Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Snytt for en sekser?


Anbefalte innlegg

Hvis du mener du fant svaret i forrige oppgave må du huske på vise til det også.

Setning: Jeg leser av på grafen, og setter et punkt som vist i forrige oppgave.

Utifra det ser jeg at Petter har løpt x meter og brukt y sekunder.

 

 

Mattelæreren vår ville nok gikk 1 poeng trekk på det svaret der ja. Er for ufullstendig. Fremgangsmåten er absolutt det viktigste! Husk det :). For alt læreren vet kan du ha gjettet svaret... :p

Endret av _Furien_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det står at jeg skal finne tiden men de spør ikke etter den som en del av svaret i oppgaven. Jeg fant jo tiden da jeg markerte den i forrige oppgave.

5589019[/snapback]

Løser du oppgaver slik som dette også da kanskje?

post-30930-1139690966_thumb.jpg

5589697[/snapback]

 

Den der gir seg jo selv, men det gjør ikke oppgaven vi fikk.

 

Dere må være enig i at oppgaven er dårlig formulert.

 

EDIT: Nei dere må ikke men jeg syns dere skal :p

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
be en annen mattelærer på skolen rette prøven din.

5590442[/snapback]

Fremdeles "feil" svart på den oppgaven der, og det er langt fra "kanten". Når det står GRAFISK så skal man vise det ved hjelp av en graf f.eks, og så skrive svaret, ikke kun gjøre den ene saken :)

 

Som alltid må man vise hvordan man har funnet svaret ;)

Lenke til kommentar
be en annen mattelærer på skolen rette prøven din.

5590442[/snapback]

Fremdeles "feil" svart på den oppgaven der, og det er langt fra "kanten". Når det står GRAFISK så skal man vise det ved hjelp av en graf f.eks, og så skrive svaret, ikke kun gjøre den ene saken :)

 

Som alltid må man vise hvordan man har funnet svaret ;)

5590700[/snapback]

 

Og det er egentlig en stor forskjell på en med sekser og en med femmer. Skal det være en sekser skal alt være riktig, pent oppsatt og vist forståelse for måten å regne på. Og ville prøvd å ungått å krangle med læreren din siden hun skal rette de to-tre neste prøvene. Vis forståelse og bare si enkelt å greit at du lærer av dine feil og skal gjøre det bedre neste gang.

 

Siden dette er få som gjør, og egentlig viser at du er mer interesert i å lære deg nye metoder vil dette kanskje 'imponere' læreren din. Det er bedre å overdrive litt, og kanskje bli fritatt fra andre små feil framover.

 

Hva er best, litt smisking og 3 seksere, eller være sta og egen, ikke få forandret på karakteren. noe du ikke får, men du vil også slite på resten av prøvene og ikke få flere seksere. Med mindre prøvene er helt perfekte så hun ikke har noe valg :thumbup:

 

Det som er er at dette hadde fungert på ungdomskolen, men vgs er videre og viser til en helt annen standard! Og desverre er det slik ennå i dagens verden, at smisk fungerer og det å dra inn andre lærere absolutt ødelegger.

 

Mitt motto er da: Sug all informason du får inn, vær ydmyk og innteresert i å lære og utvikle deg, og gjør ikke denne feilen neste gang. De neste prøvene teller 80 % mer enn denne!

 

Legger også ved visse deler av læreplanen:)

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I matematikk for realfag forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg muntlig innebærer å formulere logiske resonnementer, forklare en tankegang og sette ord på oppdagelser, ideer og hypoteser. Det dreier seg videre om å stille spørsmål, delta i samtaler og drøftinger av matematiske situasjoner og problemer, og argumentere for egne løsningsforslag.

 

Å kunne uttrykke seg skriftlig innebærer å formulere logiske resonnementer, forklare en tankegang og sette ord på oppdagelser, ideer og hypoteser. Det innebærer å formulere et skriftlig matematisk bevis med bruk av korrekt matematisk notasjon og logisk gyldige slutninger. Å skrive matematiske symboluttrykk og sette opp eller tegne tabeller, diagrammer, grafer og geometriske figurer inngår også i ferdigheten.

 

Å kunne lese innebærer å trekke matematisk relevant informasjon ut av en tekst. Det innebærer videre å lese matematiske symboluttrykk og logiske resonnementer med forståelse. Å lese og tolke organisert, visuell informasjon, som tabeller, diagrammer, grafer og geometriske figurer er en del av leseferdigheten.

 

EDIT: Beklager eventuelle skrivefeil, sitter her med bare en hånd :p

Edit2: Ikke person angrep :yes: Heller ett 'angrep' på alle som klager og klager men aldri gjør noe med det

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er enig i at den oppgaven var en smule diffus, men det er klart at de ønsker begge verdiene. Har selv irritert meg over en mengde dårlige formuleringer, men funnet ut at i lengden er det jeg som taper på å være sta og tolke dem ordrett ;)

 

Husk at en 5'er ikke er noen krise dersom du er god for en 6'er. Du får nok flere sjangser, og læreren din vet vel at denne 5'eren var sterk. En 5'er er vel ingen krise uansett... ;)

 

Hadde forresten eksamen i IT Grunnkurs nå til jul. Der var det en mengde tvetydige formuleringer, som kunne tolkes slik at eksamen ble mye større. Heldigvis spurte jeg en faglærer som var innom lokalene, og fikk bekreftet at det ikke var meningen at vi skulle gjøre alt.

 

Her er en av formuleringene:

Skriv JSP-koden for å lage et webskjema for å registrere nye gaver som vist i figur 4. Web-skjemaet blir sendt til registrerjulegave.jsp og webskjemaet skal bruke eksisterende informasjon i databasen om personer og butikker (registrert tidligere)

 

Her kunne man tro at man også skulle skrive registrerjulegave.jsp som satte inn informasjon i databasen, men det skulle en altså ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?"

Ut ifra det du har skrevet, vil jo ikke vi kunne komme fram til noe svar. Men uansett er svaret ditt ukorekt. Det står da tydlig formulert i oppgaven at du skal vise det grafisk. Det står også at du skal vise hvor lang tid han brukte og hvor langt han løp. Da må du jo sette opp et diagram. Så vil du på Y-aksen og X-aksen se hvor langt han løp, og hvor lang tid han brukte.

Lenke til kommentar
Ja, det står at jeg skal finne tiden men de spør ikke etter den som en del av svaret i oppgaven. Jeg fant jo tiden da jeg markerte den i forrige oppgave.

5589019[/snapback]

Løser du oppgaver slik som dette også da kanskje?

post-30930-1139690966_thumb.jpg

5589697[/snapback]

 

Det der er faktisk lov. Hadde du fått feil på det, kunne du ha klaget. Der står det kunn "Finn X". Ved å ringe rundt x, viser du at du har funnet X. En elev i USA gjorde nettopp det du latterligjorde, og fikk riktig. Han har besvart det oppgaven spørr etter.

Lenke til kommentar
Det der er faktisk lov. Hadde du fått feil på det, kunne du ha klaget. Der står det kunn "Finn X". Ved å ringe rundt x, viser du at du har funnet X. En elev i USA gjorde nettopp det du latterligjorde, og fikk riktig. Han har besvart det oppgaven spørr etter.

5784902[/snapback]

 

USA = Norge? NEPPE!

 

Positivt eller negativt: Lærere på ungdomsskoletrinnet en god del frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...