may_andrine Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det er ikke slik at du skal skru til dekket så hardt som mulig, og helst litt til. I verste fall kan du ødelegge boltene. Les mer Lenke til kommentar
Nils`n Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Man skal vel helst skru FELGEN og ikke dekket fast. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) hehe veel Tok med meg en kompis for å skifte til vinterdekk på min bil.. når jeg kom tilbake etter å ha vært utenfor noen minutter ferska jeg han mens han sto på nøkkelen å hoppa Var hakket før jeg skrudde av igjenn å slo han med det jævla hjulet som nå er håpløst.. Pågrunn av han er det jævli med kast i felgen Endret 10. februar 2006 av Cultofluna Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Du har vel ikke greid å skru skeiv felgen? Sitat fra artikkelen: Hvis du sliter med å få av dekkene etter en sesong, kan det være lurt å skaffe seg en momentnøkkel for å justere riktig. Svar: Momentnøkkel hjelper ikke når du først står der å ikke får løsna boltene vil jeg si.. Sitat fra artikkelen: Momentnøkkel får du kjøpt for under 100-lappen hos de fleste bilrekvisitaforhandlere. Svar: Sjekka prisen på biltema for en momentnøkkel for en liten stund siden: 600,- er ikke under 100-lappen!! Får dere litt orden og oversikt i artiklene blir det bra.. Sier bare i fra om feil Endret 10. februar 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Er faktisk ikke sikker.. har aldri gadda å sjekka den, men siden det er gamle dekk og felger som jeg fikk kasta etter meg når jeg kjøpte bilen så vet jeg desverre lite om de Skal prøve å balansere de på nytt en dag jeg har tid, men syns det er lite vits siden dekkene kjører på sin siste vintersesong liksom. Og det var ikke jeg som skrudde. Det vil jeg ikke ha æren for Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Momentnøkkelen på biltema er heller ikke noe presisjonsverktøy.. Ikke så veldig lurt å bruke den til viktige ting, som f.eks stramme til en topp. Er det ikke helst alufelger som gir etter hvis man skrur for hardt? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Nettopp det jeg tenkte på Braseth Det er vel den rimeligste jeg fant som hadde litt høyere vektskala å gå på.. (som trengs for å dra til dekker) Jo, helst alufelger.. Aldri sett at noe har skjedd med en stålfelg, men en av de jeg jobba med skjønte ikke ene trekker'n helt å dro til med maks moment på en alufelg.. Den sa takk for seg :s Med tanke på bolter, så er det viktigere å bytte bolter innimellom.. De blir "trøtte" etter hvert de også Edit: Viktig sak angående bolter: Har du alu på sommer og stål på vinter så er det mest sannsynlig forskjellige bolter også.. Rund kon (oftest) på stål! Flat kon (oftest) på alu! Du ser lett forskjellen om du har to forskjellig bolter i henda.. Evt. spør om å få se forskjellen på nærmeste Se bilder av henholdsvis flat og rund kon Endret 10. februar 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 når jeg kom tilbake etter å ha vært utenfor noen minutter ferska jeg han mens han sto på nøkkelen å hoppa 5583304[/snapback] Hehe, for en dust. Greit nok å ta hoppetrikset hvis man ikke får løsnet, men å bruke det for å skru til?!? Hjelpe meg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Sitat fra artikkelen:Hvis du sliter med å få av dekkene etter en sesong, kan det være lurt å skaffe seg en momentnøkkel for å justere riktig. Svar: Momentnøkkel hjelper ikke når du først står der å ikke får løsna boltene vil jeg si.. Jeg tror poenget deres var at man bør kjøpe momentnøkkel så man ikke skrur boltene like hard fast neste gang. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Skjønner jo det, men da vil jeg heller si det er bedre å være føre var Jeg brukte 2,5 meter med stålrør som vektstang sist jeg la om (feil bolter som hadde satt seg..) men fikk det ikke løs Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg liker nå å skru dem temmelig hardt fast bruker ofte noen forlengere... Litt kjipt vis felgen detter av. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Det er ikke nødvendig.. Du kjenner det i bilen lenge før det er noen fare Er bare første kilometrene at du egentlig skal være på vakt, men er en god ting å etterstramme etter cirka 20km Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Hvis en bolt tåler la oss si 20 tonn, for å ta ett tall, er det ikke noe problem å bruke opp 10 av disse ved å skru til hardt, og en har da 10 tonn reststyrke. Da er det litt søkt å si at det er "for sikkerhets skyld" en trekker til altfor mye, når en med rett moment kanskje hadde hatt 17-18 tonn reststyrke i boltene og ikke 10 tonn. Endret 12. februar 2006 av trulsant Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Er det standardstørrelse på boltane så eg kan kjøpte nye boltar på bilrekvesitabutikkar? Koster sikkert 500,- for nye boltar på merkeverkstad. Endret 12. februar 2006 av zeph Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hvis det er bolter til stålfelger det er snakk om; må du nok antageligvis gå til merkeverkstedet. Om det er bolter til aluminiumsfelger, kan det hende bilrekvisitabutikken kan hjelpe deg. Det er ikke sikkert bolter på merkeverksted behøver å koste flesk. En bolt til en Fiat Punto, mener jeg å huske kostet omtrent 40 kroner. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hvis det er bolter til stålfelger det er snakk om; må du nok antageligvis gå til merkeverkstedet. Om det er bolter til aluminiumsfelger, kan det hende bilrekvisitabutikken kan hjelpe deg. Det er ikke sikkert bolter på merkeverksted behøver å koste flesk. En bolt til en Fiat Punto, mener jeg å huske kostet omtrent 40 kroner. 5592185[/snapback] Eg kjører i dag på stålfelger, noko bilen alltid har hatt (98-modell), men skal kjøpe nye aluminiumsfelger til våren. Kan dekkleverandøren ha? Skal ganske sikkert kjøpte frå Johs Lunde. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Når du kjøper nye alufelger for du med både sentreringsringer og bolter som passer til din bil Det skal ikke du tenke på, for de ordner alt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg