Gå til innhold

er disse SATA RAID kortene noe å satse på?

MagE

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har 2*250GB Samsung harddisker som jeg har lyst til å kjøre i RAID0. Jeg får ikke til RAID på hovedkortet mitt (Asus A7N8X-E DELUXE), og vil derfor kjøpe et SATA-PCI kort med RAID støtte.

Kravene mine er at de har RAID0 støtte, SATA (Hadde vært litt kjekt med SATA 3,0 mtp at diskene støtter det). Og at det er billig, trenger ikke noe mer enn det. :)

Har sett litt på dette kortet. Men SIL3112 kontrolleren skremmer meg litt pga. at HK'et mitt som nektet å sammarbeide bruker den samme kontrolleren.

Har også sett litt på dette kortet. Som er det billigeste jeg fant, som støtter SATA3,0

Noen innspill? Andre kort og annbefale?

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har 2*250GB Samsung harddisker som jeg har lyst til å kjøre i RAID0. Jeg får ikke til RAID på hovedkortet mitt (Asus A7N8X-E DELUXE), og vil derfor kjøpe et SATA-PCI kort med RAID støtte.

Kravene mine er at de har RAID0 støtte, SATA (Hadde vært litt kjekt med SATA 3,0 mtp at diskene støtter det). Og at det er billig, trenger ikke noe mer enn det. :)

Har sett litt på dette kortet. Men SIL3112 kontrolleren skremmer meg litt pga. at HK'et mitt som nektet å sammarbeide bruker den samme kontrolleren.

Har også sett litt på dette kortet. Som er det billigeste jeg fant, som støtter SATA3,0

Noen innspill? Andre kort og annbefale?

5581079[/snapback]

Så vidt jeg kan se så er begge disse kortene såkalte "fakeraid". Dvs at det er drivere i Windows som gjør jobben. Dermed så må du bruke CPU-ytelse for å få raskere disker. Det kortet som har de beste driverne blir da det beste kortet...

Lenke til kommentar

sata raid-0 med et pci kort er ikke noe særlig untatt på pci-x ,men

for pci-x støtte må du vanligvis ha server maskinvare.

Det vil dele båndbredde med alle andre pci enheter og gi max

~128MB/s , dette kun hvis pci busse ikke okkuperes av annet .

Sata 3.0/300 raid kort er bortkastet på normal pci-bus da båndbredden

som nevnt er begrenset til 128.

Dessuten som sagt før her , benytte cpu , da billige raid kort ikke har onboard prosessor og minne/cache.

For raid-1 (mirroring) derimot kan det være fornuftig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...