Jallamannen Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 har et spørsmål!! jeg har 2 stk 80 gb WD harddisker + lG 40x brenner + en eldre dvd spiller.. hva er anbefalt oppsett her.. skal harddiskene stå på samme kabel? eller skal harddiskene stå med hver sin cd rom?? Jeg skal ikke kjøre raid!!! Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 IDE1 = Prim: Harddisken med OS'et på Sec: DVD/CROM IDE2 = Prim: Brenner Sec: Andre harddisk Ikke ha begge hder på samme kabel.. treeeeegt! lover deg! Lenke til kommentar
Jallamannen Skrevet 16. september 2002 Forfatter Del Skrevet 16. september 2002 ok.. takker Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Er det ikke motsatt, dvs at man skal ha like kjappe ide enheter på en kabel, fordi den tregeste enheten (dvs cd/dvd rom) vil trekke ned de raskeste (hardiskene) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Quote: scirocco skrev (2002-09-16 23:59):Er det ikke motsatt, dvs at man skal ha like kjappe ide enheter på en kabel, fordi den tregeste enheten (dvs cd/dvd rom) vil trekke ned de raskeste (hardiskene) Ja det trudde eg og, For som du sier er en harddisk mye raskere en noen cd/dvd/brenner som eksisterer på markedet. En 48x har en max overførings hastighet 7200kb/s og de fleste nye harddisker er opp i 25000-50000kb/s. Så derfor ville eg hatt det sånt, IDE 1 DVD/cd/brenner og IDE 2 HD1 og HD2. Lenke til kommentar
dale Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Data sendes raskest fra en kabel til en annen.. Ikke internt på en kabel..pga at da må det sendes og motas "annehvergang" tror jeg. Så en hd på hver kabel er best hvis du flytter mye filer mellom hardiskene dine.. Sett de 2 mediumene du bruker mest sammen på forskjellig kabel. Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Jo, det er slik. Hvis du putter en treg CD-ROM sammen med en rask HD så vil HD'en din 'jekke seg ned' noen hakk for å tilpasse seg omgivelsene. Hvis du putter en rask enhet, kan også være en nyere CD-ROM/DVD, sammen med HD'en så går det nok bra. Hvis du har mulighet så kan du jo eksprimentere med oppsettet ditt og måle hastigheter med forskjellige konfigurasjoner. Er ikke sikker her, men jeg tror ikke IDE klarer å sende/motta fra to enheter på samme kanal (kabel) samtidig uansett (mellom kanalene er jeg usikker). Det første oppsettet virket greit, hvis det går tregt kan du jo oppgradere til en nyere CD/DVD enhet hvis budsjettet tillater det da. Svenn-Erik Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 har du begge harddiskene på samme kabel går det DRIT treigt og kopiere mellom de da.... Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 16:41, skrev venomzorg:har du begge harddiskene på samme kabel går det DRIT treigt og kopiere mellom de da.... Nja, det går ganske fort uansett!! Har to wd Hd'er på samme kabel. Ligger vel på en 17000 i overføring mellom dem.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-16 23:50, skrev Jallamannen:har et spørsmål!!jeg har 2 stk 80 gb WD harddisker + lG 40x brenner + en eldre dvd spiller.. hva er anbefalt oppsett her.. skal harddiskene stå på samme kabel? eller skal harddiskene stå med hver sin cd rom?? Jeg skal ikke kjøre raid!!! siden du nevner raid, har du raid kontroller på hovedkortet? Da kan du nemlig bruke raid kontrolleren som vanlig IDE kontroller slik at du setter opp systemet slik: IDE3(raid kontroller): Boot disk IDE4(raid kotntroller): 2nd harddisk IDE1(primary): CD IDE2(secondary): CD På den måten slipper man slaver selv med 4 enheter, og merk at harddiskene ikke kjører i RAID selv om de er festa til raid kontrolleren. Når det gjelder montering ellers så sier PCWN At HDene skal på primary og CD på secondary. Altså slik: Primary master: boot disk Primary slave: 2nd harddisk Secondary master: CD Secondary slave: CD Dette er også slik jeg ville koblet dem :smile: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-09-17 17:40 ] Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 ARghhhh... Tror faktisk at det er bedre for folk å heller lese i dokumentasjonen enn å få svar for folk på forum'et som "vet" hvordan det virker.... Å koble sammen 2 raske hdd'er på samme idekanal er ikke særlig gunstig. Grunnen er at det kun er en databuss, dersom du kobler sammen 2 hdd'er vil disse dele denne bussen og kun en kan bruke den omgangen. Dette fører til at du ikke får full utnytte av hastigheten *HVIS* du bruker begge diskene på likt. Når du kobler en cdrom og en hdd på samme kabel vil forsatt kun en snakke på bussen, men de snakker med full hastighet, iogmed at du somregel leser/skriver mer til hdd enn til cdrom så lønner det seg å ha enhetene du bruker mest på forskjellige kanaler (selv om du kobler inn en "Treig" cdrom spiller) Håper dette klarer opp i problemet ditt :smile: /høst i stavanger idag Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 ARghhhh... Tror faktisk at det er bedre for folk å heller lese i dokumentasjonen enn å få svar for folk på forum'et som "vet" hvordan det virker.... Å koble sammen 2 raske hdd'er på samme idekanal er ikke særlig gunstig. Grunnen er at det kun er en databuss, dersom du kobler sammen 2 hdd'er vil disse dele denne bussen og kun en kan bruke den omgangen. Dette fører til at du ikke får full utnytte av hastigheten *HVIS* du bruker begge diskene på likt. Når du kobler en cdrom og en hdd på samme kabel vil forsatt kun en snakke på bussen, men de snakker med full hastighet, iogmed at du somregel leser/skriver mer til hdd enn til cdrom så lønner det seg å ha enhetene du bruker mest på forskjellige kanaler (selv om du kobler inn en "Treig" cdrom spiller) Håper dette klarer opp i problemet ditt :smile: /høst i stavanger idag Lenke til kommentar
Chief Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 En IDE port på hovedkortet klarer idag 133 MB/s En HDD klarer vel rundt 50 - 60 En IDE enhet bruker 40 pin'er En ATA 66/100/133 kabel har 80 pin'er - ergo Begge kan sende samtidig og med full hastighet. For så vidt samme hvordan du setter enhetene. Brennerene liker oftest å være master, da gjør du det, og det er ikke anbefalt å kjøre både brenner og en evt. annen CD-rom stasjon på samme kabel. Når man da skal bruke wright on the fly fungsjonen er det ikke sikkert at det vil fungere perfekt. Nå lærte dere det! :smile: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 17:38, skrev Anders Leipsland:IDE3(raid kontroller): Boot diskIDE4(raid kotntroller): 2nd harddiskIDE1(primary): CDIDE2(secondary): CD Om det er så at du har Raid, ta for all del i bruk den, ingen slave er jo for så vidt en stor fordel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 20:19, skrev Chief:En IDE enhet bruker 40 pin'erEn ATA 66/100/133 kabel har 80 pin'er - ergo Begge kan sende samtidig og med full hastighet. Nå lærte dere det! :smile: Utrolig hva man blir belært med. Har du telt hvor mange pinner det er på connectoren på denne 80-pins kabelen? :smile: Lenke til kommentar
Jallamannen Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 hmm.. blei mye variert her.. jeg kjøpte msi kt400 med Sata.. skal derfor kun kjøre vanlig men kan ikke koble harddiskene til raid kontrollene da dette er Sata. Tror jeg går for en harddisk på hver ide kontroller.. kjører oppsett som følger(tror jeg) IDE1 master HD med OS IDE1 slave dvd rom IDE2 master HD IDE2 slave cd brenner (usikker på om brenneren muligens skal være master) Takker for alle svar Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: fullifaencom skrev (2002-09-17 20:10):ARghhhh... Tror faktisk at det er bedre for folk å heller lese i dokumentasjonen enn å få svar for folk på forum'et som "vet" hvordan det virker....Å koble sammen 2 raske hdd'er på samme idekanal er ikke særlig gunstig. Grunnen er at det kun er en databuss, dersom du kobler sammen 2 hdd'er vil disse dele denne bussen og kun en kan bruke den omgangen. Dette fører til at du ikke får full utnytte av hastigheten *HVIS* du bruker begge diskene på likt.Når du kobler en cdrom og en hdd på samme kabel vil forsatt kun en snakke på bussen, men de snakker med full hastighet, iogmed at du somregel leser/skriver mer til hdd enn til cdrom så lønner det seg å ha enhetene du bruker mest på forskjellige kanaler (selv om du kobler inn en "Treig" cdrom spiller)/høst i stavanger idag Javel har du lest bruker manualen. Kan ikke forstå hvor noen har det i fra at du må ikke bruke 2 disker på samme ide kanal. Nå har eg 4 disker i min pc og det går unna å flytte mangen mp3 filer fra den ene disken til den andre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Han sier jo ikke at det ikke går, bare at det ikke er gunstig. Jeg har også 2 disker på samme kanal, mest fordi det er bekvemt med kabelføringen. Men det merkes godt at det er relatvt tregt å overføre mellom dem. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 jeg tror fortsatt at mitt oppsett er best fordi da Jobber harddiskene raskt med hverandre og du kan ta CdCopy uten problemer! Tviler på at en hd Blir noe spes trengere fordi den er på idekabel med en cdrom/brenner. Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Javel har du lest bruker manualen. Kan ikke forstå hvor noen har det i fra at du må ikke bruke 2 disker på samme ide kanal. Nå har eg 4 disker i min pc og det går unna å flytte mangen mp3 filer fra den ene disken til den andre. Jeg sa ikke at det ikke gikk, har selv en maskin med 4 80gig disker i her som jeg bruker som ftp server :-> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå