834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 USA Det er populært å henge ut USA for tiden. Og fordi de siden 1948 har fungert som selvutnevnt verdenspoliti, ordnet opp i mange saker og blandet seg inn i mange verdenskonflikter, så har de også måttet tåle massiv pepper. At de for 60 år siden reddet oss (utenom Sverige, men dere er tilgitt for lenge siden) ut av en forferdelig knipe, er noe vi fort glemmer. Og om noen har lurt på hvorfor vi har historiefaget på skolen, ja så er det fordi vi skal lære av det som har hendt tidligere, og samtidig få forståelse for andre situasjoner enn de vi selv lever i, i dag. Ting som ikke angår oss, og som foregår i en fjern verden hvor de fleste av oss har total mangel på innsikt, er det lett for oss å bare ignorere. Man får en holdning som kan virke veldig normal her hjemme, ja selv blant andre og tredjegenerasjons innvandrere, men som vil sjokkere hvert eneste individ av de mange hundre millioner mennesker som bor i midtøsten-området og Nord-Afrika. Fasiten Er det ikke litt rart at vi sitter her oppe i kalde nord og mener vi har fasiten på hvordan et liv skal leves og samfunnet skal være oppbygget? Europa har jo også en form for livsideologi som europeerer mener er den eneste riktige. Hvor mange ganger har du ikke sagt følgende til deg selv: "Herregud de henger tilbake i tid nede i Kina. Er de ikke opplyste?" Det man da sier er at mennesker i andre deler av verden, som også har en meningsfull hverdag på lik linje med oss selv, lever et liv vi er overbevist om at har ingen verdig. Denne "europaignoransen", som jeg ønsker å kalle det, er et fenomen som inntreffer hver gang vi føler oss truet av andre nasjoner fra den østlige verden, eller ser hendelser i et fremmed land som vi selv egentlig ikke kan sette oss inn i hvorfor oppstår. Dette beviser at vi tenker motsatt vei, i den tankegangen vi mener muslimene har feil i. Vi mener at de vil spre sin ideologi og religion over på oss, og at de ikke viser oss respekt. Hva er normalt? Jeg er til tider tilhenger av "Stor Talls-Loven" som sier følgende: "Det som det er mest av, er det som er det naturlige svaret". De gangene jeg ikke er enig i Store Talls-Loven, er når jeg selv hevder noe som Store Talls-Loven viser at ikke stemmer. Slik er det faktisk også for de fleste andre mennesker i vestlige land. Har det aldri slått noen av dere at 4-5 milliarder mennesker (som er i overmajoritet) da også vinner på Store Talls-Loven? Deres livsstil er jo mer normal enn våres. Det er vi som er avvikerne, vi som ser på Afrika som et lite land under Italia, mens det egentlig er en stor verdensdel som er ca. 3 ganger større i utstrekning enn Europa, hvor en finner flere store velutviklede I-land med storbyer som ligner på mange av dem vi er vant med i vesten. Vi er avvikere de egentlige avvikerne. Men nå skal vi over på hovedsaken. Det du har lest til nå er bare for å sette hjernen og tankene i gang, og kanskje få dannet et annet syn enn det vi får gjennom media. De siste 50 årene har vi levd i stor rikdom som om det var en naturlig del av livet. I hundrevis år har vi (vi som bor i vesten) herjet over hele verden, og kolonisert land etter land. Store folkeslag, som i følge Store Talls-Loven vet bedre enn oss hva som er riktig, har blitt styrt og kontrollert med jernhånd av et mindretalls vestlige bleikfiser. Utnytting av naturresurser og rovdrift har ødelagt mange områder. Miljøsynderne Flotte dyrearter er utryddet, og de siste 150 årene har vi spydd ut giftige gasser som har ødelagt klimaet fullstendig. Nå har vi begynt å lage strenge regler i våre egne land, fordi vi har innsett farene med stygg industri. Disse reglene gjør at industrien flagger ut, og vi bygger store stygge fabrikker i Østen i stedet for. Vi var tidligere inne på USA, det store velutviklede landet i Amerika med dødsstraffer og grusomme fengsler som ikke er vanlig i vesten, har i følge den østlige verden mishandlet land som Kina, Irak, Vietnam osv. De har missbrukt sin rolle som verdenspoliti og enehersker, og pleiet sine store økonomiske interesser i første omgang. De har de siste årene bombet Irak sønder og sammen, og drevet heksejakt på muslimer, med de følger at store deler av den ikke muslimske øyner har mistenkeliggjort og gredd alle muslimer over en kam. Uskyldige mennesker er blitt plukket opp verden over, som i Stockholm for å ta et eksempel, for så å bli torturert over lang tid og i verste fall drept i fengsler i Midtøsten i amerikansk regi. Er det ikke da litt rart at et par uskyldige vitsetegninger i en dansk og norsk avis her oppe i snille uskyldige og ikke minst ubetydelige nord, skal vekke så mye vrede og oppstyr i en rekke land at verden står på randen til tredje verdenskrig? Hvem har skylden? Jeg tror det er amerikanerne som trekker å trådene også her. De har spilt et psykologisk spill med hele verden i mange tiår. De eier alle de syv hoved-domeneserverne som finnes i verden, og styrer dermed hele Internett. De produserer de største filmene og TV-seriene, og har de mest profilerte kjendisene. De står bak maten vi spiser og ellers det meste av det som preger vår hverdag. Amerikanerne har med andre ord full kontroll på oss. Og fortsatt er det mye vi ikke vet om dem, for USA har en like stor trang til å skjule ting, som det Sovjetunionen hadde i sin tid. Hendelsene 9/11-2001 satte en støkk i oss alle. Den gigantiske byen New York var dekket av en eneste stor støvsky, og det virker i dag helt ufattelig. Så USA-fanatiske har vi blitt, at ulykker og grusomheter av et mye større spekter i østlige land, nesten ikke går inn på oss i forhold til 9/11. Som sagt, USA har full kontroll over oss, men ingen vil innse det. Nå er det mange beviser for at vi ikke fikk vite hele sannheten om 9/11-2001, men jeg skal ikke gå inn i detaljer om det her. Jeg regner det heller nå for gitt at 9/11 var iscenesatt av sterke menn bak kulissene i USA som styrer Bush og de andre som primitive dukkemenn. Hvorfor skulle det være iscenesatt? Jo, for å rettferdiggjør et angrep på Midtøsten sammen med de allierte. Målet til USA er å sette resten av verden opp imot Midtøsten og verdens muslimer, for å skape en situasjon som bygger seg opp helt til boblen sprekker. Vi har ikke noe annet valg enn å spille på lag med USA, fordi vi egentlig er livredd å si dem imot. Videre er USA fullt klar over at muslimer kan finne seg i veldig mye. De tåler folkemord, undertrykking, stjeling av naturressurser og mye. Men det er en ting alle de muslimene har til felles, som vi ikke har. De har sitt ikon, sin store hellige profet Mohammed, som alle enes om. De får historiene om Mohammed inn med teskje fra barndommen av, og profeten er en del av deres identitet og stolthet. Rammer vi profeten, rammer vi noe ved hjertet til hvert eneste mennesker som tilber Islam. Det er med ande ord en handling som er så lett å utføre, som setter millioner av sinn i kok, og som på sikt kan vippe en hel verden over i krig. Hvem tror så dere at egentlig står bak ideen om å publisere disse tegningene? Endelig har noen fått viljen sin, og Europa er i dag, akkurat nå, i sterk konflikt med Midtøsten. Mitt forslag, om det jeg nå har skrevet stemmer, er at vi alle går sammen med store land som Russland og Kina, og bomber USA til ruiner. Uten USA, en verden i FRED! Så må jeg få lov å legge til helt til slutt: Dette skrivet representerer ikke min personlig mening, og er en kun en tankelek for å få vinklet et annerledes syn. Lenke til kommentar
agony Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 desverre må jeg si meg delvis enig. Usa driver et maktspill uten like, og alt for mange mener fortsatt vi skal støtte de fordi de "reddet" oss fra nazistene. Noe som for meg blir som at du må støtte en seriemorder pga han hjalp deg en gang i fjern fortid. Seriøst, greit at de hjalp oss da, men ikke la det skygge over hva de gjør i dag. Angående 9/11 så er det et par andre tråder om det, så skal ikke gå inn på det så hardt, men der er fortsatt endel ubesvart rundt den hendelsen, men tvilsomt at det er neo vi får svar på med det første. Utenom det er så er det ganske velkjent at usa trenger en gjevn stor tilførsel av olje, og er ganske "egoistiske" i veien for å sikre seg akkurat dette. De sliter også med at de importerer enormt mye mer enn de klarer å eksportere. De sitter også i en heftig statsgjeld, go bruker mer og mer på militæret for å klare å fortsette med leken som verdenspoliti. Desverre så vil nedfallet av usa dra med seg mange andre, da mye av verdensøkonomien baserer seg på handlekraften til akkruat usa. Det med internet er nok noe ikek så mange er klar over, de som står på papiret styrer serverne, ville opprette et eget .xxx domene, men dette ble feid under teppe med god hjelp fra usa, som beviser at orginisajonen er i allefall delvis under kontrollen av usa. Og med tanke på hvor villige google, msn, yahoo med flere er til å sensurere og sperre for brukere i f.eks kina, kan man spørre seg hvor dette er på vei. Upartisk media er det lenge siden vi har sett, og det er også noe de sliter med i usa, blandt de få selskapene som er igjen med kontrollen over aviser, tv, radio, står Fox og dens eiere igjen som den store stygge ulven. Nyheter skal ikke være korrekt og informativt, det skal være underholdning, og vi bestemmer hva folk får vite om. Det drives ikke aktiv sensus, men de vet hvilke type historier de skal dekke, og hvilke de skal la være i fred. A untold rule, som alle som vil beholde jobben skal følge. Hvem husker vel ikke at fox bestemte seg for at bush vant valget, og at gore var dårlig taper som prøvde å dra ting ut. Og all info som kom frem senere om hva som egentlgi foregikk, ble hysjet ned mest mulig. Nå tok det litt av her. Tilbake til spørsmålet i topic. Nei, jeg tror usa har langt ifra noen verdenskontroll, de prøver så godt de kan, med blandt annet "enten er du med oss, ellers er du mot oss" og andre statements som det. Kina er vel det landet vi vil se tar mer og mer innpå usa, og med et så hardt ruinert russland, er det egentlig ingen andre motpoler vi har. Nå må jeg innrømme at jeg ikke liker noen av de personlig, men om jeg fikk valget i dag, vet jeg ikke hva jeg hadde foretrukket satt igjen med kontrollen. Eu er desverre for svake og korupte. Mer kommer senere. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Jeg tror deler av EU sammen med Russland og Kina kan stå imot USA og rævslikkere som Storbritannia og Japan. Men jeg tror samtidig at du undervurderer USA kraftig. De har så og si all makt over hele verden, det ligger bare ikke i dagen for oss å oppdage uten å grave i dybden. Ta kulturell makt for eksempel... De har jo snudd opp ned på vår hverdag i underkant av 30 år. Edit: La meg også få spesifisere at startinnlegget ikke representerer min mening. Jeg har muslimer langt oppi halsen, og er glad i ikke kristelige vesten Endret 10. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
agony Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Forskjell på å ikke like muslimer og like usa også Men ja, de sitter med enormt mye makt, men usa vil i nær fremtid fall inn over seg selv, det er så enormt lite som skal til før det landet går under. Det jeg er redd for er at vi blir dratt inn i konfliktene de starter for å prøve å hindre at dette skjer. Og jeg ser hva du tenker på når det kommer til kultur, Norge er vel verre enn mange andre land i Europa på akkurat dette, er snart ikek igjen noe særlig helnorsk kultur. Men der har vi en motpol mot usa med asia, flere og flere får øynene opp for denne delen av verden også, men at det vil ta over, er heller tvilsomt. Og er klar ove rat du diskuterer for å diskutere Utenom der jeg skriver min personlige mening i en evt parantes eller no, prøver jeg å se på ting ganske upartisk, men med tanke på hvor i verden jeg bor, vet jeg at det ikke går helt. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Diskutere for å diskutere, eller for å få frem forskjellige synsvinkler. Jeg synes selv det er artig å reflektere over synsvinkler jeg ikke står for. Ingenting er mer lærerikt enn å sette set i motpartens sko og prøve å komme med de beste argumentene mot deg selv. Ser du tviler på USAs styrke. Ja, det kan godt hende at de er totalt avhengige av oljen fra midtøsten, og at de bukker under om man stopper forsyningene. Men samtidig mener jeg det er et forenklet bilde. USA er et gigantisk og solid land med sterke røtter. Du kan ikke velte USA slik som man veltet Sovjetunionen. Først og fremst fordi USA som stat er folket, og ikke et regime som jobber mot folket. Skal USA gå under, må de tape i kokurransemessige forhold mot andre land i verden. Det ser vi fin lite av tror jeg, men vi vil nok se en nedgang her i vesten etter hvert som den asiatiske økonomien øker. "Dessverre" så eier USA mesteparten av industrien i Asia, så de vil være med på å spise opp_vår_ rikdom sammen med Asia... Endret 10. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hvem har skylden?Jeg tror det er amerikanerne som trekker å trådene også her. De har spilt et psykologisk spill med hele verden i mange tiår. De eier alle de syv hoved-domeneserverne som finnes i verden, og styrer dermed hele Internett. De produserer de største filmene og TV-seriene, og har de mest profilerte kjendisene. De står bak maten vi spiser og ellers det meste av det som preger vår hverdag. Amerikanerne har med andre ord full kontroll på oss. Og fortsatt er det mye vi ikke vet om dem, for USA har en like stor trang til å skjule ting, som det Sovjetunionen hadde i sin tid. :!: USA styrer internett? Gjør de det? Oisann, høres nesten ut som USA driver sensur av internett, noe de absolutt ikke gjør. Jeg vedder på at de fleste nordmenn, og andre i verden utenom USA, besøker nettsider som ikke er .com, .net, .org osv hyppigere enn nettopp disse. Tenk på nordmenn f.eks. Hvor mange nordmenn besøker .com nettsider? Jeg vil påstå at den jevne nordmann besøker vg.no, dagbladet.no, osv, osv i større grad enn amerikanske nettsider. At USA styrer domenene er da mye bedre enn om FN, Kina, eller Russland gjorde det? Vi ser at land i FN på Tunis konferansen ville at FN skulle ta over, nettopp slik at de kunne sensurere. Kina sensurerer internettet allerede nå, faktisk så bemanner de hele sentraler hvor folk sensurerer og forhindrer kinesere fra å skrive om noen tema og at de får lese om det. Kort sagt: :!: USA produserer de største filmene og de mest sette filmene kun fordi USA er den største engelskspråklige nasjonen i verden, pluss at amerikanere har resurssene til å lage store filmer. Du ser ikke at Russland, Kina, India, osv satser like fullt på filmer slik som amerikanske selskap gjør. Dette er fordi de fleste av de samfunnene er korrupte i langt større grad, og har lyst å sensurere og kontrollere informasjonsflyten. Bare tenk på Russland, hvor de 3 største TV-kanalene eies av staten og styres av staten. I USA, så er ikke dette å tenke på engang. Kort sagt: det er helt naturlig at USA driver pop kultur når de er den største, frieste, engelskspråklige nasjonen i verden. Når det kommer til mat, så tror jeg du må seriøst være på viddene. Kanskje når det gjelder McDonalds og BurgerKing så har USA ekportert denne matkulturen, men det er tross alt ikke dette de fleste i andre land spiser til daglig. Her i Norge så har man like mange norske matkjeder som man har amerikanske, faktisk vil jeg tro flere. Ola og Kari nordmann handler norsk mat på norske butikker, og spiser deretter. Så nok en gang har du kommet med noe totalt feilaktig. Så spar meg skremselspropaganda om at USA styrer oss alle: det er faktisk ikke sant i det hele tatt. Hendelsene 9/11-2001 satte en støkk i oss alle. Den gigantiske byen New York var dekket av en eneste stor støvsky, og det virker i dag helt ufattelig. Så USA-fanatiske har vi blitt, at ulykker og grusomheter av et mye større spekter i østlige land, nesten ikke går inn på oss i forhold til 9/11. Som sagt, USA har full kontroll over oss, men ingen vil innse det. Det er heller fordi vi er vant med å se jævlige ting skje i andre deler av verden, mens når det skjer i "Vesten" så begynner vi å føle oss utrygge. Dette har ingenting med at USA skal ha kontroll på oss, det har utelukkende å gjøre med at vi kan identifisere med amerikanere langt mer enn vi kan med andre deler av verden. Det er fordi andre deler av verden lever i diktatur og dårlige forhold, mens USA er mye nærmere vår egen livsstil. Hvis noen bomber Pakistan, så blir ikke nordmenn redde. Hvis noen bomber USA, blir nordmenn redde. Dette er fordi vi er mye likere folk i USA enn vi er folk i Pakistan. Så enkelt er det. Nå er det mange beviser for at vi ikke fikk vite hele sannheten om 9/11-2001, men jeg skal ikke gå inn i detaljer om det her. Jeg regner det heller nå for gitt at 9/11 var iscenesatt av sterke menn bak kulissene i USA som styrer Bush og de andre som primitive dukkemenn. Hvorfor skulle det være iscenesatt? Jo, for å rettferdiggjør et angrep på Midtøsten sammen med de allierte. Wow, så hele denne tråden er egentlig et skalkeskjul for å opprette nok en "9/11 var iscenesatt av USA" tråd. Glimrende! Det er jo mye mer sannsynlig at en hemmelig kabal med onde amerikanere utførte dette her isteden for en gjeng med 19 terrorister. Yep! For Lockerbie skjedde aldri, USS Cole skjedde aldri, terroristangrep i Afrika skjedde aldri, angrep i Bali skjedde aldri, det første angrepet på WTC var selvfølgelig også iscenesatt av USA men for en eller annen grunn klarte de ikke å få ned bygningen... Dette er problemet med verden idag. Folk som heller vil klandre USA for alt som skjer i verden, fremfor å åpne øynene for hvem som faktisk er fiendene våre her i verden. Et angrep på Midtøsten var allerede rettferdiggjort med mange terroristangrep over alle årene. USA og Russland hadde allerede planlagt å bombe Afghanistan for å ta bin Laden og al Qaeda med hjelp av Nord-Alliansen, før 9/11. 9/11 hadde vært i planene en god stund før Bush var i førersetet, og det av terrorister. Dette har myndighetene i Tyskland og mange andre land beviser på, hvis ikke du velger å tro på USA. Mye skjedde faktisk i Tyskland, hvor Mohammed Atta og noen andre holdt til i lange perioder. De har kunnet spore opp mange av aktivitetene hans over lengre tid, intervjuet de som kjente han, osv, osv. Men jeg tror nok ikke at du vil tro på myndighetene i Tyskland heller. De er vel en del av denne hemmelige kabalen som styrer verden. :!: Målet til USA er å sette resten av verden opp imot Midtøsten og verdens muslimer, for å skape en situasjon som bygger seg opp helt til boblen sprekker. Vi har ikke noe annet valg enn å spille på lag med USA, fordi vi egentlig er livredd å si dem imot. Jadda. Russland, Frankrike og Kina sa imot USA på Irak. For ikke å snakke om mange andre ting. Dette er nesten for enkelt. Neida, det er jo ikke noe galt med Midtøsten! De er jo bare snille der. Iran, Saudi-Arabia, Syria, tidligere Irak under Saddam... snille som lam alle sammen! Videre er USA fullt klar over at muslimer kan finne seg i veldig mye. De tåler folkemord, undertrykking, stjeling av naturressurser og mye. Men det er en ting alle de muslimene har til felles, som vi ikke har. De har sitt ikon, sin store hellige profet Mohammed, som alle enes om. De får historiene om Mohammed inn med teskje fra barndommen av, og profeten er en del av deres identitet og stolthet. Rammer vi profeten, rammer vi noe ved hjertet til hvert eneste mennesker som tilber Islam. Det var da rart at ingenting skjedde når man krenket profeten før. Det er faktisk selv muslimer som kødder med profeten, akkurat som vi gjør om Jesus her i Vesten. Men dette blir undertrykket og hush-hush ellers blir man fengslet. Hvis du tror opprørene nå var pga tegningene i en dansk avis, så har du blitt rundlurt. Opprørene var iscenesatt av ytterligående muslimer i disse landene som har veldig mye kontroll over disse menneskene. Imamer fra Danmark gikk jo rundt i regionen for å hisse folk opp ved å fortelle dem løgner og vise falske bilder. Det er med ande ord en handling som er så lett å utføre, som setter millioner av sinn i kok, og som på sikt kan vippe en hel verden over i krig. Hvem tror så dere at egentlig står bak ideen om å publisere disse tegningene? Endelig har noen fått viljen sin, og Europa er i dag, akkurat nå, i sterk konflikt med Midtøsten.Mitt forslag, om det jeg nå har skrevet stemmer, er at vi alle går sammen med store land som Russland og Kina, og bomber USA til ruiner. Uten USA, en verden i FRED! :!: Jepp, alt er iscenesatt av USA. Der tok du an! Yes, gå sammen med Russlang og Kina du. Gjør det. Vær så god. Men ikke kom etterpå å syt og klag om at Kina sensurerer internettet ditt, Russland kontrollerer mediene, og du mister alle frihetene du har nå. Hvis du virkelig tror at USA er roten til alt ondt i verden, skal du få lov til det. Men hvis det faktisk var sant, hadde nok USA hjernevasket deg til å tro annerledes, eller sp hadde de kastet deg i fengsel for å ytre slike ting på internettet. Slik som de gjør i f.eks Kina. :!: Så må jeg få lov å legge til helt til slutt:Dette skrivet representerer ikke min personlig mening, og er en kun en tankelek for å få vinklet et annerledes syn. Ansvarsfraskrivelse. Søtt. Jada for all del, først si "ANGRIP USA" og så "EH, JEG MENTE IKKE DET DA.. hehe". Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) USA styrer alt som har med domener å gjøre ja. Det er ikke så mange som er klar over det. Et liten stiftelse der borte har rettighetene på hele registeret, og USA tviholder på det. Det finnes ingen hoved-domeneserver i Norge, så du må til Stockholm, frankrike eller Storbritannia om jeg ikke husker feil. Men ingen av de landene har kontroll over serverene. Kina har vel ikke fått en hoved-domenenavnesentral enda? Men det er under diskusjon om de skal få? Kommer med et sterkere svar senere. USA produserer de største filmene og de mest sette filmene kun fordi USA er den største engelskspråklige nasjonen i verden, pluss at amerikanere har resurssene til å lage store filmer. Du ser ikke at Russland, Kina, India, osv satser like fullt på filmer slik som amerikanske selskap gjør. Så du mener årsaken demper kontrollen? Deres kultur har da like mye innflytelse på oss samme hva årsaken er. Dette har ingenting med at USA skal ha kontroll på oss, det har utelukkende å gjøre med at vi kan identifisere med amerikanere langt mer enn vi kan med andre deler av verden. Du er en av dem som ikke vil innse det... Wow, så hele denne tråden er egentlig et skalkeskjul for å opprette nok en "9/11 var iscenesatt av USA" tråd. Glimrende! Det er jo mye mer sannsynlig at en hemmelig kabal med onde amerikanere utførte dette her isteden for en gjeng med 19 terrorister. Yep! For Lockerbie skjedde aldri, USS Cole skjedde aldri, terroristangrep i Afrika skjedde aldri, angrep i Bali skjedde aldri, det første angrepet på WTC var selvfølgelig også iscenesatt av USA men for en eller annen grunn klarte de ikke å få ned bygningen... Det er forskjell på teori og virkelighet. Husk nå bare at jeg har spesifisert flere ganger at dette er en teori/refleksjon, og ikke personlig meninger basert på beviser med rot i virkeligheten. Neida, det er jo ikke noe galt med Midtøsten! De er jo bare snille der. Iran, Saudi-Arabia, Syria, tidligere Irak under Saddam... snille som lam alle sammen! Nå har du lagt deg om til å bli totalt usaklig. Hvis du vil ta en vinkling som er i USAs favør mot Midtøsten, så hold deg til bedre argumentering enn ren sarkasme. Det er nemlig ikke en selvfølge at dine personlige meninger er den eneste måten å se det på. Jeg er nok enig med deg personlig, men prøver iallefall å se ting fra et annet ståsted fordi om jeg ikke er enig i et slikt ståsted selv. Ansvarsfraskrivelse. Søtt. Jada for all del, først si "ANGRIP USA" og så "EH, JEG MENTE IKKE DET DA.. hehe". Deg tror jeg ikke jeg gidder bruke mer tid på. fra å være saklig med gode argumenter, gikk du over i absolutt barnemodus. Endret 10. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 USA styrer alt som har med domener å gjøre ja. Det er ikke så mange som er klar over det. Et liten stiftelse der borte har rettighetene på hele registeret, og USA tviholder på det. Kommer med et sterkere svar senere.Er snart utdannet dataingeniør jeg, så jeg er nok fullstendig klar over det. Da gjelder det bare det .com, .net, .org, osv. Det gjelder ikke landsdomener, slik som de fleste nordmenn besøker, .no. Og så om amerikanske selskaper har kontroll over det, hva betyr det? USA utfører ikke noe sensur eller noe slikt. Så hva er poenget ditt, annet enn å antyde at det er det USA gjør? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Poenget mitt er at USA er en ganske stor del av vår hverdag Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Poenget mitt er at USA er en ganske stor del av vår hverdag Det var nok ikke poenget ditt. Poenget ditt var å si at USA er roten til alt ondt i verden, og at vi dermed må bombe USA for å alliere oss med andre isteden for. Det er det du sa. Nå som jeg sitter her, er USA ikke en stor del av min hverdag. Jeg spiser og bruker produkter som for det meste ikke har noe med USA å gjøre. Tror kanskje det eneste som er lagd av USA, eller et amerikansk selskap, er musen min og iPoden (mens begge to er faktisk lagd i Kina... :!: ). Hvis jeg ser på TV, er det norske kanaler eller britiske, det er knapt noen amerikanske å se på. Nå har jeg selvfølgelig amerikansk musikk på PCen, men det er jo bare fordi annet ikke er tilgjengelig på engelsk som jeg har lyst å høre på, selv om jeg har noe norsk og europeisk musikk (mest electronica). Så jeg lurer på hvordan du mener USA er en stor del av min hverdag, eller hverdagen til de fleste utenfor USA. Endret 10. februar 2006 av noxeiS Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Poenget mitt er at USA er en ganske stor del av vår hverdag 5582178[/snapback] Og sammenliknet med mange av alternativene bør vi kanskje være sjeleglade for nettopp det? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Hva med å presentere et annet syn/teori? Det er så mye enkelere å bare sitte å plukke ned små enkeltbiter Hadde ventet meg noe mer interessant lesning, men du skal ha for lengden på det første innlegget ja. Bare at kvaliteten på det dessverre var fallende jo lenger ned man kom. Dessuten tok du kun tak i nedesret avsnitt, og så gjennom fingrene med alt det andre som var en del va den totale synsvinkelen. I et politisk forum som dette, med de spesielle retningslinjene det er her, er det vel ikke nødvendig å leke seg med denne sarkasmen? Det er så utrolig irriterende skjønner du, å prøve å føre en relativt allright debatt med sarkastiske mennesker som ikke tar noe alvorlig. Endret 10. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 - USA stod selv bak 9/11? Svada. - USA styrer internett? Svada. - USA kontrollerer livet vårt gjennom mat og filmer? Svada. - USA fikk en liten dansk avis til å trykke noen tegninger? Svada. Med mindre du har dokumentasjon på det motsatte? En "tankelek" kan være interessant nok den, men det blir for enkelt å komme drassende med påstander uten rot i virkeligheten og forvente en seriøs debatt rundt det. Imho. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Så du mener årsaken demper kontrollen? Deres kultur har da like mye innflytelse på oss samme hva årsaken er.Det er jo ikke noe "kontroll". Folk velger å se på amerikanske filmer. Folk velger å høre på amerikansk musikk. Folk velger å spise amerikansk mat. Det er ingenting som forhindrer andre land fra å lage filmer, musikk, mat, kultur, osv, osv. Problemet er at USA lager ting som mange andre liker, mens de fleste andre land lager bare ting som folk i det landet liker. Jeg trodde innlegget ditt handlet om "kontroll" og ikke "innflytelse". Du er en av dem som ikke vil innse det...Fin måte å unngå at jeg har rett. Vi identifiserer med amerikanere fordi de er langt likere oss enn unger i Afrika. Dette handler mye om psykologi, men du kan jo bare fortsette å hevde at folk ikke innser ting, mens det er egentlig bare du som velger å tro på forenklede forklaringer isteden for kompliserte begrunnelser. Det er forskjell på teori og virkelighet. Husk nå bare at jeg har spesifisert flere ganger at dette er en teori/refleksjon, og ikke personlig meninger basert på beviser med rot i virkeligheten.Nei, du var for feig til å gjøre dette til din egen mening. Du har lyst å si at vi burde knuse USA, samtidig som du ikke vil bli holdt til ansvar for å ha sagt nettopp det. Feigt. Nå har du lagt deg om til å bli totalt usaklig. Hvis du vil ta en vinkling som er i USAs favør mot Midtøsten, så hold deg til bedre argumentering enn ren sarkasme. Det er nemlig ikke en selvfølge at dine personlige meninger er den eneste måten å se det på. Jeg er nok enig med deg personlig, men prøver iallefall å se ting fra et annet ståsted fordi om jeg ikke er enig i et slikt ståsted selv.De fleste av oss tenker akkurat på samme måte, fordi det er åpenbart at det er riktig. Men vi kan godt late som 3+3 er 7, bare for morro skyld. Deg tror jeg ikke jeg gidder bruke mer tid på. fra å være saklig med gode argumenter, gikk du over i absolutt barnemodus.Jadda. Jeg bare avduker hva du driver med. Du roper ut at vi skal angripe USA, og så hiver du ut en disclaimer på bunn og sier at du ikke mente noe av det du sa. Ansvarsfraskrivelse er et umodent trekk. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 - USA stod selv bak 9/11? Svada.- USA styrer internett? Svada. - USA kontrollerer livet vårt gjennom mat og filmer? Svada. - USA fikk en liten dansk avis til å trykke noen tegninger? Svada. 5582311[/snapback] Hvor mange % av innlegget er det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hvor mange % av innlegget er det? 5582316[/snapback] Tja.. sånn ca fra Hvem har skylden og nedover tenker jeg. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Bare at kvaliteten på det dessverre var fallende jo lenger ned man kom. Dessuten tok du kun tak i nedesret avsnitt, og så gjennom fingrene med alt det andre som var en del va den totale synsvinkelen.Ja, de fleste av oss så gjennom dittt forsøk på først prøve å late som du var upartisk og massere oss inni at du syns USA var helt greit, før du lastet opp med at USA er roten til alt ondt og kastet ut en rekke påstander uten å gi belegg for noen av dem. Mens du til slutt fraskrev deg ansvaret for å ha lagt frem alle påstandene... For å svare på spørsmålet du stiller, Hvem har full kontroll, så er svaret: ingen. Hadde du spurt hvilket land som har største innflytelse på oss, så kunne svaret godt vært USA. Men det er åpenbart egentlig ikke det du ville fram til, du ville fram til at USA er den som styrer trådene i alt det negative som skjer i verden, mens vi burde heller bli venner med Russland og Kina, to land som er åpenbart mye verre enn USA på alle måter. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Så du mener årsaken demper kontrollen? Deres kultur har da like mye innflytelse på oss samme hva årsaken er.Det er jo ikke noe "kontroll". Folk velger å se på amerikanske filmer. Folk velger å høre på amerikansk musikk. Folk velger å spise amerikansk mat. Det er ingenting som forhindrer andre land fra å lage filmer, musikk, mat, kultur, osv, osv. Problemet er at USA lager ting som mange andre liker, mens de fleste andre land lager bare ting som folk i det landet liker. Jeg trodde innlegget ditt handlet om "kontroll" og ikke "innflytelse". Hvordan skjuler man best mulig at man egentlig har kontrollen. Det er greit at folk velger selv hva de vil gjøre, men da snakker vi om enkeltindivider. Det er mye enklere å påvirke en hel folkemasse hvor hvert enkeltindivid ubevisst faktisk er under en viss kontroll. Kom ikke å si at den amerikanske kulturen ikke er blitt en stor hverdag. Du er en av dem som ikke vil innse det...Fin måte å unngå at jeg har rett. Vi identifiserer med amerikanere fordi de er langt likere oss enn unger i Afrika. Dette handler mye om psykologi, men du kan jo bare fortsette å hevde at folk ikke innser ting, mens det er egentlig bare du som velger å tro på forenklede forklaringer isteden for kompliserte begrunnelser. En komplisert begrunnelse kan forklares enkelt. Skulle jeg lagt ut en hel bok om forholdet mellom USA og resten av verden, eller holder det også for deg at jeg skraper på en overflate du vet at det ligger mer bak? Det er forskjell på teori og virkelighet. Husk nå bare at jeg har spesifisert flere ganger at dette er en teori/refleksjon, og ikke personlig meninger basert på beviser med rot i virkeligheten.Nei, du var for feig til å gjøre dette til din egen mening. Du har lyst å si at vi burde knuse USA, samtidig som du ikke vil bli holdt til ansvar for å ha sagt nettopp det. Feigt. Nei, hva min personlige mening er, styrer jeg og bare jeg. Hvem jeg egentlig vil se knust, har jeg ikke noen interesse av å rope ut her. Hva jeg av og til prøver å tenke på, dog: "Er jeg totalt hjernevasket av den vestlige verden?" Kanskje, kanskje ikke? Men det må være lov å reflektere over det... Nå har du lagt deg om til å bli totalt usaklig. Hvis du vil ta en vinkling som er i USAs favør mot Midtøsten, så hold deg til bedre argumentering enn ren sarkasme. Det er nemlig ikke en selvfølge at dine personlige meninger er den eneste måten å se det på. Jeg er nok enig med deg personlig, men prøver iallefall å se ting fra et annet ståsted fordi om jeg ikke er enig i et slikt ståsted selv.De fleste av oss tenker akkurat på samme måte, fordi det er åpenbart at det er riktig. Men vi kan godt late som 3+3 er 7, bare for morro skyld. Se mitt svar på forige quote Deg tror jeg ikke jeg gidder bruke mer tid på. fra å være saklig med gode argumenter, gikk du over i absolutt barnemodus.Jadda. Jeg bare avduker hva du driver med. Du roper ut at vi skal angripe USA, og så hiver du ut en disclaimer på bunn og sier at du ikke mente noe av det du sa. Ansvarsfraskrivelse er et umodent trekk. 5582314[/snapback] Skal jeg stå til ansvar for noe jeg ikke mener personlig? Er du helt ute på tur du eller? Endret 10. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hvordan skjuler man best mulig at man egentlig har kontrollen. Det er greit at folk velger selv hva de vil gjøre, men da snakker vi om enkeltindivider. Det er mye enklere å påvirke en hel folkemasse hvor hvert enkeltindivid ubevisst faktisk er under en viss kontroll. Kom ikke å si at den amerikanske kulturen ikke er blitt en stor hverdag.OK, siden USA faktisk ikke har kontroll, og du ikke kan bevise at de har det, så velger du heller å si at alle av oss er bare blinde og ikke ser det som "virkelig" skjer. Du snakker som om den amerikanske stat har noe som helst å gjøre med film og musikkbransjen i USA, noe den overhodet ikke har i det hele tatt. I så fall er det Hollywood og Kanye West som prøver å kontrollere oss, og ikke USA. Eller kanskje vi liker det disse folka lager, og velger å kjøpe/se/høre på det, akkurat som vi gjør når vi ser/hører ting her hjemme i Norge vi liker. Amerikansk kultur har slått gjennom stort overalt, men det er mest fordi, som jeg allerede sa, de lager ting som mange liker, fremfor å lage ting som bare sine egne liker. Man kan liksom ikke slå an i USA med norsk musikk. Eller fransk musikk. Eller russisk musikk. Men med sistnevnte, kan vi blant annet se at grupper som t.a.t.u. har solgt musikk på både russisk og engelsk, og har slått an på alle markeder. En komplisert begrunnelse kan forklares enkelt. Skulle jeg lagt ut en hel bok om forholdet mellom USA og resten av verden, eller holder det også for deg at jeg skraper på en overflate du vet at det ligger mer bak?Vi identifiserer med USA fordi vi er mer lik dem enn Afrika, Midtøsten, og Asia. USA er et vestlig demokrati, akkurat slik som oss. Det kan man ikke si om de jeg nettopp nevnte, så nordmenn har ikke noe forhold til de landene, og menneskene som bor der. Man forventer at folk blir slaktet i Afrika. Man forventer ikke at 3.000 amerikanere blir feid ned. Det er jo det som er forklaringen, ikke at USA har "kontroll" over oss, noe som de ikke har. Nei, hva min personlige mening er, styrer jeg og bare jeg. Hvem jeg egentlig vil se knust, har jeg ikke noen interesse av å rope ut her. Hva jeg av og til prøver å tenke på, dog: "Er jeg totalt hjernevasket av den vestlige verden?" Kanskje, kanskje ikke? Men det må være lov å reflektere over det...Så at du sa at vi skulle angripe USA og alliere oss med Kina og Russland var fordi...? Se mitt svar på forige quoteGreit, men vi er ikke hjernevasket. Det er heller de folka som bomber oss som er det, fordi de lever under understrykkelse og diktatur, hvor sensur og informasjonskontroll er åpenbart tilstede. Men hvis du virkelig vil fortsette å late som om vi er hjernevaska, bare for å ha noe å snakke om, kjør i vei. De fleste av oss ser på det som unyttig og selvmotsigende. Skal jeg stå til ansvar for noe jeg ikke mener personlig? Er du helt ute på tur du eller?Personer som kommer med anti-USA påstander slik som du har gjort, hvor du masserer inn i oss at USA står bak Mohammed-tegningene, nei, det var vel bare et uhell? Du mener jo ikke det. Du gir bare uttrykk for det. Er jo bare en liten teori du vil snakke om. Ikke sant? Trenger jo ikke ha noe bevis eller noen ting, løse påstander er jo morsomme å leke med. Lenke til kommentar
sveintoreahus Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 USAAt de for 60 år siden reddet oss (utenom Sverige, men dere er tilgitt for lenge siden) ut av en forferdelig knipe, er noe vi fort glemmer. 5581542[/snapback] det var vel heller russerne som reddet oss da.. eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg