Gå til innhold

Kjøp av CF kort fra B&H Photo, ca pris til norge?

Anbefalte innlegg

OK. Kan noen så forklare meg hvorfor jeg skal betale norsk moms på en utenlandsk tjeneste.
Antar at det man velger å importere selv, i begrenset grad skal konkurrere med annen virksomhet, altså at det er for beskyttelse av norsk industrivirksomhet. Hvorfor man må betale toll på transportkostnad får du nesten spørre Kristin H. om.

Faktiskt så må man også betale toll og moms på gjeninnført utstyr som har vært til reperasjon i utlandet. Idiotiskt dette også spør du meg.

Regneeksempel:

Verdi av utført vare kr. 5.000,-

Bearbeidingskostnadene i utlandet kr. 2.000,-

Sendingskostnader tur/retur kr. 100,-

--------------------------------------------------------------------------------

Full verdi for bearbeidet vare kr. 7.100,-

--------------------------------------------------------------------------------

Toll f.eks. 18% av verdien kr. 1.278,-

Fradrag:

Toll den utførte vare ville ha

svart på gjeninnførsels

tidspunktet:

25% av kr. 5.000,- kr. 1.250,-

Toll å betale kr. 28,-

5836539[/snapback]

Er du helt sikker? Jeg bor i Ungarn og her fyller jeg ut et skjema og legger det ved FedEx-slippen hver gang jeg sender et produkt på reparasjon i utlandet, og slipper dermed å betale skatt for pakken når den kommer tilbake. Man skal jo ikke måtte betale mva for en vare mer enn én gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK. Kan noen så forklare meg hvorfor jeg skal betale norsk moms på en utenlandsk tjeneste.

5836437[/snapback]

Altså, det blir det samme som å spørre om hvorfor du skal betale norsk moms på en utenlandsk vare. Hva er forskjell på vare og tjeneste? Ingen. Det er et salg, uansett.

Du skal ved innførsel betale tilsvarende de gebyrsatser som absolutt alle i Norge må betale, og alle i Norge betaler moms for frakt.

PS: Du sier frakt er utenlandsk tjeneste.. Tror du at DHL har en person som de sender fra USA til Norge annenhver dag, som har alt ansvar for henting og levering personlig av varen?? Altså, masse av DHL skjer jo i Norge, med norske avgifter osv. Disse må dekkes inn og innkreves moms for. DS

Lenke til kommentar
Faktiskt så må man også betale toll og moms på gjeninnført utstyr som har vært til reperasjon i utlandet. Idiotiskt dette også spør du meg.

Er du helt sikker? Jeg bor i Ungarn og her fyller jeg ut et skjema og legger det ved FedEx-slippen hver gang jeg sender et produkt på reparasjon i utlandet, og slipper dermed å betale skatt for pakken når den kommer tilbake. Man skal jo ikke måtte betale mva for en vare mer enn én gang.

Var litt rask, regneeksemplet gjelder "Varer i retur etter annen bearbeiding/ foredling enn reparasjon".

For "Varer i retur etter reparasjon" gjelder dette:

Ved gjeninnførsel av norske eller tidligere fortollede varer som er reparert i utlandet, kan tollen nedsettes etter følgende regler:

1. For varer som svarer toll etter verdien, beregnes toll av reparasjonskostnadene med tillegg av sendingskostnadene fram og tilbake.
  2. For varer som svarer toll etter vekt eller antall (spesifikk toll), beregnes tollen med 8% av det samme grunnlag som under nr 1.
  3. For varer som er reparert gratis på grunn av garantiforpliktelse, fabrikasjonsfeil e.l., kreves det ikke opp toll.

Uansett er moms med i beregningen av tollverdien. Ungarn er vel ikke Norge og det er vel uansett andre regler som gjelder der?

Lenke til kommentar
For "Varer i retur etter reparasjon" gjelder dette:

Ved gjeninnførsel av norske eller tidligere fortollede varer som er reparert i utlandet, kan tollen nedsettes etter følgende regler:

1.  

2. For varer som svarer toll etter verdien, beregnes toll av reparasjonskostnadene med tillegg av sendingskostnadene fram og tilbake.

3. For varer som svarer toll etter vekt eller antall (spesifikk toll), beregnes tollen med 8% av det samme grunnlag som under nr 1.

4. For varer som er reparert gratis på grunn av garantiforpliktelse, fabrikasjonsfeil e.l., kreves det ikke opp toll.

Uansett er moms med i beregningen av tollverdien. Ungarn er vel ikke Norge og det er vel uansett andre regler som gjelder der?

5838139[/snapback]

Ja, det var da punkt 3 jeg snakket om. Lovgivningen er rimelig lik når det gjelder dette i de fleste land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...