Gå til innhold

Hjelp til HTPC. Hvor mye bør jeg legge i dette?

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å kjøpe meg en htpc, men er veldig usikker på hvor jeg skal begynne, og hvor høyt jeg skal legge lista. Håper noen av dere kan hjelpe meg litt på vei.

Jeg ønsker å kunne bruke pcen til tv (opptak), film, musikk og bilder. Når flatskjermen er på plass vil jeg nok surfe litt også. Er (veldig) usikker på hva jeg bør legge pengene i. Bør vel ha minst 250GB harddisk og 512MB RAM iallefall. Når det gjelder skjermkort og tv-kort vet jeg ikke hva jeg bør se på.

Det er viktig at pcen støyer minst mulig. Bør jeg da velge meg en mobilprosessor? Er det vanlig å bygge htpc med slike?

Jeg er innstilt på å bruke 5-10000 på pcen, men håper selvfølgelig at jeg klarer meg med minst mulig penger for best mulig resultat.

Er det noen som har noen generelle tips, eller enda bedre, noen konkrete forslag til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
handlevogn

her er e MEGET stille oppsett til deg og du har 1000kr til å bruke på mus , tastatur O.L. til overs. eventuelt til lydkort X-Fi xtreme music

5586162[/snapback]

Takker og bukker. Ser veldig bra ut det oppsettet der. Er det vanlig å bruke "stasjonært" kabinett når man bygger seg htpc?

5586668[/snapback]

Det gjør samme nytten som et "HTPC" kabinett så jeg ser ikke grunne til å spytte ekstra penger i et såkalt HTPC kabinett

EDIT: La til lydløs VGA kjøler

Endret av AztroM
Lenke til kommentar

Da har jeg tenkt og surfet litt mer, og har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på.

TV-kort: Vil det ikke her være lurt å kjøpe et kort som dekoder MPEG2 i hardware? Ser at komplett selger Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE som har 2 tunere og dekoder i hardware.

Skjermkort: Finnes det noen god skjermkortalternativer med passiv kjøling. Det er viktig at PCen blir så stille som mulig, men er det mulig å unngå vifter i PCen i det hele tatt?

Lydkort: Jeg skal koble digitalt inn på min Denon-forsterker. Greier det seg da helt fint med et hovedkort med S/PDIF utgang, eller bør jeg kjøpe et dedikert lydkort?

Prosessor: Her er vel Intel Core Duo T2300 som ble foreslått et godt valg. Kan jeg klare meg med passiv kjøling til prossessor og chipset?

Kabinett: PCen kommer til å stå i TV-benken, så jeg kommer ikke til å gå for et tower. Coolermaster Cavalier 4 fra Komplett ser helt greit ut for meg. Det står formfaktor ATX på det. Betyr det at hovedkortet i handlekurven som er MicroATX ikke er et alternativ lenger?

Er det noen av komponentene i handlekurven jeg kan fire litt på kravene på, dersom utgangspunktet er at jeg ikke skal spille spill

Jeg er litt grønn på å bygge pc selv, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne når jeg skal sørge for at alle deler passe sammen. Er det bare å ta utgangspunkt i en pc- bygger på en eller annen nettbutikk?

Lenke til kommentar
Kabinett: PCen kommer til å stå i TV-benken, så jeg kommer ikke til å gå for et tower. Coolermaster Cavalier 4 fra Komplett ser helt greit ut for meg. Det står formfaktor ATX på det. Betyr det at hovedkortet i handlekurven som er MicroATX ikke er et alternativ lenger?

MicroATX er et alternativ jo! Men skal du ha MicroATX hk kjøper du vel ikke et ATX kabinett ?

Det er vel hull til MicroATX kort i de fleste ATX kabinett..

Lenke til kommentar

Gjorde et par kjappe modifiseringer på oppsettet nå. La til tastatur, og byttet ut TV-kortet og kabinettet.

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=25134

Ser at det er vifte på skjermkortet. Skal denne tas av og byttes ut med den passive kjølingen?

Det følger ikke med noen PSU til dette kabinettet. Har hørt rykter om noen vifteløse PSU'er. Er det noe å satse på?

Endret av Ayabara
Lenke til kommentar
Gjorde et par kjappe modifiseringer på oppsettet nå. La til tastatur, og byttet ut TV-kortet og kabinettet.

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=25134

Ser at det er vifte på skjermkortet. Skal denne tas av og byttes ut med den passive kjølingen?

Det følger ikke med noen PSU til dette kabinettet. Har hørt rykter om noen vifteløse PSU'er. Er det noe å satse på?

5606109[/snapback]

Tenkte at du selv skulle bytte kjøler på skjermkortet ja.

Vifteløs PSU koster og krever en viss luftflyt i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har en stund drevet litt research for en enkel HTPC.

Maskinen er ikke tiltenkt spilling så jeg har ikke store kravene til grafikken bortsett fra at det må være kompatibelt med MCE 2005. Foreløpig har jeg ikke LCD tv, men det kommer. DVI utgang er derfor et must.

Dette er hva jeg har kommet fram til:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=25244

Asus A8N-VM CSM hovedkortet har innebygd grafikk nærmere bestemt Geforce 6150 med DVI utgang. Nvidia PureVideo teknologi støttes med Geforce 6150. (skal gi bedre kvalitet på HDTV ved filmvisning)

Tror dette skal være en stillegående og brukelig HTPC.

Hva tror dere?

Endret av Odie
Lenke til kommentar
Jeg har en stund drevet litt research for en enkel HTPC.

Maskinen er ikke tiltenkt spilling så jeg har ikke store kravene til grafikken bortsett fra at det må være kompatibelt med MCE 2005. Foreløpig har jeg ikke LCD tv, men det kommer. DVI utgang er derfor et must.

Dette er hva jeg har kommet fram til:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=25244

Asus A8N-VM CSM hovedkortet har innebygd grafikk nærmere bestemt Geforce 6150 med DVI utgang. Nvidia PureVideo teknologi støttes med Geforce 6150. (skal gi bedre kvalitet på HDTV ved filmvisning)

Tror dette skal være en stillegående og brukelig HTPC.

Hva tror dere?

5635702[/snapback]

Får ikke tilgang til handlevogna di jeg :-/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...