-Teddy- Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg har en god feeling mens vi får tilbake matteprøva. Men hva oppdager jeg? En feil fra sekser, og det er en "feil" som er litt på kanten: I oppgaveteksten står det: "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?" Hva ville du svart på her? Skriv gjerne først og se mitt svar etterpå. Mitt svar: Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen Jeg fikk ett poeng trekk - det ene poenget jeg trengte til sekser. (trenger faktiskt bare 1/2 poeng men same shit) Er det rett å trekke her? Det står da vitterlig ikke i oppgaven at jeg skal skrive hvor lang TID han bruker på å ta igjen bussen, det står at jeg skal "finne det" men det er ikke en del av de de spør etter. Synspunkter? Mattelærern mener jeg kan diskutere med norsklæreren om det er en dårlig formulert oppgave... Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) "Finn grafisk ....5582487[/snapback] Da betyr det at du skal vise det ved hjelp av en grafisk tegning på arket. gjort det? EDIT: Vis du brukte kalkulatorer skal du lage en skisse.. Hadde selv alle svar riktige en gang men fikk 5'er.. Endret 10. februar 2006 av HoaXed Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg markerte det grafisk på forrige oppgave, tegnet grafen i boka. Klasse 1AA Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg markerte det grafisk på forrige oppgave, tegnet grafen i boka. Klasse 1AA 5582604[/snapback] Vis man er sta kan ho kreve at du skulle gjort det på den også. Men moralsk er det jo litt feil kanskje.. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 hvis hele besvarelsen din kun besto av "Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen", vil jeg si at dette ikke er godt nok til full pott. Det står jo tydelig i oppgaven at du skal finne grafisk hvor lang tid han brukte, for så å bruke dette til å finne ut hvor langt han kom. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Like surt som de gangene jeg har fått 5 og 5+ med ALT riktig :S Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Skriver du hva du tastet på kalkulatoren for å finne tiden grafisk, og så viser utregning for lengden, så vil det gi full pott. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Du kan jo krangle på det dersom du har vist svaret i oppgaven før. Prøvd å ta det opp med læreren din? Jeg var et halvt poeng fra alt riktig på en nettverksprøve en gang. Fikk bare 5. Tror det var et tvilstilfelle da også, men jeg gadd nå ikke bry meg siden jeg aldri hadde fått 6'er som standpunkt uansett. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Sjekk med de andre i klassen, noen som gjorde samme feil som deg men fikk riktig? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 hvis hele besvarelsen din kun besto av "Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen", vil jeg si at dette ikke er godt nok til full pott. Det står jo tydelig i oppgaven at du skal finne grafisk hvor lang tid han brukte, for så å bruke dette til å finne ut hvor langt han kom. 5582751[/snapback] Vi har fått pc'er som vi bruker som grafisk kalkulator. Det var flere a, b, c oppgaver, dette var en b oppgave tror jeg. I a oppgaven hadde vi tegnet grafen og det var på den grafen jeg stiplet ut hvor Petter tok igjen bussen mot y og x aksen. Jeg fant dermed grafisk både hvor langt og hvor lang tid han brukte på å ta igjen bussen. I svaret på oppgaven skrev jeg: "Svar: Petter hadde løpt 25 meter da han tok igjen bussen." De spør jo faktiskt ikke etter hvor lang tid han har brukt på det. Det blir det samme som en oppgave jeg hadde på mattetentamen på u.skolen. Oppgaven lød: "Mål på figuren de sidene du trenger for å regne arealet av paralellogrammet" Jeg målte opp og skrev lengdene, regnet ikke ut arealet. Jeg fikk først 1 poeng, men så argumenterte jeg litt og lærerne gikk sammen - vips så fikk jeg 4 poeng. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?" Antar at y distansen er en funksjon av tiden. Oppgaven vil at du skal oppgi to ting, du har bare oppgitt lengden, noe som ikke er en fullverdig besvarelse på oppgaven. Helt enig med læreren din. (Ser heller ikke hvorfor det skal være et problem å tolke oppgaven.) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det er alltid bedre å skrive litt for mye enn litt for lite. Gjør det til en vane så slipper du slike "tvilstilfeller". Du er i grunnen litt sær når du først er så knepen i svarene dine (med vilje?) og deretter går og klager på det. Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Enig med Dr. Karlsen her. Ser ikke hvordan det går an å tvile på hva du skal svare... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 "Finn grafisk hvor lang tid Petter bruker på å ta igjen bussen. Hvor langt har han løpt da?"Antar at y distansen er en funksjon av tiden. Oppgaven vil at du skal oppgi to ting, du har bare oppgitt lengden, noe som ikke er en fullverdig besvarelse på oppgaven. Helt enig med læreren din. (Ser heller ikke hvorfor det skal være et problem å tolke oppgaven.) 5583952[/snapback] x aksen er tid, y aksen er meter Jeg fant hvor lang tid han brukte grafisk i forrige oppgave og svarte på spørsmålet. Jeg gjorde det ikke med vilje, men jeg har for vane å aldri svare på mer enn det som står i spørsmålet ellers er det ofte mange "lureting" underveis du ikke egentlig trenger å regne ut. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Gjør som en vane utav å skrive masse masse, slik endre nevnte. Jeg skriver alltid en hel stil på oppgavene mine, bare for å passe på at jeg får med meg alt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 hehe, kommer ann på hvor lett matte det er.. Mange ganger skriver jeg først formelen, så fyller inn tallene, dertter svarte.. om læreren er grei og ser slurvefeil får man kanskje et halvt poeng uansett.. Andre ganger bare svaret med to streker under ;P Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Det står jo "sørenmeg" at du skal finne tid og strekning. Da må du skrive dette. Jeg mener du burde fått R- på denne, altså ett halvt poeng av ett. Det skal være en relativt liten matteprøve for at sekseren bare tillater et halvt poeng feil. Protester mer, og sekseren er din Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Har en annen slurvefeil og, skrevet 4x istedet for 2x, mistet ett poeng. Ellers fikk jeg ett istedet for to poeng på oppgaven jeg diskuterer her. Makspoeng var 26, jeg har 24. Det står jo "sørenmeg" at du skal finne tid og strekning. Ja, det står at jeg skal finne tiden men de spør ikke etter den som en del av svaret i oppgaven. Jeg fant jo tiden da jeg markerte den i forrige oppgave. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Ja, det står at jeg skal finne tiden men de spør ikke etter den som en del av svaret i oppgaven. Jeg fant jo tiden da jeg markerte den i forrige oppgave. 5589019[/snapback] Når det står i oppgaven at du skal finne noe, må du selvfølgelig ha med det du har funnet i besvarelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå