Gå til innhold

Hvordan få til terminalserver hjemme?

HetrTiXc

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp for oppsett av en server...

Har en pc som fungerer som server. For øyeblikket er det innstalert WinXP og den fungerer som vt-, fil-, webserver og lignende.

Dessuten har jeg en bærbar av litt eldre dato, som det også er WinXP på. DEnne fungerer selvsagt fint, men skulle gjerne hatt den til å gå bedre. Da kom jeg til å tenke på pcene vi hadde på skolene før. Disse var klienter på en terminalserver. I utgangspunktet var pcene svært dårlige, men ved bruk av terminalserveren fungerte de strålende.

Mitt spørsmål er hvordan jeg enklest mulig kan få til dette hjemme.Enten ved bruk av en terminalserver, eller om det finnes andre måter å utnytte ressurser på en annen pc? Enkelt er bare et pluss. Er Windows den eneste muligheten? Er åpen for å prøve linux dersom det finnes noen muligheter

Alt foregår på et internt 100mbit nettverk.

På forhånd takk for svar! :)

HetrTiXc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids kjøre remote desktop fra den bærbare til den andre. Men xp har vel ikke støtte for egen terminal server, så da blir det jo 2k eller 2003 server.

Jeg kjører remote desktop fra min gamle bærbare til min filserver med 2003 adv server, veldig greit, kan logge meg på den fra hvor som helst i verden, og alltid ha verktøy, irc, msn osv liggende klart.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar!

OSet på serveren kan jeg bytte, det er ikke noe stort problem. Har kjørt lit remote desktop, men synes det går litt tregt. Da går det fortere å bruke den bærbare lokalt.

En annen fordel jeg hadde håpet å få nytte av, var å kunne bruke diskplassen på serveren som om den var en/flere lokaledisker

(vet det går å bruke koble til nettverksstasjon, og få den som en stasjon på den måten. Innstalerte tom et spill på den, og det fungerte fint. Problemet er at det er mange programmer som ikke støtter/vil installeres på en slik disk

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye annet som krever mindre enn remote desktop, tom kjørt det på 9.6 mobil modem, og fungerte greit. :p

Men skjønner hva du tenker på, men har egentlig ikke noen andre forslag til deg, mulig noen linux guru'er kan komme med en annen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...