Gå til innhold

Veiledning i "hvordan erstatte Microsoft"

Anbefalte innlegg

La oss lage en veiledning i "hvordan erstatte Microsoft"

Tanken er å lage en kort oversikt over hvilke programmer som erstatter tilsvarende hos Microsoft.

F.eks:

Slackware = Windows 2000 Server

OpenOffice = Microsoft Office

Netscape = Internet Explorer

osv ...

PS: Denne tråden er ikke ment som hets - men simpelthen en ren veiledning ... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja , en dårlig start å foreslå Netscrape , som har (eller fortsatt logger) downloads og er crap i forhold til opera

men det viktigste er at ingen linux kan kjøre (godt) PC-spill ,

- ikke undervurdér spill , det er dem som er grunnen til en stor del av utviklingen av hastigheten i hardware.

Lenke til kommentar

Quote:

moft skrev (2002-09-17 08:22):

men det viktigste er at ingen linux kan kjøre (godt) PC-spill ,

Linux kan kjøre spill. Gjerne bedre enn Windows. Klart Linux ikke kan kjøre spill som er utviklet for Windows og DirectX.

Spill som kommer til både Linux og Windows gir ofte bedre ytelse i Linux enn i Windows. Jeg tror flere og flere spill vil komme for Linux også. Så og si alle Opengl spill kommer i linux versjon. (Q3, UT2002, Unreal Tournament, RTCW)

Lenke til kommentar

Lage heller en "howto" kvitte seg med linux!

slutt på ukevis med testing får diverse greier... det at det skal være mere stabilt skjønner jeg ikke hvor de har fra. slik guide hadde vært likt. men hvem er han som foreslo netskrap? værste dritten ever. brukte den før IE men takke gudene for IE

Lenke til kommentar

Netscape er ikke en så dårlig browser som mange vil ha den til,

den har et ganske rent brukergrenesesnitt,

Men den har et porblemer; Det er et giganstisk minnesluk.. og er litt ustabilt ..

Men, Opera og Mozilla (evt Galleon) er helt greie browsere som jeg mener ikke skal ha noe problem med å konkurere med MS IE.

Jeg bare forventer at noen kommer med en post snart om at linux er oppskrytt, osv... Og det kan hende det er det... men jeg mener at om ingen tør å satse på linux, vil heller ingen kunne satse på å produsere programmer for linux...

Jeg er nesten helt sikker på at ingen, slik situasjonen er nå, kan tjene noe særlig penger på å produsere komersiell linux-programmvare for privatbrukere...

Men dette er noe jeg håper det blir en endring på...

Personlig er jeg ikke så veldig for kommersiell programmvare, men når det begynner å komme komersielt produserte programmer er det lettere for en del brukere å hoppe over på linux, siden det er gjerne support-ordninger osv som følger med...

Menmen... har ikke tid til å skrive mer nå...

Men poenget jeg skulle komme med, er at for at det skal gå ann å satse på produksjon av linux programmer, må en del satse på bruke linux.. .

"Det viktigste er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det :smile:"

Lenke til kommentar

Microsoft Windows er det desidert beste operativsystemet, de er de eneste som virkelig får ting til å virke.

Grunnen til at det blir en god del feil med windows er nok på grunn av det enorme antallet brukere Windows har. Det hadde nok kommet like mange feil i Linux om like mange hadde brukt dette og installert forskellige programmer og komponenter, dermed feilkilder.

Tenk på alle de millionene av brukere av Windows som ikke har noen problemer ?

På jobben jobber jeg på et av Norges største nettverk, kjører på Windows 2000, må si at det er rett og slett genialt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-17 10:05, skrev Krishell:

Lage heller en "howto" kvitte seg med linux!

slutt på ukevis med testing får diverse greier... det at det skal være mere stabilt skjønner jeg ikke hvor de har fra. slik guide hadde vært likt. men hvem er han som foreslo netskrap? værste dritten ever. brukte den før IE men takke gudene for IE

Hvorfor skal du ha en HOWTO for å kvitte seg med linux? det er faktisk bare å fjerne partisjonene og ta fdisk /mbr for å få det vekk (hvorfor noen vil kvitte seg med en gave fra gudene behøver vi ikke å gå inn på)

Netscape var veldig bra; før versjon 6.0. Har fortsatt 4.73 liggende på disken ett-eller-annet sted, men jeg gidder ikke å starte den opp lenger, mangler støtte for endel sider, men det er ingen grunn til å kalle det skrap....

Er det noe jeg ikke liker så er det at folk lager internett sider som *kun* funker i IE. Har kontaktet ganske mange gjennom årene (mens jeg fortsatt bruke Netscape aktivt), og sagt at sidene ikke funker med Netscape (eller eldre versjoner av IE som vi brukte på skolen), og bare fått som svar: "Skaff deg IE; vi lager ikke hjemmesider for annet!" - Det er teit! Når M$ aldri har mer enn 50-80% av markedet i nyere tid, så er det for teit at noen ikke støtter det...

Nei, nå bruker vi bare lynx og Konqu-ett-eller-annet, og aldri i livet om du får meg til å bruke Opera med reklame, eller betal-versjon

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-17 08:04, skrev Dan Hansen:

Tanken er å lage en kort oversikt over hvilke programmer som erstatter tilsvarende hos Microsoft.

Dette er ikke nødvendigvis et godt utgangspunkt. Istedet for å sette opp en liste over Microsoft-programmer, og så finne erstatninger som er så like som mulig, bør du heller finne ut hvilke behov du har, og så finne programvare som dekker disse. Spiller det noen rolle hvem som har produsert programmene?

Det er kanskje gratis alternativer til vanlige kommersielle programmer du er på jakt etter? (Mange av disse kommersielle programmene er jo riktig nok laget av MS. Men det finnes faktisk andre som lager programmer som koster penger også...)

Jeg benytter følgende:

Operativsystem - GNU/Linux (LFS)

Tekstbehandling - Abiword

Regneark - Gnumeric

Bildebehandling - GIMP

Nettleser - Opera

Hm.. Det var vel den "tradisjonelle" programvaren med grafisk grensesnitt som lett kan sammenliknes med produkter fra Microsoft. Ellers bruker jeg flere programmeringsverktøy, og en rekke programmer som ikke likner på noen produkter fra Microsoft. Det finnes faktisk andre måter å gjøre ting på enn Microsofts...

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Robkvi skrev (2002-09-17 10:36):

Microsoft Windows er det desidert beste operativsystemet, de er de eneste som virkelig får ting til å virke.

Ting, hvilke ting? maskinvare? nettverk? internett?

Quote:

Grunnen til at det blir en god del feil med windows er nok på grunn av det enorme antallet brukere Windows har. Det hadde nok kommet like mange feil i Linux om like mange hadde brukt dette og installert forskellige programmer og komponenter, dermed feilkilder.

Det er jo flere Apache servere enn IIS servere da, men alikavel så er det IIS som har flest feil (98%?). Kom ikke å si at det er brukermassen som gjør at det oppdages flere feil på windows.Det er flere bugs i Windows, og MS bruker MYE lenger tid på å rette opp feil enn hva OpenSource miljøet bruker.

Quote:

Tenk på alle de millionene av brukere av Windows som ikke har noen problemer ?

Tenk på de millionene som sliter med virus, register som er rotete og stygt etc.

Quote:

På jobben jobber jeg på et av Norges største nettverk, kjører på Windows 2000, må si at det er rett og slett genialt.

Hvis du jobber med ett av norges største nettverk og ikke kan se fordelene med Linux og ikke klarer å sette opp Linux, så kan jeg ikke fatte og begripe at det nettverket fortsatt lever...

Lenke til kommentar

Nero = k3b (som støtter ogg noe som ikke nero gjør)

IE = opera

Explorer = nautilus

mirc = xchat

MBM = gkrell/lm_sensors

notepad = gedit

Outlook = evolution

ICQ = Gaim

Photoshop = Gimp

CuteFTP = gftp

Windows Media Player = xine / mplayer

winamp = xmms

spill = winex/wine

MS office = abiword/openoffice

kan ramse opp mere ;D

Lenke til kommentar

Tror den listen kan bli lang, Dan... For hvert eneste Microsoftprogram vil du finne en håndfull alternativer. Det er f.eks. registrert 25.000 prosjekter på http://www.freshmeat.net.

Alle de vanligste applikasjonene (tekstbehandling, regneark, nettleser, osv...) vil du finne drøssevis av alternativer til. Men også brukere med spesielle behov vil i de fleste tilfeller finne alternativer blant den frie programvaren.

Fordelen med mange alternativer er at alle kan velge det som passer dem best. Det samme programmet er ikke best for alle.

Kommer du med en liste over hvilke MS-programmer du vil ha alternativer til, så skal jeg gjerne finne dem...

LeD

Lenke til kommentar

Trenger Photoshop, Illustrator, DreamWeaver, Flash, Maya.

Hva er poenget med å bytte til Linux for å bruke regneark, surfe og spille musikk..? Windows funker vel helt greit hvis det er alt man gjør.

Det finns masser av programmer til Linux som gjør dette, men hva i granskauen er poenget med å bytte til Linux for å gjøre dette da..? Med 2000 eller XP så får man vel så og si aldri blåskjerm ved bruk av disse programmene.

Linux er vel mere et ProOS, men hvor er da alle Pro-programmene, tror nok vi får vente lenge før Linux blir mye utbredt innenfor noe annet enn serverløsninger.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-17 08:04, skrev Dan Hansen:

Netscape = Internet Explorer

Netscape er et fryktelig program. Jeg har brukt det en del på jobben og det er et mareritt. I tillegg har Netscape en hel masse bugs. Nei, skal du erstatte Explorer, så gjør det ihvertfall med ett program som er bedre enn Netscape. Opera er ok.

Personlig synes jeg Microsofts programmer er bra i forhold til mange andre programmer. Jeg gidder ikke å bruke dårlige programmer som ikke har de mulighetene jeg trenger og som jeg trenger tid på å lære meg bare for å boikotte Microsoft. Det er bare fanatiske Microsoft motstandere som setter sin egen komfortabelhet til side kun for å boikotte dem. Men hvis du liker de andre programmene bedre enn Microsoft, så er det bare å bruke andre programmer. Men da gjør du vel allerede det. Jeg bruker jo ikke bare Microsofts programmer heller, men bruker de programmene jeg er blitt kjent med og som gjør det jeg vil de skal gjøre.

En liten ting til... samme hva du sier eller tror, så har Microsoft gjort mer for PC'n enn noen andre. Uten Microsoft er det mange muligheter vi har i dag som ikke hadde vært mulig hvis ikke de hadde eksistert. Kanskje andre hadde gitt oss de mulighetene, men da hadde dere vel vært like fanatiske motstandere av det firmaet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-17 10:46, skrev olsen:

Tenk på de millionene som sliter med virus

Hvis Linux får like mange brukere som Windows, så vil virusantallet der stige i samme fart som for Windows. Det er ikke operativsystemet, men antall brukere som bestemmer hvor mange virus ett operativsystem får.

Men så er det bare å installere ett virusprogram som Norton eller noe annet hvis man er redd for virus. Det er en billig forsikring for det koster vel bare 3-400 kroner å kjøpe over nettet, og deretter en hundrings i året for å få fortsette å oppdatere virusdefinisjonene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...