Gå til innhold

Hvordan brenner man HDCD?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry for at noe er mer nysjerrig enn andre... -Hørte på dts fra nrk, og da ble jeg overrasket over den gode lydkvaliteten. -Og det hadde ikke trengt å være mp3, for den sagskyld. Det kunne vært wav, dvd-a og mye annet, men jeg kunne tenkt meg å eksperimentert litt.

Lenke til kommentar
Sorry for at noe er mer nysjerrig enn andre... -Hørte på dts fra nrk, og da ble jeg overrasket over den gode lydkvaliteten. -Og det hadde ikke trengt å være mp3, for den sagskyld. Det kunne vært wav, dvd-a og mye annet, men jeg kunne tenkt meg å eksperimentert litt.

5580543[/snapback]

DTS er vel også komprimert lyd (med tap) så vidt jeg husker, så til et stereo-opptak vil vel PCM være bedre enn dts. Men om jeg ikke tar helt feil så er det diskrete kanaler her i motsetning til AC3, og du kan derfor ha mer presis fasefoskyvning og sånt snacs mellom kanalene. Dette ble mye troing, men lyd er ikke det jeg jobber mest med.

Lenke til kommentar

Her var det mye forvirring og synsing på en gang. For det første, HDCD er 20bits oppløsning på den nå etterhvert så kjedelige 44.1 khz standarden. Dette medfører bedre dynamikk men ikke høyere samplingsfrekvens. For noen typer musikk - les akustisk/klassisk/jazz vil dette kunne medføre en knapt hørbar forbedring i et referanseanlegg. Dvs at du ikke har noen praktisk glede av dette på en brukbart lydkort til pc'en, f.eks. Audigy 2 og lignende. Du skal nok opp i 50 til 100 kilokronerklassen for å ha glede av det. Når man først beveger seg i dette sjiktet, forutsatt at akustikken i lytterommet greier å utnytte kvalitetene til anlegget, fins det mange andre og bedre standarder å legge seg på.

Hvis du har en multispiller eller god cd spiller med f.eks. nyere utgave av Burr Brown eller Crystal chiper er det mulig å brenne musikk med både bedre dynamikk og samplingsfrekvens på en audio cd selv om du da fraviker standarden. 192/24 2ch som er det høyeste formatet for DVD audio lar seg fint legge over på en cd men du har dessverre bare plass til et par låter. Da har jeg enda ikke kommet inn på hvordan du skal få fatt i klidefila i den oppløsningen. Det går dessverre ikke an å rippe DVD audio med en ordniær DVD-Rom og programvare. Det skal vist nok la seg gjøre hvis noen hacker kopibeskyttelsen og dekoder datastrømmen inn i en heftige wav filer på 192/24. Men jeg har til dags dato ikke sett noe program som gjør dette. Et annen format som jeg personlig mener er bedre, er sacd. Dette bruker ikke puls code modulasjon i det heletatt men lar lydstrømmen bli representert gjennom en 1 bits strøm som indikerer om lyden er stigende eller synkende og med en sampling på 2.8 Mhz. Dette gjør at lyden følger bedre sin analoge motsvarighet uten å stykkes opp i relativt grove samplingsbulker. Men også her skal man ha et trenet øre for å skille sacd fra 192/24. Men begge disse formatene låter vesentlig bedre enn 44.1/16 utgaven av samme opptak hvis originalen er tatt opp i nærheten av de sistnavnte formater.

Derfor en helt subjektiv mening - jeg har hørt mange av dem - glem HDCD.

Når det gjelder dts, blir egentlig debatten myre mer interessant. Algoritmene bak dts gir som nevnt diskrete kanaler i opptil 7+1 ch. Mange sourround forsterkere og andre dekodere har også en spesiell modus hvor de dekoder 192/24 dts signaler beregnet på musikk. Her er graden av komprimering såpass lav og kvaliteten på originalen så høy at det gir en vesentlig forbedring av tradisjonell 44.1/16 lyd. Det høres bl.a. ved større detaljrikdom og eliminering av litt hardt grums i øvre mellomtone og oppover. Stereoperspektivet mener jeg subjektivt ikke er noe bedre og kan skyldes algoritmene.

Dette er det fullt mulig å brenne over på en cd eller aller helst dvd og spille av med en noenlunde kapable dvd/multispiller. Jeg har gjort det selv og det låter aldeles utmerket. Men når originalen er mp3, det være seg turbohighsuperbitratemodeforaudiofreaks, glem det. Den psykoakustiske algoritmen i mp3 har allerede kverket det mest vesentlige av rominfromasjon og nøyansering oppover i frekvense til at det er noen vits å gjøre dette. Med AAC/mp4 er situasjonen noe bedre og kan kanskje med hell gjøres selv om jeg betviler de store lydmessige gevinster.

Så hvis du vil ha god lyd har jeg følgende råd. Kjøp deg en brukt god DA konverter som tar alle dine signaler fra 44.1 til 192 og gjør mest mulig ut av dem. På den måten ender du opp med et analogt signal - det er tross alt det som er lyden som kommer ut av høytalerne dine - som er så godt som mulig. Med oppsampling i hardware oppnår du mye mer enn og forsøke å marginalt forbedre et ødelagt lydsignal. Du kan f.eks. få den fenomenalt gode DA konverteren til Electrocompaniet for ca 5 laken brukt. Det fins andre der ute som gjør neste like god jobb for halve prisen. Når du så har tilbrakt noen timer med et slikt oppsett som også dekoder sp/dif'en din ut fra pc'en så skjønner du ganske greit tengninga.

Lenke til kommentar

Takker for svaret alakazam.

Jeg strever med å finne DVD-Audioer og SACDer på markedet så dette var vel lang på vei ett prosjekt i desperasjon.

Har ikke så mye greie på HDCD, derfor ville jeg prøve dette, men da glemmer jeg den saken. På mitt anlegg til ca 30 lapper blir det vel neppe invistert i en DA konverter til 5000. Men jeg merker stor forskjell på å spille av en del komprimerte filer fra dataen som går via Audigy2 kortet i 96khz til forsterkeren og fra komprimerte filer som blir spilt av på min DVD-spiller.

PS DTS kan spilles fra hvilken som helst cdspiller med digital utgang ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...