Torjus Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Jeg skal til Paris i 4 dager. 1-4 mars. Noen som har tips til hva jeg bør besøke? Ting jeg har kommet på: Eiffeltårnet, den museumet med Mona Lisa maleriet, hva mer? Endret 9. februar 2006 av fUzZy^ Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Det du må gjøre er å slå til noen med en baguett. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Det du må gjøre er å slå til noen med en baguett. 5578391[/snapback] Seriøse svar - takk Endret 9. februar 2006 av fUzZy^ Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Sakset litt fra Reiselyst om de største attraksjonene: ---- Notre-Dame: Katedralen ble påbegynt i 1163 og markerte starten på et 170 års slit for hærskarer av arkitekter og håndverkere. Den er et av gotikkens mesterverk og står på stedet for et tidligere romersk tempel. Triumfbuen: Arc de Triomphe ble påbegynt etter slaget ved Austerlitz i 1805 da Napoleon ga sine menn følgende løfte: «Dere skal vende hjem under triumfens buer.» Den kom til å bli verdens mest berømte triumfbue og er 50 meter høy og tradisjonelt utgangspunktet for seiersmarkeringer og militærparader. La Dèfence: Vest i byen ligger et 800 dekar stort område med skyskrapere, det største av sitt slag i Europa. I 1989 ble La Grande Arche lagt til komplekset. Dette er en enorm, hul kube som er stor nok til å romme hele Notre-Dame-katedralen. Kuben huser et konferansesenter og et galleri, og har fantastisk utsikt til Paris. Versailles: Slottet og hagen i Versailles utenfor Paris regnes som Solkongens aller største bedrift. I 1668 begynte han å bygge det største slottet i Europa, med plass til 20 000 mennesker. Hagen er formelt anlagt med et regelmessig mønster av stier og skogholt, hekker, dammer og fontener. Mulig at det er interessant med endel ting, litt avhengig av hva du liker. Triumfbuen er vel uansett et must i tillegg til det du har skrevet. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Takk, Triumfbuen må jeg nok ta turen innom, kanskje Notredame også, hvor ligger disse tingene? Er det veldig langt fra eiffeltårnet eller? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 stikk til Louvre, Triumfbuen, notre Dame og eifeltårnet. Tror du fint kan gå mellom notre dame, louvre og eifeltårnet, er ikke sikker på triumfbuen. Og hvis du har tenkt deg litt utenfor byen så vil jeg anbefalle Disneyland tar tok ut av byen en liten stund. Ikke langt. Ellers kan du jo se Verdens første kinofilm som ble vist, er på fransk da men Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Paris = shopping! Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Katakombene er det som gjorde mest inntrykk på meg. Litt sør for sentrum, t-banen går dit. Der går du gjennom en kilometerlang grotte, fylt at skjeletter fra gulv til tak etter kirkegårdsreformasjonen for noen hundre år siden. Grotten har flere millioner "innbyggere". De sjekker vesken din GRUNDIG ved utgangen. Litt bisarrt å se vegger laget av ekte lårbein i tusentalls dekorert med ekte hodeskaller! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Paris = shopping! 5578825[/snapback] Døh...en hvilken som helst storby sier det selg selv at shopping skal gjøres. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Paris = shopping! 5578825[/snapback] Døh...en hvilken som helst storby sier det selg selv at shopping skal gjøres. 5578860[/snapback] Nå mistenker jeg at du får shoppet mer i Paris enn i andre storbyer fra "verdens største byer-listen", f.eks. Cairo og Mexico City... Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Paris ja, flott by det! Syklet selv ned til Paris og var der litt over en uke Det er mye standard man må ha med seg i Paris; Eiffel, Triumfbuen, Louvre, og også Notre Dam. Selv var jeg så heldig at det var messe når jeg besøkte kirken. Det var ekstra artig! Synes også du bør få med deg Disneyland, var der på Halloween, og det var STORT! Utrolig liv i parken, den var også oppe til 01.00 Fyrverkeri på slutten osv. Men, dum som jeg var trodde jeg det holdt med 1 dag for å oppleve hele parken, det gjorde det ikke... Så dro tilbake noen dager etterpå. Så anbefaler deg å kjøpe et 2 dagers pass med en gang. Men det blir vel kanskje litt mye hvis du ikke er Disneyfiksert, og bare skal være i Paris i 4 dager. Ellers så er metro'en i seg selv genial. Du kommer til å bruke den hele tiden, og det er bare å la seg fascinere over hvor enkelt det er å komme seg hit og dit i denne storbyen! Ha det kult! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Nå mistenker jeg at du får shoppet mer i Paris enn i andre storbyer fra "verdens største byer-listen", f.eks. Cairo og Mexico City... 5578874[/snapback] Hvorfor det? Er der ikke nok butikker som selger merke-produktene dine i f.eks Cairo? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 De har faktisk drosjer, og ikke bare metro, også i Paris... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 De har faktisk drosjer, og ikke bare metro, også i Paris... 5578931[/snapback] Vel, har de drosjer så får man vel handlet supermye i Paris da! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Paris har bedre shoppingutvalg enn de aller, aller fleste storbyer, i alle prisklasser og stiler. Er vanskelig å anbefale stort til trådstarter uten å vite noe spesielt om hva en ønsker å drive med. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Besøk diverse resturanter, spis snegler, kebab, baguetter og alt det som er spiselig. Lenke til kommentar
royale Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Sørg for å være der når Eifeltårnet blinker, det er ganske kult å se på. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Hvordan er det med priser? Har hørt at det er minst like dyrt som i norge? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Fant et kart over metroen til deg så kan du se hvor du kan havne nenne http://www.acme.com/metro/ Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Jeg skal til Paris i 4 dager. 1-4 mars. Noen som har tips til hva jeg bør besøke? Ting jeg har kommet på: Eiffeltårnet, den museumet med Mona Lisa maleriet, hva mer? 5578384[/snapback] Louvre vill nok ta mer enn 4 dager alene Som alle reisemål, eller kanskje heller som mer enn de fleste, har Paris sine steder som alle vet om og stikker innom. Eiffelltårnet, Louvre med Mona Lisa, Champs-Elysées med Arc de Triumph og Place de la Concorde, Versailles... Tro meg, 4 dager er alt for lite for Paris, men har du vært der en gang kommer du garantert til å reise tilbake senere Franske Disneyland har jeg aldri besøkt og er også helt uinterressant... Etter å ha sett det meste av Paris, ev. etter flere besøk, vil Mont Martre etterhvert fremstå som et godt utgangspunkt for alle typer opplevelser i Paris, eller ingen andre, bare ene og alene Endret 9. februar 2006 av trn100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå