Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Står 4800 kbps i modemet thomson 510i,men kun 1800


Anbefalte innlegg

Heisann, har et hestighetproblem, når jeg logger meg inn på modemet 10.0.0.138 (thompson 510i) så oppgir den hastigheten på 544/4800 kbps, men da jeg måler det foskjellige steder og med programmer er bare hastigheten rundt 1800, har rebootet modemet og satt nettverkskablen rett inn i maskien min, men samme prob, hva kan være problemet her? Det er vel ikke linjen inn til huset da modem oppgir 4800? Håpet det finnes en løsning! Noen som vet noen gode råd? har bredbånd fra telenor!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel 1500/300, de klarer mest sannsynlig ikke å levere mer enn 1800 til din husstand, de har gammelt utstyr hos sentralen du er hos, men vil mest sannsynlig oppgradere snart, og da får du den oppgitte farten en liten stund.

Før du atter går tilbake til 1800/300 ca.. Var ihvertfall det som skjedde hos meg..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Hvilken hastighet du har bestilt, betaler for?

 

Har en teori på dette.... :whistle:

Tror Telenor styrer hastigheten på to steder. Den hastigheten modemet ser er hastigheten mellom sentralen (DSLAM) og modemet. Tror telenor også styrer hastigheten ut i fra brukernavnet ditt lit lenger inn i nettet. Driver å sjekker ut dette mot telenor nå, men ikke fått noe godt svar enda..... :p

Lenke til kommentar

Den hastigheten du får oppgitt i ruter er den hastigheten linjen syncer på, m.a.o den hastigheten du har. Linjen din er m.a.o sannsynligvis fin. Først og fremst bør du måle hastigheten via ftp, da målingene fra ulike "speedometer" sjeldent blir gode nok (datamengde er for liten og målinger avhenger sterkt av belastning). Finn en god ftp-server i Norge og last ned en stor fil.

 

I tillegg bør du sjekke om du evt. har noe pakketap, eller spikes i ping. Kjør en ping-test, igjen mot en god norsk server.

 

Og selvsagt, sjekk at du ikke har NOE annen programvare eller malware som bruker båndbredde kjørende på PC eller andre PC'er i LAN.

 

Fortsatt dårlig hastighet?

Kundeservice :-)

Lenke til kommentar
har 3000/300 etterellerannet! har prøvd med forskjellige ftp'er også, men samme problem! Har også prøvd med andre maskiner!

5580245[/snapback]

 

Har du Delt Aksess eller Full Aksess? (Splitter og telefon på samme linja eller egen linje til bredbånd).

I tilfelle DA, har du splitter koblet på første uttak og alle telefoner tilkoblet på splitter?

 

Om du har FA; lang kabel fra uttak til PC?

 

Om alt er koblet riktig er det bare en ting å gjøre; feilmelding og montør. Ikke alltid så lett å få support til å feilmelde, men hold fast på at du har koblet alt riktig og at du ikke har noe annen software som kjører. Vær oppmerksom på at du vil bli fakturert for eventuell feilmelding der du selv har forårsaket feilen.

 

En ting som ikke hjelper å si til support er: "Dette kan jeg, jeg jobber med bla-bla-bla til daglig. Er du het idiot eller?" :-)

 

Hilsen tidligere ansatt på support hos bredbåndsleverandør... ;)

Lenke til kommentar

Om ruteren rapporteter 4800, så er det denne hastigheten ruteren kommuniserer med mot sentralen. Du skal under normale forhold få ca 85-90% av dette i netto hastighet dersom du får makset ut linjen.

 

Så ja, dette var et merkelig problem. Har du testet med en annen maskin på samme linjen, om det samme skjer da ?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har koplet inntaket fra huset rett inn i splitteren og så defra til modem (ca 15m cat5) og telekontakten til isdn boksen. Men som dere sier, så det er vel ikke linjekvaliteten her i huset da som modemet rappoterer hastigheten til 4800? har send mail til telenor og for avente og se hva som skjer! Sinnsykt irriterende!

 

 

Ps: har all firewall av, og alle porter åpen!

Endret av Qaracuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...