Andyax Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hei Kort og greit: Vet noen om noen som selger metallborr i en størelse av 22 mm? (Da mener jeg 22 mm i bredden for de som ikke vet) Og finnes det til vanlig hånddrill? takk mvh Anders Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Tror du skal ha flaks for å finne så stort bor hvor tangen passer i vanlig hånddrill, de tar vanligvis bare opptil 10 eller 13mm tange. Prøv velassorterte jernvarer osv. Hvor tykt materiale skal du bore i? Og hva slags materiale? Du kan kanskje benytte et stegbor. Endret 9. februar 2006 av skrekk Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Sjekk på clas ohlson eller biltema, de pleier og ha sånn. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Har vært innom begge butikkene (Clas, og biltema), men de har ikke tykke nok. Hvor tykt materiale skal du bore i? Og hva slags materiale? Du kan kanskje benytte et stegbor. 5578583[/snapback] Skal borre i aluminium. Stegbor? Er det sånn som har flere lag oppover på borren med forkjellige lengder? Det som er hele tingen er at jeg skal lage et 22 mm tykt hull i Aluminiumsplata. Hullet skal nemlig være 2 mm dypt bare! Noen andre forslag til å få laget dette hullet? tusen takk Endret 9. februar 2006 av Andyax Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Skal borre i aluminium. Stegbor? Er det sånn som har flere lag oppover på borren med forkjellige lengder? Stemmer, evt. at det er jevn stigning hele veien på boret. Er platen 2mm tykk, eller skal du ha et hull på 22x2mm i en tykkere plate? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Mener jeg har noen bor på et par og tjue millimeter som jeg brukte når jeg lagde høyttalere. På de er selve stanga som man fester i tanga på drillen tynnere en "borrekrona"slik at det passer i drillen. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jernvare- og/eller maskin-forretninger... Om det ikke kreves 100% nøyaktighet mtp. dybden funker det greit å legge en runde farget tape 2mm oppe på boret, men senteret på hullet vil jo alltid bli noe dypere så lenge du bruker bor... Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Skrekk: Er platen 2mm tykk, eller skal du ha et hull på 22x2mm i en tykkere plate? Platen er på 5 mm. Skal derfor ha et hull på 22x2 mm ja. Superseven: Mener jeg har noen bor på et par og tjue millimeter som jeg brukte når jeg lagde høyttalere. På de er selve stanga som man fester i tanga på drillen tynnere en "borrekrona"slik at det passer i drillen. Ja du har det? Det er ikke bare for tre det da? Har funnet noen som er laget for å borre i tre, men ikke metall. trn100: Jernvare- og/eller maskin-forretninger... Om det ikke kreves 100% nøyaktighet mtp. dybden funker det greit å legge en runde farget tape 2mm oppe på boret, men senteret på hullet vil jo alltid bli noe dypere så lenge du bruker bor... Ja. Det er greit at det er et hull som går igjennom det store hullet, bare det hullet ikke er større enn 20mm ivertfall. takk for svarene. Det er ikke mulig å slipe seg ned 2 mm da? Eller blir det veldig vanskelig? Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Det er vel mulig å slipe ja, men kanskje du burde spørre en blikkenslager elns? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Platen er på 5 mm. Skal derfor ha et hull på 22x2 mm ja. Da må du bruke en fres. Med fres (i motsetning til bor) blir ikke senter av hullet dypere enn resten. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 det går ikke med et så tykt borr til en vanlig drillmaskin... det du skal ha heter hullborr... og det skal de har hos Clas Ohlson (vurdert å kjøpe et hullborr-sett der en gang)... hullborr er ganske vanlig vare i jernvare og byggvareforretninger... Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Men da får du bare omrisset. Du får ikke en jevn flate som går 2mm ned i metallet.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Men da får du bare omrisset. Du får ikke en jevn flate som går 2mm ned i metallet.... 5592316[/snapback] oki.. leste bare første post... hva med en overfres....? Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Men da får du bare omrisset. Du får ikke en jevn flate som går 2mm ned i metallet.... 5592316[/snapback] oki.. leste bare første post... hva med en overfres....? 5592370[/snapback] Det er en egen maskin som heter det? Tror problemet er løst gutta. Jeg skal få hjelp av vaktmesteren på skolen min. Han har 22 mm borr, riktignok til tre, men vi skal prøve å bruke det. Mykt aluminium bør vel klare det? er bare 2mm Ellers takk for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Det er en egen maskin som heter det? kort fortalt kan en Overfres brukes til å lage utskjæringer i en langt rekke materialer. Følgende er hentet fra denne siden hos Bosch.no: Bosch overfreser kan brukes på en lang rekke områder. Det store bruksområdet strekker seg fra nøyaktig not-, kant-, og profilfresing til langhulls- og kopifresing. De forskjelligste materialer kan bearbeides nøyaktig: tre, metall, kunststoff, akryl, sponplater, gipsplater og mye mer. (Tror også Dremel kan brukes til dette, men da vil du ikke få like nøyaktig resultat som når du bruker overfres). Endret 12. februar 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå