Gå til innhold

Ny Telenor logo. Hva synes dere?


Millmax

Anbefalte innlegg

I første omgang sakset fra utboksen min, men også i SO4:

From: [email protected]

To:  [email protected]

CC: 

Subject:  Den nye logoen

Date:  Thu, 09 Feb 2006 05:50:30 -0500

 

Beklager, Telenor. Dette var ikke noe særlig.

 

3D-logoer har aldri gjort seg. Spesielt ikke i svart/hvitt, da jeg

setter en femtilapp på at logoen vil tape seg veldig. Selv om andre

teleselskaper (for eksempel Movistar og 3) nylig har skiftet til

flytende, kompliserte, fargerike 3D-logoer uten substans skuffer det

meg å se at gode, gamle Telenor har gjort det samme.

 

Gå forøvrig gjerne inn på msn.no, og hold musen over banneret. Er det

meningen at logoen skal bli så pikselert og ødelagt i flash-format?

Den samme feilen finner jeg flere steder på deres nye nettsider.

 

Selv om modernisering alltid bør være et mål å strebe etter for

større bedrifter har jeg rett og slett ingen forståelse for hvorfor

dere bytter ut et av landets best kjente merkevarer som jeg tror

ville holdt seg vesentlig lenger enn de ti årene den har vært -

riktignok med en liten modernisering. Trøsten får være at den nye

logoen i alle fall internt blant utviklerne bør ha en eller annen

form for symbolikk.

 

Bare så det er klart, jeg er ingen gretten, gammel gubbe som mener

alt var mye bedre under krigen. Jeg er 1984-modell, 22 år gammel og

vokst opp på sent åttitall og tidlig nittitall med lyn-logoen til det

daværende Televerket. Og Dagsrevy-innslaget om navneskiftet og

avdukingen av den "nye" logoen for drøyt ti år siden husker jeg godt.

En murvegg med dekke over det nye lysskiltet og applausen og gispet

som kom når forhenget falt. Og selv om denne logoen var uvant i

begynnelsen hadde den i alle fall beholdt det lille lynet jeg vokste

opp med, samtidig som den faktisk fortalte noe om hva slags selskap

dette var.

 

Da er det noe helt annet med dagens logo som i beste fall kan

beskrives som en lyseblå, slapp plastpropell som er i ferd med å

smelte.

 

Jeg har alltid vært langt over middels interessert i medier og

kommunikasjon, men aldri satt meg ned, skrevet mine meninger og sendt

de inn til selskaper ved logoskifte eller andre omprofileringer. I

dette tilfellet synes jeg det er på sin plass. Dersom dette var det

beste lærlingen hos Wolff Olins fikk til skal han ha for forsøket,

men heller ikke noe mer.

 

Det sies at all PR er god PR. Og siden jeg nå nettopp har brukt ti

minutter av livet mitt på å i det hele tatt bry meg er kanskje

hensikten oppnådd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

telenor.gif

 

Likte bedre den gamle. Den var mer forklarende og den hadde et poeng.. altså kommunikasjon. 

5576662[/snapback]

 

Må da påstå at den som var før denna var litt bedre... Nesten lik, men det var noe med det røde "lynet" i logoen :blush:

 

Ellers så veit jeg egentlig ikke hva jeg helt synes om den nye enda i grunn... :hmm:

Lenke til kommentar

Forstår ikke behovet mange selskaper har for å endre logo, synes Telenor sin var OK. Jeg vil tro at det ikke var logoen som var det størse problemet deres.. For mange firmaer kaster bort millioner på navneskifter og Logoer, det irriterer meg.

 

Uansett var ikke selve logoen stygg, men er usikker på om det er den rette logoen for en teleoperatør.

Lenke til kommentar
Forstår ikke behovet mange selskaper har for å endre logo, synes Telenor sin var OK. Jeg vil tro at det ikke var logoen som var det størse problemet deres.. For mange firmaer kaster bort millioner på navneskifter og Logoer, det irriterer meg.

 

Uansett var ikke selve logoen stygg, men er usikker på om det er den rette logoen for en teleoperatør.

5577398[/snapback]

 

For Telenor må det være en eller annen intern symbolikk her som rettferdiggjør logoskiftet. Logoen er fin den, men den kunne like så godt være logo for et damebind (som noen har nevnt her) eller en bilprodusent.

 

Hva symboliserer de tre "armene"? TV, Telefoni og bredbånd? Uansett er det ikke meninga at mannen i gata skal gå og analysere logoen.

 

Telenor har tross alt fått det de vil; Oppmerksomhet.

 

Et logoskifte til et såpass stort og multinasjonalt firma koster nok "flere titalls millioner". Men det er allikevel ikke mye i forhold til hva man tjener inn igjen i gratisreklame.

 

Videre er det ganske friskt av et så tungt firma å mordernisere logoen etter bare 10 år. "Fornyelse og modernisering" tenkte jeg i hvertfall.

 

Stå på!

Lenke til kommentar

I følge nyhetene symboliserer ikke logoen noenting lengre. Synes det er synd og utrolig lite visjonært til et så stort selskap å være. Nei, vent litt. Telenor mister kunder overalt de nå. Om et år eller to er sikkert logoen passende.

Lenke til kommentar
her er min versjon.... litt bedre syns jeg :p

 

jeg vil fjerne den viss den kommer til å støte noen Telenor kunder til å begynne å brenne alle Dslammer som ikke tilhører telenor

 

 

5577631[/snapback]

 

Støter meg ikke, men får et relativt sterkt inntrykk av at du er 12 år gammel :p

Lenke til kommentar
her er min versjon.... litt bedre syns jeg :p

 

jeg vil fjerne den viss den kommer til å støte noen Telenor kunder til å begynne å brenne alle Dslammer som ikke tilhører telenor

 

 

5577631[/snapback]

 

Støter meg ikke, men får et relativt sterkt inntrykk av at du er 12 år gammel :p

5577647[/snapback]

 

hehehehe en veldig gammel 12 åring :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
her er min versjon.... litt bedre syns jeg :p

 

jeg vil fjerne den viss den kommer til å støte noen Telenor kunder til å begynne å brenne alle Dslammer som ikke tilhører telenor

 

 

5577631[/snapback]

 

Dersom du fjerner dropshadow kanskje .... :p Men spøk til alvor;

 

Jeg kan ærlig talt ikke fatte at Telenor kunne gå fra sin eksisterende visuelle profil. Den var, som mange allerede har poengtert, en av Norges sterkeste varemerker (uansett hva man måtte mene om bedriften).

 

Det jeg savner i denne logoen er seriøsitet, den virker litt "3d studio max"-kid på meg. Ikke minst den noe ubestemmelige formen, som ikke symboliserer noe? Jeg går selv på siste året Medier & kommunikasjon, og har spesielt fordypet meg i akkurat dette med visuelle profiler og branding.

 

Det jeg har fått prentet inn med slag i bakhue av reklamefolk, designere og lærere er at man skal ha en tilkobling mellom rammeverk og kledning, noe jeg føler mangler helt her. Det er jo ingen kobling mellom hva Telenor er, vil, gjør eller, for den saks skyld, var her?

 

De har oppnådd et medie- og onlinefuzz uten like, noe som i seg selv har hjulpet dem å etablere denne nye logoen, både på godt og vondt, i det norske land.

 

Alt i alt, ser fancy ut, men for et firma med denne tyngden så må du ha litt mer enn fancy eyecandy for å vinne markeder.

Lenke til kommentar
Logo er en logo. Om en mnd er vi vant til den og gir f i hvordan den ser ut. Men akkurat nå, som jeg bryr meg, så må jeg si den ser for jævlig ut. Hva i alle helve"er skal det forestille. En spermklatt?

5577661[/snapback]

 

Aaaahahahahah :!:

Lenke til kommentar
Hva symboliserer de tre "armene"? TV, Telefoni og bredbånd? Uansett er det ikke meninga at mannen i gata skal gå og analysere logoen.

Nei, men jeg liker å forstå hva logoen forestiller. Og dersom den ikke forestiller noe, håper jeg virkelig ikke at de har kastet bort masse penger på designet. En hvilken som helst 3 åring klarer å tegne noe som ikke likner på noe.

 

Dog de fikk oppmerksomheten sin, så vi har vel gått i fella hele gjengen :)

Lenke til kommentar
Her uttaler "proffene" seg

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/mobil/article1218812.ece

5577150[/snapback]

 

Virker som reklamebyråene "snakker et eget språk" jo ;p

 

Tragisk å bruke så mye av forbrukernes penger på en ny logo.

 

Sjekk ut http://www.elendig.net/  direkte link til telenors hjemmeside.

5577731[/snapback]

 

Bortkastet penger på domene spør du meg..

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Her uttaler "proffene" seg

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/mobil/article1218812.ece

5577150[/snapback]

 

Virker som reklamebyråene "snakker et eget språk" jo ;p

 

 

 

 

 

må nesten si meg litt enig i det som står der.. synes selv det er et veldig merkelig og dristig valg denne logoen, men så er vel det endel av strategien deres. og virkelig omprofilere seg istedet for og bare pusse opp den gamle.

 

3d logoer er jo sjelden bra, så er skeptisk. føler at denne logoen fort kan gå av moten for og si det slik.. men typografien er jo flott som alltid, og estetisk sett så er jo form og frage fint det, klarer bare ikke helt se det store konseptet like tydelig som den gamle. men dette kommer vel bedre frem etterhvert som den nye markedsføringen begynner.

 

f.eks så syntes jeg at den nye rimi profilen var elendig når jeg først bare så de gule reklamene uten noe bilder osv, men sett i lys av hele kampanjen med tv reklamene som forklarte konspetet deres ble det jo faktisk veldig bra!

 

regner med telenor ror denne fint i land etterhvert.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...