Gå til innhold

Gøye ting å besøke i Paris?

Torjus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sakset litt fra Reiselyst om de største attraksjonene:

----

Notre-Dame:

Katedralen ble påbegynt i 1163 og markerte starten på et 170 års slit for hærskarer av arkitekter og håndverkere. Den er et av gotikkens mesterverk og står på stedet for et tidligere romersk tempel.

Triumfbuen:

Arc de Triomphe ble påbegynt etter slaget ved Austerlitz i 1805 da Napoleon ga sine menn følgende løfte: «Dere skal vende hjem under triumfens buer.» Den kom til å bli verdens mest berømte triumfbue og er 50 meter høy og tradisjonelt utgangspunktet for seiersmarkeringer og militærparader.

La Dèfence:

Vest i byen ligger et 800 dekar stort område med skyskrapere, det største av sitt slag i Europa. I 1989 ble La Grande Arche lagt til komplekset. Dette er en enorm, hul kube som er stor nok til å romme hele Notre-Dame-katedralen. Kuben huser et konferansesenter og et galleri, og har fantastisk utsikt til Paris.

Versailles:

Slottet og hagen i Versailles utenfor Paris regnes som Solkongens aller største bedrift. I 1668 begynte han å bygge det største slottet i Europa, med plass til 20 000 mennesker. Hagen er formelt anlagt med et regelmessig mønster av stier og skogholt, hekker, dammer og fontener.

Mulig at det er interessant med endel ting, litt avhengig av hva du liker.

Triumfbuen er vel uansett et must i tillegg til det du har skrevet. :)

Lenke til kommentar

stikk til Louvre, Triumfbuen, notre Dame og eifeltårnet.

Tror du fint kan gå mellom notre dame, louvre og eifeltårnet, er ikke sikker på triumfbuen. Og hvis du har tenkt deg litt utenfor byen så vil jeg anbefalle Disneyland ;) tar tok ut av byen en liten stund. Ikke langt.

Ellers kan du jo se Verdens første kinofilm som ble vist, er på fransk da men :p

Lenke til kommentar

Katakombene er det som gjorde mest inntrykk på meg. Litt sør for sentrum, t-banen går dit. Der går du gjennom en kilometerlang grotte, fylt at skjeletter fra gulv til tak etter kirkegårdsreformasjonen for noen hundre år siden. Grotten har flere millioner "innbyggere". De sjekker vesken din GRUNDIG ved utgangen. Litt bisarrt å se vegger laget av ekte lårbein i tusentalls dekorert med ekte hodeskaller!

Lenke til kommentar

Paris ja, flott by det!

Syklet selv ned til Paris og var der litt over en uke :D

Det er mye standard man må ha med seg i Paris; Eiffel, Triumfbuen, Louvre, og også Notre Dam. Selv var jeg så heldig at det var messe når jeg besøkte kirken. Det var ekstra artig!

Synes også du bør få med deg Disneyland, var der på Halloween, og det var STORT! Utrolig liv i parken, den var også oppe til 01.00 Fyrverkeri på slutten osv.

Men, dum som jeg var trodde jeg det holdt med 1 dag for å oppleve hele parken, det gjorde det ikke...

Så dro tilbake noen dager etterpå. Så anbefaler deg å kjøpe et 2 dagers pass med en gang. Men det blir vel kanskje litt mye hvis du ikke er Disneyfiksert, og bare skal være i Paris i 4 dager.

Ellers så er metro'en i seg selv genial. Du kommer til å bruke den hele tiden, og det er bare å la seg fascinere over hvor enkelt det er å komme seg hit og dit i denne storbyen!

Ha det kult!

Lenke til kommentar
Jeg skal til Paris i 4 dager. 1-4 mars. Noen som har tips til hva jeg bør besøke?

Ting jeg har kommet på: Eiffeltårnet, den museumet med Mona Lisa maleriet, hva mer?

5578384[/snapback]

Louvre vill nok ta mer enn 4 dager alene :) Som alle reisemål, eller kanskje heller som mer enn de fleste, har Paris sine steder som alle vet om og stikker innom.

Eiffelltårnet, Louvre med Mona Lisa, Champs-Elysées med Arc de Triumph og Place de la Concorde, Versailles...

Tro meg, 4 dager er alt for lite for Paris, men har du vært der en gang kommer du garantert til å reise tilbake senere :)

Franske Disneyland har jeg aldri besøkt og er også helt uinterressant...

Etter å ha sett det meste av Paris, ev. etter flere besøk, vil Mont Martre etterhvert fremstå som et godt utgangspunkt for alle typer opplevelser i Paris, eller ingen andre, bare ene og alene :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...