Skribenten_ Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 hei.. ser nå på nyhetene at mye hadler om Muhammed-konflikten... jeg trodde det bare var en liten greie, men vistnok er den ganske stor, for den fåregår rundt om kring hele verden. men er det noen som kort kan fortelle meg hva det dreier seg om.. i og med at normenn og danske hele tiden blir nevnt.. kjønner ingenting, vil så gjære vite hva saken er. mvh jan henriksen Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Noen norske og danske aviser (Jyllandsposten og Magazinet tror jeg det var?) trykket karikaturer som avbildet Profeten Muhammed. Dette er forbudt i Islam og derfor mener muslimer over hele verden at Norge/Danmark krenker religionen deres. På typisk vis overreagere de sterkt (mye hjulpet av konflikthissere som sprer usann informasjon/rykter om hva som egentlig foregår i norske/danske media) Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Noen norske og danske aviser (Jyllandsposten og Magazinet tror jeg det var?) trykket karikaturer som avbildet Profeten Muhammed. Dette er forbudt i Islam og derfor mener muslimer over hele verden at Norge/Danmark krenker religionen deres. På typisk vis overreagere de sterkt (mye hjulpet av konflikthissere som sprer usann informasjon/rykter om hva som egentlig foregår i norske/danske media) 5576621[/snapback] jøss.. så ryktene om hva som står i magazinet, har spredd seg i hele verden altså.. muslimer er gærne folk ass.. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Les mer om saken her: Fra forumet Det norske flagget brenner! Norske soldater under angrep! Demonstrasjon i Oslo, ender det i kaos? Informasjon om forumstyrets nye blasfemiregler Oppsummering på dagbladet. Her brenner det Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kort oppsummert: - En barnebokforfatter skrev en bok om Muhammed, men han fant ingen til å illustrere den. Ingen tegnere turte. - Jyllandsposten tok dette opp, og inviterte 40 tegnere til å tegne Muhammed. - Bare 12 tegnere turte, og disse tegningene ble trykket i JP. - Lite skjedde. Det ble litt debatt. - Danske imamer reiste til midtøsten og tok med seg falske tegninger (altså andre enn de som ble trykket i JP). Disse fremstilte bl.a. Muhammed som en gris, som pedofil, som en som blir voldtatt av en hund. - Den kristne avisen Magazinet trykket tegningene fra JP, men ikke de falske tegningene til de danske imamene. - Det ble voldsomme reaksjoner på dette i muslimske land. Nå viser det seg at en egyptisk avis trykket JP-tegningene i oktober 2005, men her er det tydeligvis fundamentalistiske muslimer som vil oss vestlige til livs. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Dette er forbudt i Islam og derfor mener muslimer over hele verden at Norge/Danmark krenker religionen deres. Det står ingenting om et slikt forbud i Koranen. Det er en tradisjon som ble startet av fundamentalister og som har blitt videreført i mange år. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Noen sier det også er planlagt av pentagon... Hva blir det neste? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Dette er forbudt i Islam og derfor mener muslimer over hele verden at Norge/Danmark krenker religionen deres. Det står ingenting om et slikt forbud i Koranen. Det er en tradisjon som ble startet av fundamentalister og som har blitt videreført i mange år. 5580828[/snapback] Det er vel forbud mot avbilding av helligheter? eller gjelder det bare Allah? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Dette er forbudt i Islam og derfor mener muslimer over hele verden at Norge/Danmark krenker religionen deres. Det står ingenting om et slikt forbud i Koranen. Det er en tradisjon som ble startet av fundamentalister og som har blitt videreført i mange år. 5580828[/snapback] Det er vel forbud mot avbilding av helligheter? eller gjelder det bare Allah? 5580920[/snapback] What does the Koran, the holy book of Islam, say on the issue? There is no specific, or explicit ban on images of Allah or the Prophet Muhammad - be they carved, painted or drawn. However, chapter 42, verse 11 of the Koran does say: "[Allah is] the originator of the heavens and the earth... [there is] nothing like a likeness of Him." This is taken by Muslims to mean that Allah cannot be captured in an image by human hand, such is his beauty and grandeur. To attempt such a thing is seen as an insult to Allah. The same is believed to apply to Muhammad. Chapter 21, verses 52-54 of the Koran read: "[Abraham] said to his father and his people: 'What are these images to whose worship you cleave?' They said: 'We found our fathers worshipping them.' He said: 'Certainly you have been, you and your fathers, in manifest error.'" From this arises the Muslim belief that images can give rise to idolatry - that is to say an image, rather than the divine being it symbolises, can become the object of worship and veneration. What does Islamic tradition say on the matter? Islamic tradition or Hadith, the stories of the words and actions of Muhammad and his Companions, explicitly prohibits images of Allah, Muhammad and all the major prophets of the Christian and Jewish traditions. More widely, Islamic tradition has discouraged the figurative depiction of living creatures, especially human beings. Islamic art has therefore tended to be abstract or decorative. Why is the insult so deeply felt by some Muslims? Of course, there is the prohibition on images of Muhammad. But one cartoon, showing the Prophet wearing a turban shaped as a bomb with a burning fuse, extends the caricature of Muslims as terrorists to Muhammad. In this image, Muslims see a depiction of Islam, its prophet and Muslims in general as terrorists. This will certainly play into a widespread perception among Muslims across the world that many in the West harbour a hostility towards - or fear of - Islam and Muslims. Kilde BBC Man må huske på at Sunniene ikke avbilder Muhammad mens Shiane avbilder Muhammad Endret 9. februar 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Er det bare jeg som misforstår, eller demonstrerte shiaene mot karikaturtegningene de også? Hvis shiaene kan avbilde Muhammed, hva demonstrerer de for? Forvirret jeg nå.. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Er det bare jeg som misforstår, eller demonstrerte shiaene mot karikaturtegningene de også? Hvis shiaene kan avbilde Muhammed, hva demonstrerer de for? Forvirret jeg nå.. 5581014[/snapback] Trodde kanskje du kunne fortelle oss det ettersom du er muslim. Seriøst: Det handler vel mer om respekt for enkeltindividets selvhevdelse og misnøyen med troen på at ”vesten” rakker ned på muslimer. Dette er selvfølgelig helt ubegrunnet etter min mening noe som gjør situasjonen så forferdelig latterlig. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Er det bare jeg som misforstår, eller demonstrerte shiaene mot karikaturtegningene de også? Hvis shiaene kan avbilde Muhammed, hva demonstrerer de for? Forvirret jeg nå.. 5581014[/snapback] Det er vel styret i Iran som trenger en ytre fiende og mange arbeidsledige som er sure på hva de kaller vestlig aroganse. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det er vel styret i Iran som trenger en ytre fiende og mange arbeidsledige som er sure på hva de kaller vestlig aroganse. 5581088[/snapback] De har vel funnet ut at det er perfekt å kanalisere befolkningens energi til hat mot vesten. Dermed er det mindre sjanse for at folket begynner å stille spørsmål rundt regimet og fundamentalisme. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Seriøst: Det handler vel mer om respekt for enkeltindividets selvhevdelse og misnøyen med troen på at ”vesten” rakker ned på muslimer. Så kan vi spørre oss selv hvor stor respekt islam viser for ikke-troende. De kan få lov til å leve hvis de underkaster seg og betaler en spesiell "vantro-skatt" til muslimene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå