Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin starter, ikke noe bilde

Anbefalte innlegg

Hei, hiver inn et spørsmål fra en kamerat av meg. Han har akuratt fått igjen sin maskin som har vært på reprasjon hos PCdata. De sa de hadde bytta ut rambrikkene å de fikk den til å funke. Når han henta den, og prøvde å få den i gang hjemme var den i helt lik tilstand som når han leverte den.

Problemet er:

Når han starter maskiner, da starter alle vifter og det ser ut til at maskinen funker. Det kommer ikke opp noe bilde på skjermen, det står no signal. Han har prøvd andre skjermer så det er ikke noe skjerm problem.

Noen med like erfaringer, noe forslag om hva som kan være galt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter bytting av ram-brikker må av og til CMOS nullstilles. Dette gjør du ved å slå av maskina, ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen, så starte opp maskinen. Hvis du/han får skjermbilde, så gå inn i BIOS og velg "Setup defaults".

Lenke til kommentar

Høres akkurat ut som et RAM problem ja. Kan hende de har satt minnbrikkene i feil slots, eller så kan de være defekte. Det er ivhertfall min erfaring. Husk at det ikke alltid er tillfelle at RAM-brikkene skal stå i slot 1 og 2. Prøv med en rambrikke og prøv ut alle slottene, deretter gjør du det samme med den andre brikken!

Lenke til kommentar

Tar man utgangspunkt i at pc-speakeren er tilkoblet, vil det komme "beeps" fra denne dersom det er noe galt med ram-brikkene. Hvis ikke det hjelper å restarte CMOS må du begynne å se på andre komponenter. Jeg fikk akkurat samme feilsymptom som dette da CPU`n min ble overopphetet og crashet totalt. (ble totalt ødelagt). Da kom det altså ikke bilde på skjermen. Drev du med overklokking før dette problemet oppsto? det kan også være skjermkortet som har gått.

Lenke til kommentar
Tar man utgangspunkt i at pc-speakeren er tilkoblet, vil det komme "beeps" fra denne dersom det er noe galt med ram-brikkene. Hvis ikke det hjelper å restarte CMOS må du begynne å se på andre komponenter. Jeg fikk akkurat samme feilsymptom som dette da CPU`n min ble overopphetet og crashet totalt. (ble totalt ødelagt). Da kom det altså ikke bilde på skjermen. Drev du med overklokking før dette problemet oppsto? det kan også være skjermkortet som har gått.

5576948[/snapback]

Hvis det er skjermkort, skal det vell også komme lyder?

Vanligvis pleier det ikke å være skjermkort, men en eller annen form for menneske feil. Etter mine erfaringer. (litt begrenset pga alder)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...