Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem: WLAN underordnet LAN?

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem:

Jeg har et NGT-bredbåndnett, koblet til et trådløst accesspunkt. På min maskin, en dell bærbar, er det et trådløst intel 2200BG kort og et Broadcom 570x LAN kort.

Når jeg kobler til NGT via trådløskortet og har en kabel (fra et annet nettverk) i RJ45 porten, så fungerer ikke Internet over det trådløse kortet.

Men viss jeg setter LAN-kortet til "disabled", så fungerer Internet over trådløsnettet. Samme viss jeg setter det til "enabled" igjen, så fungerer det ikke.

Trådnettverket har en DHCP-server (10.162.1.2). Det samme har trådløsnettverket, men på (10.0.0.1).

Noen som vet hva problemet kan være?

EDIT: (Vi snakker om Windows, på tross av avataren min).

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen din blir vel kanskje forvirret av at du opererer med to interne ip adresser. Prøv å brokoble LAN og WLAN på maskina di så skal det gå. Altså du merker begge tilkoblingene under nettevrkskoblinger og høyreklikker på dem. Da skal du få valget om å lage en nettverksbro...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Sjekk subnettmaskene. Du kan ikke være tilkoblet samme subnett med to forskjellige tilkoblinger fra samme boks.

edit: Lær hvordan en router fungerer: http://computer.howstuffworks.com/router.htm

se f.eks her: http://computer.howstuffworks.com/router1.htm

Du kan se selv hva som skjer når en boks kobler til samme router. Ikke spesielt smart meo.

mvh

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Kan være enkelt. Dersom du går under kontrollpanel -> nettverkstilkoblinger, så har du et menyvalg der som heter avansert -> avanserte innstillinger. Der igjen så har du noe som heter kort og bindinger, og deretter tilkoblinger. Der har du rekkefølgen tilkoblingene vil bli brukt. Dersom kablet tilkobling står forran trådløst, vil kablet bli brukt dersom den er tilkoblet. Dersom den ikke er det, vil den gå videre nedover listen til den finner en som er tilkoblet. Så prøv å sett trådløs over kablet, så skal du se at det går.

Dersom det ikke hjelper er der nok ingen vei utenom å kun bruke en av gangen. Men prøv det andre først. Lykke til :thumbup:

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Merkelig nok så funker det nå.

"Wireless" lå faktisk forran "Local Area Connection" i listen under "Advanced Settings" i "Network Connections" allerede.

Jeg tror det var da jeg flyttet "(Remote Access connections)" fram til toppen av listen at det plutselig begynnte å fungere som det skal.

Takk skal du ha nomore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...