å ringe rundt x, viser du at du har funnet X. En elev i USA gjorde nettopp det du latterligjorde, og fikk riktig. Han har besvart det oppgaven spørr etter.

5784902[/snapback]

Det kalles vel strengt tatt en urban myte, akkurat som studenten som kunne bevise at helevete hadde frosset over.

Men jeg tar gledelig imot en link hvis det står noe sted at det stemmer ;)

Lenke til kommentar

5784902[/snapback]

USA = Norge? NEPPE!

5784965[/snapback]

Eksamensregler ved vgs er blitt så strenge nå, at oppgaven skal stå slik at den ikke kan misforstås. Hvis oppgaven sier "Finn X", og du har funnet X, så kan de ikke forlange mer.

5785076[/snapback]

Dette var jo ikke en eksamen! Det er en vanlig matematikkprøve på UNGDOMsskoletrinnet.

Beklager kverulering.

Lenke til kommentar

5784902[/snapback]

USA = Norge? NEPPE!

5784965[/snapback]

5785076[/snapback]

Dette var jo ikke en eksamen! Det er en vanlig matematikkprøve på UNGDOMsskoletrinnet.

Beklager kverulering.

5787715[/snapback]

Unnskyld at JEG kverulerer men den oppgaven er på Videregående trinnet, nærmere bestemt førsteklasse...

Lenke til kommentar

Jeg går i 1AA.

For å løse oppgaven måtte vi løse to foregående oppgaver og deretter lage to grafer og finne noen intersections på de samt regne ut. Dette var en vanlig matteprøve, ikke noen eksamen men det var vel heller ingen som trodde det?

Lenke til kommentar
Jeg går i 1AA.

For å løse oppgaven måtte vi løse to foregående oppgaver og deretter lage to grafer og finne noen intersections på de samt regne ut. Dette var en vanlig matteprøve, ikke noen eksamen men det var vel heller ingen som trodde det?

5790662[/snapback]

Ikke jeg da ihvertfall... :cool:

Lenke til kommentar
Nei, ikke snytt for en sekser her, du hadde jo ikke svart på oppgaven?

5791042[/snapback]

Bare mener at det ikke skal så mye til for å tolke oppgaven feil. Det blir som "Mål lengden på trekanten, hva er arealet?"

Hadde du der skrevet lengden på trekanten som svar med to streker under sammen med arealet? Noen hadde sikkert det men poenget er at slike oppgaver kan feiltolkes.

Lenke til kommentar

Oppgaven var "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?". Det eneste de faktisk spør om er hvor langt han har løpt, og det andre kan tolkes som et krav til løsningsmetode, eventuelt et hint. Er faktisk enig med trådstarter om at dette er en for dårlig oppgave.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke det, da! Vi leser igjen:

Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen.

Hvor langt har han løpt da?

Dette er to helt uavhengige, fullstendige perioder. Den første er imperativ - "finn" er en instruks. Ved å ta vekk ord som ikke er nødvendige for at setningen skal være en helsetning, får vi "Finn hvor lang tid". Hvordan dette kan misforstås som frivillig, går iallefall meg hus forbi.

Lenke til kommentar

De kunne heller skrevet "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen og hvor langt han da har løpt." Der er rett som bfisk sier, at den første ber meg om det, men setningene hang litt sammen. - akkurat som om det skulle være et slags hint til løsningen.

Om man må sitte og tyde og grave i oppgaveteksten for å komme frem til hva de faktiskt ber om syns jeg de burde omformulert den.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at folk mener den oppgaven er lett å tolke feil. Den første setningen i oppgaven sier : "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen." (legg merke til punktumet). Altså SKAL du finne grafisk hvor lang tid han brukte på å ta igjen bussen. Du har bare gjort en del av den. Den har du gjort det riktig. Der står det ikke at du skal finne det grafisk. På en eksamen ville du fått noe poeng, men ikke full pott, rett og slett fordi du ikke har besvart hele oppgaven.

Lenke til kommentar

Legg merke til SPØRSMÅLET og - det referer til første setning som om det skulle være et hint til hvordan du skulle løse oppgaven. Det later til at alle her har hengt seg opp i første setning og tenker på det som oppgaven alene.

Lenke til kommentar
Du må nok bare legge inn årene og gi opp Teddy. Du ble nok ikke snytt for en sekser...

5795828[/snapback]

Oppgaveformuleringen er allikevel dårlig. Gir meg ikke. :p

At folk er usaklige og sier at jeg skulle hatt en treer syns jeg er lavmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...