Lars O Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg har en server gående med gigabit nettverkskort (PCI) og to lagringsdisker i Raid-0. Denne er koblet via en gigabit switch til den andre pc-en min. I pc-en er det også to lagringsdisker i Raid-0 som jeg bruker som backup. Denne har gigabit nettverk på hovedkortet(Asus A8n-SLI deluxe). Når jeg overfører filer mellom disse maskinene, har jeg sjekket hastigheten via oppgavebehandleren i XP, og funnet at nettverksbruken er 18-20 %. Dvs. ca 200 Mbit/s. Regner ikke med å få en gigabit i overføringshastighet, men hadde trodd at den kom til å komme høyere enn som så, kanskje 500-600 Mbit/s. Spørsmålet er:hva er det som er flaskehalsen i systemet? Er det lese/skrivehastigheten til harddiskene, pci-bussen i serveren som er makset ut eller noe annet? Fikk samme hastigheten før jeg satte diskene i Raid-0, så tviler litt på at det er der problemet ligger, siden ytelsen skal bli noe bedre med Raid. Lenke til kommentar
MonkyBOY Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg har en server gående med gigabit nettverkskort (PCI) og to lagringsdisker i Raid-0. Denne er koblet via en gigabit switch til den andre pc-en min. I pc-en er det også to lagringsdisker i Raid-0 som jeg bruker som backup. Denne har gigabit nettverk på hovedkortet(Asus A8n-SLI deluxe). Når jeg overfører filer mellom disse maskinene, har jeg sjekket hastigheten via oppgavebehandleren i XP, og funnet at nettverksbruken er 18-20 %. Dvs. ca 200 Mbit/s. Regner ikke med å få en gigabit i overføringshastighet, men hadde trodd at den kom til å komme høyere enn som så, kanskje 500-600 Mbit/s. Spørsmålet er:hva er det som er flaskehalsen i systemet? Er det lese/skrivehastigheten til harddiskene, pci-bussen i serveren som er makset ut eller noe annet? Fikk samme hastigheten før jeg satte diskene i Raid-0, så tviler litt på at det er der problemet ligger, siden ytelsen skal bli noe bedre med Raid. 5576622[/snapback] Bruker du cat 7 eller gigaspeed kabler? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg vil tippe det er skrivehastigheten på backup diskene som er flaskehalsen. Se om du får noe forskjell i ytelse ved å overføre noen veldig store filer, kontra mange små. En annen måte å teste på er å opprette en ramdisk på backup-maskinen og prøve å overføre til denne. Det kan hjelpe deg å identifisere flaskehalsen. Lenke til kommentar
Lars O Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Bruker såvidt jeg kan huske Cat5e. Cat7 har jeg ikke sett noe sted til salgs, og gigaspeedkabel har jeg ikke hørt om. Cat5e skal etter det jeg har skjønt gå fint på gigabit. Overføringshastigheten går drastisk ned når det er mange småfiler som skal overføres, ja. Det er ved store filer hastigheten er som beskrevet. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Meningen med gigabit nettverk er at opptil 20 PC'er skal kunne legge max last på nettverket uten særlige problemer. Her er det harddisken som makses ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå