Gå til innhold

Gode grunner til aa studere realfag....


Pdisch

Anbefalte innlegg

1. Realfag paa universitet er goey!

 

2. Du blir beloennet for aa tenke annerledes.

 

3. Ting som paa ungdomsskolen og paa VGS virket kjedelige blir kjempespennende naar du gaar i dybden.

 

4. DU kan hjelpe Norge med aa bli en foregangsnasjon i forskning og undervisning.

 

5. Studerer du matematikk, kjemi eller fysikk med tanke paa aa bli laerer er det ikke noe problem aa faa jobb.

 

6. Du faar lov aa gjoere eksperimenter som er saa farlige/spennende/nyskapende at ikke ikke engang er nevnt i skoleboekene paa videregaaende.

 

7. Du faar utfordre deg selv saa mye du selv oensker...

 

8. Du faar lov aa dissekrere dyr(!)

 

9. Du laerer aa forstaa verdenen rundt deg paa en helt ny maate.

 

10. Du faar en foelelse av mestring naar du faktisk bruker det du laerer til noe.

 

 

Kom igjen og foren, alle som studerer eller er ferdig utdannede innen realfag eller som ingenioerer, gi den oppvoksende generasjonen flere grunner til aa bli (gale) vitenskapsmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

poeng nr 1,5 er feil

nr 2,3,4,7,9,10 gjelder samfunnsvitenskap

 

Realfag er BORING

 

Kem gidder studere no så dritt kjedelig. Er det rart så få gidd å studere realfag? det er dritt kjedelig og vanskelig. Akkurat samme grunnen til at det ofte er etterspørsel etter vaskehjelp.. Ingen gidd å vaske gulv og ingen gidd å studere realfag fordi det er dritt kjedelig!

 

pdisch: hvis du studerer realfag hvorfor vil du at flere skal studere realfag? det svekker bare dine fremtidige jobbmuligheter. Eller jobber du som rekrutteringsperson for realfag på universitet eller skole? isåfall kan eg forstå.

Lenke til kommentar
Realfag er BORING

Kem gidder studere no så dritt kjedelig. Er det rart så få gidd å studere realfag? det er dritt kjedelig og vanskelig. Akkurat samme grunnen til at det ofte er etterspørsel etter vaskehjelp.. Ingen gidd å vaske gulv og ingen gidd å studere realfag fordi det er dritt kjedelig!

5581392[/snapback]

 

Kanskje det er kjedelig for deg fordi det er vanskelig for deg..

Lenke til kommentar
Han plages av noe som flere realfagsstudenter plages av, nettopp tankn om at realfag er det eneste som det er noe poeng i å studere...

5577479[/snapback]

 

Jeg har jo ikke sagt det noen steder i innlegget. Tenkte selv lenge paa aa studere oekonomi, psykologi eller historie, men jeg endte opp med aa studere geologi.

 

poeng nr 1,5 er feil

nr 2,3,4,7,9,10 gjelder samfunnsvitenskap

 

Realfag er BORING

 

Kem gidder studere no så dritt kjedelig. Er det rart så få gidd å studere realfag? det er dritt kjedelig og vanskelig. Akkurat samme grunnen til at det ofte er etterspørsel etter vaskehjelp.. Ingen gidd å vaske gulv og ingen gidd å studere realfag fordi det er dritt kjedelig!

 

pdisch: hvis du studerer realfag hvorfor vil du at flere skal studere realfag? det svekker bare dine fremtidige jobbmuligheter. Eller jobber du som rekrutteringsperson for realfag på universitet eller skole? isåfall kan eg forstå.

5581392[/snapback]

 

Jeg forstaar at du selv synes at realfag er kjedelig, og det respekterer jeg fullt ut. Men, punkt nummer en er subjektivt, og det representerer hva jeg synes.

 

Jeg skal innroemme det at jeg ikke har basert punkt fem paa noe saerlig mer enn medias soekelys paa realfagskrisen i skolen, i tillegg til mine egne observasjoner. Paa den videregaaende skolen jeg gikk paa var stoerstedelen av laererne i realfag svaert naer pensjonsalderen, og noen maa jo ta over.

 

Bakgrunnen for at jeg postet dette lille innnlegget er vel egentlig bare det at jeg er meget fornoeyd med mitt valg av studie, selv om jeg aldri var en utpreget matematikk/naturfagsperson gjennom grunnskole og vgs. Jeg er kun akkurat ferdig med mitt foerste semester, det er nok masse tid igjen for meg til aa begynne aa angre paa hvilket studie jeg valgte, men jeg tviler sterkt paa at jeg kommer til aa gjoere det.

 

Ellers er jeg ikke videre bekymret for mine karriereutsikter, geologer og geofysikere er svaert etterspurte i dagens oljehungrige verden, og om dagens avhengighet av olje skulle avta, saa holder geologer noekkelen til mange alternative energityper.

Lenke til kommentar

Om du liker realfag og synes slikt er spennende er det absolutt lurt å studere realfag.

 

Personlig har jeg tatt 3 matematikkfag på universitetet i Oslo til nå, og selv om jeg har bestått to av de alt kan jeg ikke si det var så veldig festlig...

 

Å studere noe du ikke har særlig interesse for suger hardt.

Lenke til kommentar

Jeg studerer ikke for å lære, men for å ha en fest/drikke unnskyldning. Ingen hemmelighet at realfag er dritt vanskelig hvis en ikke har tid til å lese. samfunnsfag etc handler mer om å drøfte og bruke logikk. Og det gir større rom for å feste :)

jeg studerer det jeg har lyst til og er motivert for. Hva media eller staten mener jeg burde studere driter eg i. Får eg ikke jobb etter utdanning, så vil sosialen fikse alt for meg. Skattepengene til de som valgte å studere realfag vil forsørge meg! haha. Så fortsett å studere hardt slik at dere kan jobbe enda hardere for å forsørge meg hvis eg ikke skulle få jobb :D

Lenke til kommentar
Jeg studerer ikke for å lære, men for å ha en fest/drikke unnskyldning. Ingen hemmelighet at realfag er dritt vanskelig hvis en ikke har tid til å lese. samfunnsfag etc handler mer om å drøfte og bruke logikk. Og det gir større rom for å feste :)

jeg studerer det jeg har lyst til og er motivert for. Hva media eller staten mener jeg burde studere driter eg i. Får eg ikke jobb etter utdanning, så vil sosialen fikse alt for meg. Skattepengene til de som valgte å studere realfag vil forsørge meg! haha. Så fortsett å studere hardt slik at dere kan jobbe enda hardere for å forsørge meg hvis eg ikke skulle få jobb :D

5592108[/snapback]

 

Bah. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg studerer ikke for å lære, men for å ha en fest/drikke unnskyldning. Ingen hemmelighet at realfag er dritt vanskelig hvis en ikke har tid til å lese. samfunnsfag etc handler mer om å drøfte og bruke logikk. Og det gir større rom for å feste :)

jeg studerer det jeg har lyst til og er motivert for. Hva media eller staten mener jeg burde studere driter eg i. Får eg ikke jobb etter utdanning, så vil sosialen fikse alt for meg. Skattepengene til de som valgte å studere realfag vil forsørge meg! haha. Så fortsett å studere hardt slik at dere kan jobbe enda hardere for å forsørge meg hvis eg ikke skulle få jobb :D

5592108[/snapback]

 

*sukk*

Tenk så greit det hadde vært om riktige krefter hadde kommet i sving innenfor trygdesystemet, slik at mennesker som deg hadde havnet i rennesteinen.

Lenke til kommentar

Realfag *er* vanskelig.

Dette i motsetning til de fleste fag på ihvertfall videregående. Man må faktisk *jobbe* for å få de beste karakterene i realfag. (Hvis man ikke har en superklisterhjerne). Selv ikke en klisterhjerne kan redde deg på universitetsnivå. Da er det bare hardt arbeid som gjelder. På mitt studie er det beregnet en arbeidsuke på rundt 50 timer for å få en OK karakter...

Likevel får man tid til å være sosial. Dette er i skarp kontrast med en av kameratene mine som holder på med skolearbeid max 20 timer i uka. Dette også på universitetsnivå, men innen språk. Personlig synes jeg at alle universitetsstudier burde være like vanskelige. Kjør engelskstudiene opp til 50 timer! Ikke realfag ned til 20...

Selv fikk jeg gode karakterer i norsk, religion, samfunnsfag, engelsk, historie osv uten å legge noen innsats i det *whatsoever*. Fysikken var verre. Der slet jeg meg til en 5-er.

 

Jeg tror det er en beklagelig farsott som går over landet for tiden: Man skal hele tiden ha det så lett og greit som mulig. Da tror man at man skal bli lykkelig. Det tror jeg er feil. Jeg tror ikke man blir lykkelig før man lever ut sitt fulle potensiale som menneske. *Ikke* bare sosialt.

En annen ting som er så populært for tiden er å utdanne seg innen såkalt "kreative fag". Javelja. Kreativitet er ikke noe man kan utdanne seg til (IMO). Enten har man det, og vil dermed automatisk bruke det i enhver situasjon, eller så har man det ikke, og vil dermed bruke det sjelden. I faget kjemi er det en kjempefordel å være kreativ, likevel nevnes det ikke blant de kreative fagene. Hvorfor? Joda, det er fordi man faktisk må pugge en hel masse før man har bygget opp forutsetningene for kjøre frem sine kreative sider. Oh my....

 

Man bør ikke glemme andre sider ved menneskelig natur! Mennesker er også intellektuelle vesener. Jeg tror veldig mange sitter på store ubrukte potensialer når det gjelder å lære realfag. Noe som også kan være med på å bygge landet. Olja vil jo ta slutt en dag. Hva gjør vi da?

Likevel gir disse studentene opp ved første tegn på vanskeligheter. Hva sier det om dagens samfunn? Får vi sydd altfor mange puter under armene helt fra fødselen?

 

- Norge er et land med slappfisker som tror de er superkreative. -

 

Mange er liksom fornøyd med å jobbe på rimi hele livet. Hvor blir det av drømmene om å utrette noe stort? Finne opp noe som ingen hadde forutsett? Finne en medisin mot kreft? Designe månehoteller? Være hovedinfeniør bak verdens største byggeprosjekter? Janteloven bør begraves IMO.

Kanskje elever føler at realfag er murvegger. Murvegger er grå og kjedelige...

Helt til du har strevet og slitt deg opp til toppen av de. Da har du plutselig verden for dine føtter. Følelsen av makt og mestring må være de beste følelsene man kan ha. De alene er nesten nok til å bli lykkelig.

 

Hvis du etterhvert mestrer teorien og teknikken bak dynamitt, rakettmotorer, solcellepaneler, batterier, H-bomber, elektroniske systemer, osv, ja da skjønner du virkelig at "knowledge is power".

 

Og for de som ikke skjønte det: "knowledge" er kuuult.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Jeg støtter deg fullt ut, oddarne! Hvis alle skal utdanne seg til å finne ut hvordan andre mennesker har det, hvor blir det av verdiskapingen da?

 

Personlig liker jeg realfag på mitt nivå fordi det finnes et definert fasitsvar. Får jeg tilbake en matteprøve, kan jeg gå inn og finne akkurat hvor jeg gjorde feilen. Får jeg tilbake en norskstil e.l, der det står noe som "helhetsinntrykket er bra, men ikke helt topp", kan jeg ikke se hva jeg gjorde GALT.

 

Du kan sammenligne det med en snowboardkonkurranse; mattelæreren har satt opp akkurat hvilke hopp og triks han vil du skal ta, og klarer du dem, får du 6. Men i norsken må du selv bestemme hvor vanskelige triks du vil prøve på, og det er det med å velge akkurat de triksene som treffer læreren i hjerteroten som er viktig.

 

Med andre ord; Norsk, Religion, Historie, samfunnsfag er alle fag som er subjektive, dvs lærerens oppfatning er viktigst, og det finnes ikke noe fasitsvar.

 

Norge kan ikke konkurrere mot andre land når det gjelder pris for arbeidskraft. Det vi må konkurrere på er ekspertise og utvikling, og dette får man ikke ved å være gode i mange språk eller kunne analysere valgresultatet i Namibias enkelte fylker.

Lenke til kommentar
Jeg studerer ikke for å lære, men for å ha en fest/drikke unnskyldning. Ingen hemmelighet at realfag er dritt vanskelig hvis en ikke har tid til å lese. samfunnsfag etc handler mer om å drøfte og bruke logikk. Og det gir større rom for å feste :)

jeg studerer det jeg har lyst til og er motivert for. Hva media eller staten mener jeg burde studere driter eg i. Får eg ikke jobb etter utdanning, så vil sosialen fikse alt for meg. Skattepengene til de som valgte å studere realfag vil forsørge meg! haha. Så fortsett å studere hardt slik at dere kan jobbe enda hardere for å forsørge meg hvis eg ikke skulle få jobb :D

5592108[/snapback]

 

*sukk*

Tenk så greit det hadde vært om riktige krefter hadde kommet i sving innenfor trygdesystemet, slik at mennesker som deg hadde havnet i rennesteinen.

5594066[/snapback]

 

Trokke det min venn. Jeg og de lik meg stemmer ap/sv. Vi trenger ett soldidarisk samfunn som tar vare på de svakeste :) så åpn lommeboken din for meg og staten!

Realfag er kjedelig. end of story.

Lenke til kommentar
Trokke det min venn. Jeg og de lik meg stemmer ap/sv. Vi trenger ett soldidarisk samfunn som tar vare på de svakeste :) så åpn lommeboken din for meg og staten! Realfag er kjedelig. end of story.

5595521[/snapback]

 

Du virker ikke spesielt svak, bare skikkelig lat.

5595530[/snapback]

 

I tillegg til dum og trangsynt.

Lenke til kommentar

De som er/blir dyktige i arbeid og betaler skatt vil uansett ha mer å rutte med enn en som sitter på trygda. Hvis "solidariske" makthavere noen gang øker skatten enda mer ytterligere slik at det blir urimelig for de hardt arbeidende så har man alltid valget ved å flytte til utlandet. Realfag kunnskap er ettertraktet over hele verden uansett. Så jeg tror ikke realister sliter akkurat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det flotte med realfag er, som tidligere nevnt, at det er så konkret. Innen realfag er det minimalt rom for tolkning, og man har hele tiden små problemer som skal løses. Enten klarer man å løse en oppgave, eller så klarer man det ikke (og da er det lurt å lære seg det =).

 

Jeg tror mange elever/studenter ville likt å ha det slik, selv de som misliker matte og realfag. Jeg tipper også at mange som studerer humaniora eller lignende (som magicus) hadde trivdes med å lære ved å løse mer konkrete oppgaver, kontra å lese x antall sider pensum i uka.

 

Og hvorfor mener sånn omtrent alle at realfag er vanskelig? Det eneste jeg kan se er at realfagene, spesielt matematikk, hele tiden bygger på det du tidligere har lært. Du må kunne algebra fra ungdomsskolen for å kunne lære mer om algebra på videregående f.eks. Men bortsett fra det er det jo ingen andre fag som lærer bort med "teskjeer" som matematikk. Mye av det som læres blir også bevist, og det bygger på logikk.

 

Å si at å studere realfag er hardt er jeg uenig i. At mange (de fleste?) studiene hvor du lærer realfag er harde studier er jeg enig i. Fordi realfagsstudier som siv.ing. kan være lagt opp i et høyt tempo er de harde, men det er ikke fordi du lærer en del realfag.

 

er dessuten null stress å studere siv.ing. og samtidig feste et par-tre ganger i uka =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...