PeGG.oslo Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 noen som vet åssen moms\toll og lignende det er på dette til norge, legger ved to linker til produkter jeg vil ha, frakt blir på 28usd, som er overkommelig, moms\toll derimot er en annen sak, noen som vet hvor mye myndighetene tar for dette? (4gb extreme 3 og 4gb ultra 2) http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Du vet vel at moms sats i Norge er 25%? Momsen regnes ut fra varekost PLUSS frakt Det er ikke toll, men avhengig av leverandør (Posten, DHL etc), får du et prosessgebyr på ca 150kr i tillegg. Extreme 3 kortet: ((240*6.5+28*6.5)*1.25)+150kr=2327kr Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 ja jeg vet det, men er ting som er uten moms fra utlandet såvidt jeg vet, blir såpass pris på det ja, hmm Lenke til kommentar
agony Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 skal vel ikke betale moms på frakta? eller har jeg gått glipp av noe, mener aldri jeg har gjort det på noe av det jeg har bestilt fra utlandet. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Nja, er moms på alt over 200,- bortsett fra gaver fra privatpersoner der grensa er 1000,- Om du overskrider fritaksgrensa regnes ut uten frakt, men momsen skal være på totalen. Har forøvrig ikke sjekka dette selv når jeg tenker meg om, hehe.. Du burde sjekke dagens CF-priser her hjemme, da prisraset på Sandisk-kort er globalt (Sandisk satte ned prisene sine 25-35% denne mnd. for å møte konkurransen fra Hynix og Micron -> http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6012701028.html ). Skulle ikke være spesielt mye å spare. EDIT: Ser imidlertid at det står sjabert til med lagerføringen. Extreme III-kortene hadde ankomstdatoer som 22.03.06 (på mamoz). Mvh Kjetil Endret 9. februar 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 ligger på 4k her hjemme, blir litt å spare men er sure penger til staten Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Mye tøv her. Jeg har bestilt en god del kamerautstyr fra B&H, og totalen regnes ut slik: (varepris x valutakurs x 1,25)+(frakt x valutakurs)+fortollingsgebyr. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Javisst er det mye tøv her, for regnestykket ditt er feil. Man må faktisk betale merverdiavgift på fraktbeløpet også, dersom vareverdien er over 200 kroner. Slik regner du ut totalprisen dersom verdien av varen er over 200 kr: Pris på vare + fraktpris = grunnlag for mva Grunnlag for mva * 1,25 = pris Og så kommer fortollingsgebyret fra speditør på toppen (ofte er det posten, så da blir det normalt 85 kroner i tillegg) Eks: Pris på vare: $300 Frakt: $50 Grunnlag for mva: $350 * 6,70 = 2345 NOK (dagens kurs på aftenposten, men tollvesenets omregningskurser benyttes) Pluss mva: 2345 * 1,25 = 2931,25 NOK Pluss fortollingsgebyr: 85 NOK Totalt: 3016,25 NOK Lenke til kommentar
magneska Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 ligger på 4k her hjemme, blir litt å spare men er sure penger til staten 5576069[/snapback] 4k for hva da? Dette er hva det koster hvis du bestiller over nett i Norge: extreme III = 1820 NOK (på lager), ultra II = 1581 NOK (ikke på lager). Med andre ord den nette sum av 3401 NOK uten frakt for begge. Synes i grunnen det er nokså billig?! Lenke til kommentar
kak Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Priser Fortolling private 01.01.2006 Kr 175,- (inklusive merverdiavgift) i fortollingspris per oppdrag når Posten fortoller for deg. Kr 85,- (inklusive merverdiavgift) for ekspedisjon per oppdrag når du fortoller selv. Kr 85,- (inklusive merverdiavgift) for forenklet tollbehandling per oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold. Forenklet tollbehandling er for varer mellom 200 og 1000 kroner. Det vil si at for varer som har en vareverdi over 1000 kroner, så er fortollingsgebyret på 175 kroner. Endret 9. februar 2006 av kkristi Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Javisst er det mye tøv her, for regnestykket ditt er feil. Man må faktisk betale merverdiavgift på fraktbeløpet også, dersom vareverdien er over 200 kroner. Slik regner du ut totalprisen dersom verdien av varen er over 200 kr: Pris på vare + fraktpris = grunnlag for mva Grunnlag for mva * 1,25 = pris Og så kommer fortollingsgebyret fra speditør på toppen (ofte er det posten, så da blir det normalt 85 kroner i tillegg) Helt utrolig at det går an å komme med slike bastante utsagn som du her gjør, totalt uten hold i realitetene. Hvor har du dette sludderet ditt fra? Sitter her med siste MVA-faktura fra UPS, på en forsendelse fra B&H med en VAREVERDI på $533,65. Dette er UTEN frakt (jeg betalte $50 i frakt, totalt ble $583,65 trukket fra mitt kredittkort). Hvordan har UPS så regnet ut min MVA? Jo, 533,65 ganget med dollarkursen på 6,67 som gir et MVA-grunnlag på kr 3559,45. Så har de tatt 25% av dette beløpet i MVA, 3559,45 ganget med 0,25 som gir en MVA på kr 890,-. Legg til UPS sin utleggsprovisjon på kr 110, og du får et totalt beløp på kr 1000,- noe som stemmer med fakturaen jeg har mottatt. Ingen MVA av frakten med andre ord, og det stemmer da også bra med enhver logisk tankegang. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Ingen MVA av frakten med andre ord, og det stemmer da også bra med enhver logisk tankegang. 5830684[/snapback] Det stemmer. Det var praksis før, men ikke nå lengre. Ellers hadde Lefdal(!) Extreme III 4GB til 1804,- på lager senest i går. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Helt utrolig at det går an å komme med slike bastante utsagn som du her gjør, totalt uten hold i realitetene. Hvor har du dette sludderet ditt fra? Ro deg ned litt da! Loven og forskriftene er ganske klare: Det er moms på frakt når varens verdi overskrider NOK 200,-. At UPS ikke har beregnet moms av frakten din får du bare ta til din fordel, men ikke rop om at andre tar feil, for etter loven så gjør de ikke det. ENDRING AV FORSKRIFT (NR. 12) OM BEREGNING OG OPPKREVING AV MERVERDIAVGIFT VED INNFØRSEL Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto. Forskrift om fastsettelse av varers tollverdi Se bl.a § 7 pkt 1 med henvisning til § 9 pkt 2 som sier: Tollverdien skal også omfatte: a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Tollvesenet skal kreve inn toll i samsvar med tolltariffen. Det meste av fotoutstyr er unnlatt fra tollavgift i tolltariffen, men skal alikevel fortolles og mva beregnes, som sagt, utifra (varens verdi + frakt) x valutakurs hos tollvesenet. Fotoutstyr er beskrevet i kapittel 90 (90.06) i tolltariffen. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Kjøp heller minnekortet her hjemme, blir enklere for deg og for alle andre, du støtter norsk næringsliv, betaler norsk moms og du må kanskje betale et par hundre kroner mer. Dessuten får du kortet raskere til odel og eie enn hvis du kjøper det fra new york. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Kjøp heller minnekortet her hjemme, blir enklere for deg og for alle andre, du støtter norsk næringsliv, betaler norsk moms og du må kanskje betale et par hundre kroner mer. Dessuten får du kortet raskere til odel og eie enn hvis du kjøper det fra new york. 5830962[/snapback] Og skulle du få feil på kortet, kan du bytte det i butikken der og da, og slippe å vente flere uker på erstatningskort fra USA. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Pingla har helt rett. Hvis varens verdi er UNDER 200 kroner, medberegnes ikke frakt. Dette er for å unngå at man tipper over grensen på grunn av frakt. Hvis varens verdi er OVER 200 kroner og mva pliktig, vil frakt medberegnes i utregningen av mva. Shavano: Kanskje DU som bør tenke litt får du kommer med feilaktige, bastante utsagn og til og med påstår hardnakket at en annen persons riktige påstander er feil? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Pingla har helt rett. Hvis varens verdi er UNDER 200 kroner, medberegnes ikke frakt. Dette er for å unngå at man tipper over grensen på grunn av frakt. Hvis varens verdi er OVER 200 kroner og mva pliktig, vil frakt medberegnes i utregningen av mva. 5835685[/snapback] Jeg er, ærlig talt, forvirret nå. Jeg har ikke betalt moms på frakten fra bhphotovideo på flere bestillinger siste året. Er det noe som er endret siste par månedene? Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Pingla har helt rett. Hvis varens verdi er UNDER 200 kroner, medberegnes ikke frakt. Dette er for å unngå at man tipper over grensen på grunn av frakt. Hvis varens verdi er OVER 200 kroner og mva pliktig, vil frakt medberegnes i utregningen av mva. 5835685[/snapback] Jeg er, ærlig talt, forvirret nå. Jeg har ikke betalt moms på frakten fra bhphotovideo på flere bestillinger siste året. Er det noe som er endret siste par månedene? 5836169[/snapback] Vil vel tro at det har mest med "inkompetanse" (bra for kunde..) hos speditøren å gjøre. De skal følge loven, og dermed utregne moms slik det har framkommet i tråden, bortsett fra en debattant.. Speditørene har fått myndighet til å gjøre tollbehandlingen, slik at dette skal gå raskere for kunde. Hvis du bestiller med fraktmåte POSTEN, så vil du se at de utregner inkludert frakt, om varens verdi er 200kr+ Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Vil vel tro at det har mest med "inkompetanse" (bra for kunde..) hos speditøren å gjøre. De skal følge loven, og dermed utregne moms slik det har framkommet i tråden, bortsett fra en debattant.. Speditørene har fått myndighet til å gjøre tollbehandlingen, slik at dette skal gå raskere for kunde. Hvis du bestiller med fraktmåte POSTEN, så vil du se at de utregner inkludert frakt, om varens verdi er 200kr+ 5836355[/snapback] OK. Kan noen så forklare meg hvorfor jeg skal betale norsk moms på en utenlandsk tjeneste. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 OK. Kan noen så forklare meg hvorfor jeg skal betale norsk moms på en utenlandsk tjeneste.Antar at det man velger å importere selv, i begrenset grad skal konkurrere med annen virksomhet, altså at det er for beskyttelse av norsk industrivirksomhet. Hvorfor man må betale toll på transportkostnad får du nesten spørre Kristin H. om. Faktiskt så må man også betale toll og moms på gjeninnført utstyr som har vært til reperasjon i utlandet. Idiotiskt dette også spør du meg. Regneeksempel: Verdi av utført vare kr. 5.000,- Bearbeidingskostnadene i utlandet kr. 2.000,- Sendingskostnader tur/retur kr. 100,- -------------------------------------------------------------------------------- Full verdi for bearbeidet vare kr. 7.100,- -------------------------------------------------------------------------------- Toll f.eks. 18% av verdien kr. 1.278,- Fradrag: Toll den utførte vare ville ha svart på gjeninnførsels tidspunktet: 25% av kr. 5.000,- kr. 1.250,- -------------------------------------------------------------------------------- Toll å betale kr. 28,- -------------------------------------------------------------------------------- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå