Gå til innhold

Regnskapslære på vgs?

Ksungam

Anbefalte innlegg

Må nå velge fag for vk1 og vk2, og målet er å bli siviløkonom.

Tenkte å ta disse fagene:

---------------------------VK1-----------VK2

Felles ØA-fag-------------14------------14

Matte mz-------------------3-------------5

Samfunnsøkonomi--------3-------------5

Regnskapslære------------5-------------5

Tysk B----------------------4-------------5

Organisasjonslære--------3--------------5

I gk hadde vi 30 timer, og vi må ha 90 timer tilsammen gjennom hele vgs for å komme inn på videre studier.

Slik vil jeg få 32 timer i vk1, og 39 timer i vk2. Dette synes jeg blir alt for mye.

En kamerat av meg sa jeg kunne kutte ut regnskapslære, siden dette ville jeg uansett få i 1 klasse på universitet/høyskole.

Det han mente var altså at du lærte akkurat det samme i vk1 og vk2, som i 1 klasse på universitet/høyskole. Synes dette virket litt teit, så jeg spørr da her, om dette stemmer?

I så fall om jeg kutter det ut, ville jeg fått 27 timer i vk1 og 34 timer i vk2. Dvs 91 timer til sammen. :)

Kunne da også tenkt meg å kansje ta engelsk 5-timerskurs i kun vk1, men da ville jeg vel ikke fått fordypningspoeng? Eller ville jeg fått det siden jeg tar engelsk i gk og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at pensum i regnskapslære VK1 og VK2 grovt sett tilsvarer første året på høgskole/univeristet. Det er ikke så rart, siden man begynner på begynnelsen både på vidergående og på høgskole. Tempoet pensum blir gjennomgått på er endel høyere på høgskole.

Lenke til kommentar
Det stemmer at pensum i regnskapslære VK1 og VK2 grovt sett tilsvarer første året på høgskole/univeristet. Det er ikke så rart, siden man begynner på begynnelsen både på vidergående og på høgskole. Tempoet pensum blir gjennomgått på er endel høyere på høgskole.

5583035[/snapback]

Men hva vil du da anbefale å gjøre for meg da?

Eventuelt kutte ut tysk i vk2? Eller er det bare c-språk man kan slutte med på øa?

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar

I gk hadde vi 30 timer, og vi må ha 90 timer tilsammen gjennom hele vgs for å komme inn på videre studier.

Slik vil jeg få 32 timer i vk1, og 39 timer i vk2. Dette synes jeg blir alt for mye.

En kamerat av meg sa jeg kunne kutte ut regnskapslære, siden dette ville jeg uansett få i 1 klasse på universitet/høyskole.

Det han mente var altså at du lærte akkurat det samme i vk1 og vk2, som i 1 klasse på universitet/høyskole. Synes dette virket litt teit, så jeg spørr da her, om dette stemmer?

I så fall om jeg kutter det ut, ville jeg fått 27 timer i vk1 og 34 timer i vk2. Dvs 91 timer til sammen. :)

Kunne da også tenkt meg å kansje ta engelsk 5-timerskurs i kun vk1, men da ville jeg vel ikke fått fordypningspoeng? Eller ville jeg fått det siden jeg tar engelsk i gk og?

5578628[/snapback]

Kutt ut tysken i 3. du. det er vel det du trenger minst av, med mindre du vil sikte deg inn mot tyskland senere. uansett så lærer du språket bedre senere på egenhånd

Lenke til kommentar

5578628[/snapback]

Kutt ut tysken i 3. du. det er vel det du trenger minst av, med mindre du vil sikte deg inn mot tyskland senere. uansett så lærer du språket bedre senere på egenhånd

5585015[/snapback]

Jeg er faktisk tysk, og har ikke lært en dritt hittil, det halve året jeg har hatt det... :p Tar det for karakteren, men kutter det gjerne ut om jeg kan. Men er det ikke slik at det er kun c-språk som man kan kutte ut i vk2?

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk tysk, og har ikke lært en dritt hittil, det halve året jeg har hatt det...  :p Tar det for karakteren, men kutter det gjerne ut om jeg kan. Men er det ikke slik at det er kun c-språk som man kan kutte ut i vk2?

5585124[/snapback]

Det er B-språk man kan kutte ut, ikke C-språk det MÅ du ha

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk tysk, og har ikke lært en dritt hittil, det halve året jeg har hatt det...  :p Tar det for karakteren, men kutter det gjerne ut om jeg kan. Men er det ikke slik at det er kun c-språk som man kan kutte ut i vk2?

5585124[/snapback]

Det er B-språk man kan kutte ut, ikke C-språk det MÅ du ha

5585167[/snapback]

C-språk kan du ha gk og vk1 på økad linjen på vgs. Tredje året er du fritatt.

Høgskolepensum er stort sett det samme som mattefagene på vgs og økonomiske fagene.

Det er selvfølegelig en fordel med bakgrunn i de fagene, fordi de fleste elevene som må lære dette fra scratch sliter nevneverdig med farten.

Ja jeg vet dette fordi jeg går økad bachlor :p

Lenke til kommentar
Så jeg som b-språk elev må altså ha tysk i vk2 og? :no:

5590191[/snapback]

B-språk er kun for grunnkurs og VK1 (første- og andreåret).

Jeg hadde B-språk, men strøyk i faget på VK1 som skulle ha vært mitt siste år med tysk. Dermed måtte jeg ta opp tysken i VKII (tredjeåret) sammen med C-språk studentene fra samme kull som meg.

Denne dramatiske historien endte med at jeg fikk 2 til slutt da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...