Gå til innhold

Harddisker - 2 uavhengige eller raid 0?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta i bruk min nye PC. Siden det er anbefalt her på forumet å bruke 2 harddisker, bestilte jeg dette. Diskene er imidlertid satt opp i "Raid 0" og vises derfor som en stor stasjon.

Bør jeg prøve å endre konfigurasjonen til 2 separate, uavhengige disker for å få best mulig hastighet på redigering - eller er det like greit å bruke oppsettet som det er?

Kan Det være smart å opprette en egen partisjon til video?

Har dobbel kjerne (Intel D930) og 2GB minne.

-Senios-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for responsen, froggyler! Tolker dette som at til videoredigering er det ikke noen fordel med Raid 0 oppsett selv om det i teorien skal gi raskere skriving/lesing.

Skal prøve å følge ditt råd hvis jeg finner ut hvordan jeg skal endre oppsettet. I motsatt fall får jeg skaffe meg en ekstern harddisk til backup.

Lenke til kommentar

Du kan ikke endre oppsettet uten å reformatere Raid oppsettet og reinnstallere hele systemet.

Ideelt sett (hvis plass, varme, støy og penger ikke er noe problem) så bør en videoredigerings PC ha fire uavhengige disksystemer;

Systemdisk med operativsystem og programvare (Rask disk eller to i Raid 0)

Scratch disk for temporære filer og mellomlager for videoredigeringsprogrammet og operativsystemet (Rask liten disk eller to i Raid 0)

Videodisk med stor plass (Stor disk med mye cash eller to store i Raid 1 - speiling for maksimal sikkerhet) - Denne kan gjerne være montert i harddisk skuff for rask utskiftning.

Eksterne disker for sikkerhetskopiering/arkivering

Egne partisjoner hjelper lite da de er på den samme fysiske disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...