Zerpent Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Hvilken av de tre ledningene på vifta brukes til turtallsavlesing? Det er en gul, rød og svart ledning. Jeg trodde først det var den røde men på Zalman fanmate så er det en kvit ledning istedet for gul. Skal klippe av den lille strømpluggen og koble vifta til en molex og tenkte jeg skulle beholde ledninga som leser av turtallet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Hvordan leser du av dette? Skulle gjerne ha visst det til et lite prosjekt eg holder på med. Lenke til kommentar
Zerpent Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 Vet ikke om andre måter enn å bruke tilkoblingene som er på hovedkortet. Finnes sikkert andre måter også men... Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Tipper det er den gule. Du kan jo greit måle deg til det, men ikke mål rett ned på HK. Avisoler kabelen og mål med et voltmeter. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 på nyere vifter er det blå,svart og rød ledning. Den blå er for turtall i disse tilfellene.. på eldre vifter er det vanligvis rød svart og gul ledning, her er jeg usikker, men skulle tro at det er den gule som står for turtallet.. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Om du tar kabelen fra viften og holder den opp med de to tappene opp og mot deg, da er det den kabelen til venstre som er den som måler hastigheten samme hva farge den har. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 09:20, skrev nomore:Hvordan leser du av dette?Skulle gjerne ha visst det til et lite prosjekt eg holder på med. A wild guess: Tipper signalet fremtrer som firkantpulser? Disse kan sikkert behandles i en passende IC, som i sin tur kan legge ut verdiene på et LCD-display, meeeget enkelt sagt. Er ganske sikker på at det finnes kretser for dette. Alternativt kan pulsene sikkert leses av med et oscilloskop, hvor turtallet sikkert kan beregnes. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Ang. lage til et LCD eller LED display for å f.eks vise turtall til vifte, sjekk denne tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=39642&forum=15 Krever litt elektronikk knowhow, iallefall jeg går veien om en frekvens til analog konverter og en analog til digital konverter viser resultatet på et display. Analog delen kan skippes, men det krever kunnskaper innen PIC programering, noe jeg ikke har drevet så mye med Lenke til kommentar
radivx Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 er det en måte å finne ut om kretsen er hel på? eller om den kortslutter... det er litt u heldig å kortslutte pcen.. jeg gjorde det og den startet ikke på 10 min... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå