Gå til innhold

Hva er forskjellen på de forskjellige OS'ene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehmm, hvor i EULAen står det at man ikke kan skifte hardware osv på XP OEM? Bare tull, har lest hele EULAen og det står ingenting om det der, pure BS. OEM står for Only End Manufactor, som betyr at det egentlig skal selges med en PC eller vitale deler som f.eks hovedkort osv, men ofte kan det kjøpes sammen med en mus til 21,50.- uten problem. Det skal ikke være forskjell på support i utgangspunktet, har aldri sjekket det, men det skal likevel ikke være noe problem.

Kan i tillegg si at jeg har brukt samme nøkkel på flere maskiner (flyttet lisensen) og oppgradert, det har aldri vært noe problem. Du vil få oppgitt at du har ugyldig aktiveringsnummer når du skal aktivere via telefon, men det er bare å si ifra til kundebehandleren at du har byttet på maskinvare og da vil du få et aktiveringsnummer.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Ehmm, hvor i EULAen står det at man ikke kan skifte hardware osv på XP OEM? Bare tull, har lest hele EULAen og det står ingenting om det der, pure BS. OEM står for Only End Manufactor, som betyr at det egentlig skal selges med en PC eller vitale deler som f.eks hovedkort osv, men ofte kan det kjøpes sammen med en mus til 21,50.- uten problem. Det skal ikke være forskjell på support i utgangspunktet, har aldri sjekket det, men det skal likevel ikke være noe problem.

5577093[/snapback]

Slutt med tillegskjøp nå.... ;)

Produktet kan nå kjøpes løst ( ikke sammen med hardware ) hvis det skal innstalleres i egenbygd PC.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303195&cks=SPK

Fullversjon dekker support fra MS, ikke OEM....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Ehmm, hvor i EULAen står det at man ikke kan skifte hardware osv på XP OEM? Bare tull, har lest hele EULAen og det står ingenting om det der, pure BS. OEM står for Only End Manufactor ...

5577093[/snapback]

Det er forskjell på å skifte deler av hardware og bytte hele PC. Jeg tenkte på denne:

Transferring Operating Systems: The full license for the Windows desktop operating system is “tied” to the machine on which it is first installed.  Customers may not transfer the operating system licenses from the original machine to a different machine.

Det gjelder for noe de kaller Volume Licensing, men det er jo mulig det ikke er det samme som OEM.

Hvor tok du forresten " Only End Manufactor" fra? :D

OEM står som kjent for "Original Equipment Manufacturer". http://en.wikipedia.org/wiki/OEM

Lenke til kommentar

Er visst noen her som sier andre kommer med BS uten å ryggdekning for egne påstander.

http://techrepublic.com.com/5208-6247-0.ht...essageID=604464

With OEM licenses of Windows XP (when Windows is preinstalled on a system you purchase) the license stays with the computer. If you get rid of the computer, you lose the Win XP License. However, with the Retail version of the license, it can be transferred to another computer AFTER it is fully uninstalled from the original computer.

Og det stemmer jo ikke helt med det Basus sier?

Hovedsaken er at det er en brukerlisens som er bundet til en person og ikke maskinlisens, det en viktig forskjell.
Lenke til kommentar
Hva er så definisjonen til Microsoft på maskinbytte.

Hvis man skifter f.eks. hovedkort, CPU og skjermkort vil da OEM versjonen være ugyldig ?

5583892[/snapback]

Jeg tror det kan gå bra hvis du er snill og hyggelig på telefonen når du ringer Microsoft.

Jeg har bare OEM på min bærbare, og der er det ikke aktuellt å bytte så mye...

Da jeg en gang måtte ringe inn etter hardware oppgradering med en full lisens kom jeg bare inn på en automatisk tjeneste, og snakket ikke med noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...