Gå til innhold

Har dere sett Hovedkort-testen på PCworld.no?

CrackaBoi

Anbefalte innlegg

Pcworld.no har kommet med en ny og interessant roundup av SocketA hovedkort. MSI stikker av med seieren, men både Epox og Asus gjør det bra. Alle har sine sterke og svake sider.

Jeg leter etter et som er perfekt for meg. Dette er det jeg er ute etter:

- Et meget stabilt hovedkort. Har hatt Abit KT7 og KT7A, og er meget lei av alle problemene jeg har erfart der. Utallige driveroppdateringer og kompatibilitetsproblemer. Meget irriterende. Dermed er KR7 fra Abit mer eller mindre utelukket, med mindre de har blitt helt stabile.

- Jeg liker å overklokke. Må ha mulighet til å endre både multiplier, bus og volt.

- Mange PCI slotter. Jeg har mye rart i PC-en min.

Men hovedpoenget er stabilitet. Noen tips?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du masse stash i maskina og trøbbel tror jeg egentlig løsningen ligger i å skaffe seg et Intel-chipsett hovedkort, disse funker rett og slett bedre når du lesser på med stash.

Dette kan bli en stygg diskusjon men jeg tror de fleste her er enig i at kjører du maskina hardt (med MYE ting) er ingenting bedre enn Intel-chipsett hovedkort.

Lenke til kommentar

Alle AMD760/761 hovedkort i norge kommer med via southbridge - som sørger for plenty at trøbbel der og. Skulle jeg hatt AMD hadde jeg tatt Tyan's dual kort (det er REINT amd) samme om jeg skulle ha Dual eller Singel.

dessverre blir det så dyrt jeg valgte heller å spare penger å kjøpe Pentium 4 med Intel kort. Har ikke hakk _en_ med NOE så lenge jeg har eid det.

Anbefales - du blir garantert ikke skuffet

Lenke til kommentar

Hei!

Stabilt hovedkort...Hmmm.. Jeg er av de som mener at ALLE hovedkort er i og for selv stabile.. vel og merke at de brukes rett? Jeg har selv ett såkalt "problem-kort" ABit's KT7A-raid. Og personlig (hvis man ser bort ifra montasjen) har jeg IKKE hatt ett eneste tegn til ustabilitet.. Mulig jeg er unormal, men jeg velger istedet for å kjøpe en liten CPU og en vifte til mange hundrelapper.. Å kjøpe en CPU og en "no-name" vifte til noen øre.. I de fleste tilfeller så kommer man ut likt på hastighet og man har gleden av CPU'en lengre fordi man ikke presser den mere en den er beregnet for. Mange er sikkert uenige i meg nå og det er vel forstålig. Mange har OC som en hobby men jeg synes det er å trekke det langt å kalle visse hovedkort ustabile så lenge det er sankk om å presse hovedkortet til over det naturlige... Men det er jo min mening da :eek:)

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Tja... Det er ikke å koste under teppe at man bør ha litt grunnleggende kunnskap hvis man går for å bygge opp ett system basert på det siste av det siste. Etter det jeg ser på nettet så har alle kortene "problemer" med å fungere med det nyeste av det nyeste og som er helt forståelig. Feil prosent på 30-40% høres helt utenkelig ut siden abit ville ha vært konkurs for lenge siden hvis d var tilfellet. Abit lager sære kort, det skal jeg ikke nekte på siden jeg brukte 2 dager på å bytte om på kort for å få den til å virke 100%. Men når det er sagt så har jeg aldri opplevd en krash etter dette heller. Ikke har jeg oppdatert bioser eller drivere heller. Men må nok det skal jeg få rotet meg til å handle en ny XP cpu.. Eller skal jeg kjøpe KR7 med en gang? Hmm.... kansje like så greit

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Det skal gå an å få et via-chipset til å gå stabilt, men det krever litt prøving og feiling med drivere, kortplasser osv... Og så må man tåle en biosflash nå og da...

Skal man ha det mest stabile som finnes er det ikke noe vei utenom intel sine egene hk, helt uten overklokkingsmuligheter og svært begrenset med biosinstillinger, men mer stabilt får du det ikke...

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...i845%20chipsett

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-04 23:20, The Pirate skrev:

Ja, jeg tror også at det er VIA som er ustabilt, ikke AMD prosessoren. Hadde tatt et AMD chipsett hvis det hadde vært noe interessant, men det forrige er jo utdater og hadde dårlig ytelse. Kommer det noen nye AMD chipsetes snart?

Kva med nForce chipsettet da fra nVidia?

Er det stabilt etc? Webshoppene får jo det fean ikkje inn før etter jul... :sad:

Lurer på og bestille eit slikt...

Det mye pga eg har geforce 3 skjermkort, og dei driverene har vert kanonbra... Dei har jo eit bra driverteam.

btw har posta ein anna post om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...