Gå til innhold

Turtallsavlesing på vifte

Anbefalte innlegg

Hvilken av de tre ledningene på vifta brukes til turtallsavlesing? Det er en gul, rød og svart ledning. Jeg trodde først det var den røde men på Zalman fanmate så er det en kvit ledning istedet for gul.

Skal klippe av den lille strømpluggen og koble vifta til en molex og tenkte jeg skulle beholde ledninga som leser av turtallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-17 09:20, skrev nomore:

Hvordan leser du av dette?

Skulle gjerne ha visst det til et lite prosjekt eg holder på med.

A wild guess: Tipper signalet fremtrer som firkantpulser? Disse kan sikkert behandles i en passende IC, som i sin tur kan legge ut verdiene på et LCD-display, meeeget enkelt sagt. Er ganske sikker på at det finnes kretser for dette.

Alternativt kan pulsene sikkert leses av med et oscilloskop, hvor turtallet sikkert kan beregnes.

Lenke til kommentar

Ang. lage til et LCD eller LED display for å f.eks vise turtall til vifte, sjekk denne tråden:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=39642&forum=15

Krever litt elektronikk knowhow, iallefall jeg går veien om en frekvens til analog konverter og en analog til digital konverter viser resultatet på et display.

Analog delen kan skippes, men det krever kunnskaper innen PIC programering, noe jeg ikke har drevet så mye med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...