Gå til innhold

hjelp ang hjemmekino, crossover etc.

Anbefalte innlegg

hei jeg har kjøpt meg en Yamaha rxv-457 reciever med 6x85w. den kjører 2 classic 10" cerwin vega i front og monitorer bak og som center. jeg har ikke sub men har kanskje tenkt å skaffe senere. det jeg vil ha litt hjelp til er instillingene på recieveren.

1.hva er crossover og hva skal denne stå på? tror det er delefilter men har altså ikke sub. den står på 80hz som standard.

2.hvordan måles sp.distance? man kan velge meter på de ulike høyttalerne. men i forhold til hva? tv eller sitteplass? eller forsterker... jeg har surround satelittene rett bak sofaen.

3.noen tips om hva LFE-level og D-range skal stå på? D-range står på max...

har lest mye i instruksjonsboka men skjønner ikke hva alt betyr i praksis.

også til oppsettet mitt. jeg har en øørliten center fra et logitech z-680 anlegg. og ingen sub.

4.hva tjener jeg mest på? kjøpe sub eller kjøpe en cerwin vega center? og får man skikkelig DTS lyd uten en subwoofer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du skal ikke ha muligheten til å stille crossover når du ikke benytter sub. Sjek at sub. er merket med no/off eller lignende. Hvis du f.eks. har satt delfrekvensen på 80hz vil alle signaler under 80Hz sendes til sub i stedet for front ht, som forøvrig bør stå som "large" i oppsett uten sub.

2. SP distance er avstanden fra høyttaler til lytteposisjon. Her kan det være smart å stille avstanden litt høyere enn det som er reelt, eksempelvis 0.5m. Her må du nesten bare prøve deg fram.

3. LFE level er hvor mye gain du vil ha i forhold til de andre høyttalerne. Regner med du kan stille gain på alle kanalene. Hva denne skal stå på varierer fra sub til sub, så her er det en fordel med lydtrykksmåler.

4. Det går fint å kjøre phantom mode på center, dvs. at du sender signalet til front høyttalerne. Det eneste negative her er at de som ikke sitter i sweetspot vil får en like god surroundopplevelse. Dette er vel ikke av betydning siden du sitter i sweetspot. (Egoistisk ?) Vet ikke hva den Logitech senteren du bruker nå er for noe, men kan med stor sikkerhet si at du vil få en mye morsommere filmopplevelse hvis du kjøper deg en sub, i stedet for å bytte ut senter.

Du får ikke fullverdig DD eller DTS uten sub, siden du mister mye av informasjonen som kommer fra LFE kanalen.

Lenke til kommentar

hei og takk for svar:) det virker som LFE kanalen dukker opp uansett når jeg ser en film med 5.1/dts, og jeg kan stille på crossover uansett om jeg slår den av!

jeg kan ikke stille på annet enn to ting på "LFE level". det er SP og HP LFE. disse står på 0 hos meg. jeg var på hifi-klubben i går og handla meg en senter fra cerwin vega. den var gigantisk syns nå jeg. jeg spurte om man trengte sub i dts og de sa at jeg ikke trengte det, fordi front-høyttallerne var brukbart store og signalet gikk dit istedet hvis jeg valgte det. så man "mister" ikke noe lyd, men den blir sikkert litt dårligere enn med sub.

jeg syntes at det ble bedre å se filmer nå som stemmene ble klarere og man kan kjøre like sterkt signal på center som resten av høyttalerne. skal senter og sidehøyttalere stå på "large" i oppsettet mitt? jeg har det nå siden de ser ganske store ut:P og er evig større enn surround høyttalerne.

kom gjerne med kommentarer og tips til forbedringer!

bilde av oppsettet.

Lenke til kommentar

Høyttalerne dine kan være så store de bare vil, men når de begynner å rulle av allerede ved 38Hz, er de ubrukelig til å gjengi store deler av informasjonen som kommer fra LFE kanalen. Høyttalere som spiller linjært ned til 20Hz koster gjerne litt mere enn de fleste har råd til.

Når det gjelder oppsettet ditt kan det være en fordel å dra høyttalerne litt ut fra veggen.

Lenke til kommentar
Høyttalerne dine kan være så store de bare vil, men når de begynner å rulle av allerede ved 38Hz, er de ubrukelig til å gjengi store deler av informasjonen som kommer fra LFE kanalen. Høyttalere som spiller linjært ned til 20Hz koster gjerne litt mere enn de fleste har råd til.

Når det gjelder oppsettet ditt kan det være en fordel å dra høyttalerne litt ut fra veggen.

5589557[/snapback]

hey. tusen takk for dette svaret. akkurat slike tips jeg er på utkitt etter. skal teste det i morgen og flytte litt på ting. om jeg kjøper meg subwoofer får tiden og økonomien vise. men det skal bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...