senios Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg skal ta i bruk min nye PC. Siden det er anbefalt her på forumet å bruke 2 harddisker, bestilte jeg dette. Diskene er imidlertid satt opp i "Raid 0" og vises derfor som en stor stasjon. Bør jeg prøve å endre konfigurasjonen til 2 separate, uavhengige disker for å få best mulig hastighet på redigering - eller er det like greit å bruke oppsettet som det er? Kan Det være smart å opprette en egen partisjon til video? Har dobbel kjerne (Intel D930) og 2GB minne. -Senios- Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hvis en disk cræsjer i Raid 0 så mister du absolutt alle dataene dine. Hvis du ikke har planer om flere disker så ville jeg droppet Raid 0 oppsettet og brukt den ene til systemet og den andre til data. Lenke til kommentar
senios Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Takker for responsen, froggyler! Tolker dette som at til videoredigering er det ikke noen fordel med Raid 0 oppsett selv om det i teorien skal gi raskere skriving/lesing. Skal prøve å følge ditt råd hvis jeg finner ut hvordan jeg skal endre oppsettet. I motsatt fall får jeg skaffe meg en ekstern harddisk til backup. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Du kan ikke endre oppsettet uten å reformatere Raid oppsettet og reinnstallere hele systemet. Ideelt sett (hvis plass, varme, støy og penger ikke er noe problem) så bør en videoredigerings PC ha fire uavhengige disksystemer; Systemdisk med operativsystem og programvare (Rask disk eller to i Raid 0) Scratch disk for temporære filer og mellomlager for videoredigeringsprogrammet og operativsystemet (Rask liten disk eller to i Raid 0) Videodisk med stor plass (Stor disk med mye cash eller to store i Raid 1 - speiling for maksimal sikkerhet) - Denne kan gjerne være montert i harddisk skuff for rask utskiftning. Eksterne disker for sikkerhetskopiering/arkivering Egne partisjoner hjelper lite da de er på den samme fysiske disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå