Peppep Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Sukk, det er nå andre termin og vi nærmer oss at vi (jeg går VK1 allmenn) må lese en valgfri roman fra 1870-1890-tallet. Vi har fått foreslått følgende: Amalie Skram: Sjur Gabriel, Professor Hieronimus eller Forrådt Knut Hamsun: Sult, Pan, eller Victoria Arne Garborg: Mannfolk Aleksander Kielland: Gift Jeg vet egentlig ikke hva mer vi skal gjøre etter at vi har lest boken. Men regner jo med at det blir en del bearbeiding - muligens referat, analyse, særemne og så videre. Uansett - er det noen som har lest (noen av) overnevnte bøker, og kan gi meg noen tips? Er det noe som bør unngås - noe som kan være en fordel å velge? Noe som ikke står på listen? (Det var ikke absolutt kun de foreslåtte titlene som var aktuelle, men læreren må godkjenne det hvis vi velger noen andre.) Tror det er noen uker til vi skal starte med det, men det er greit å være føre var. Håper at noen, gjerne som har vært/er gjennom det samme, kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Skram ville jeg for all del unngått. Kjedeligere lektyre er det knapt mulig å finne. (Det må nevnes at jeg har en sterk aversjon mot naturalistiske verk. ) Da ville jeg mye heller valgt en av Hamsun-bøkene du nevner, kanskje spesielt Sult, som er svært god og sågar morsom undertiden. De nevnte Garborg- og Kielland-bøkene har jeg ikke lest, så de kan jeg ikke kommentere. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Da jeg begynte å lese Sjur Gabriel ble jeg sjokkert over det grotesk uleselige språket, men når man vennet seg til det, gikk det greit. Det var en bra historie, så den anbefales. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Sult eller Pan. Fantastiske bøker Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Skram ville jeg for all del unngått. Kjedeligere lektyre er det knapt mulig å finne. (Det må nevnes at jeg har en sterk aversjon mot naturalistiske verk. ) Da ville jeg mye heller valgt en av Hamsun-bøkene du nevner, kanskje spesielt Sult, som er svært god og sågar morsom undertiden.5574517[/snapback] Jeg mistenker at jeg ville finne den boken jeg velger, uansett hvilken jeg ender opp med, forholdsvis kjedelig. Men jeg skal nå prøve å stille med et åpent sinn og se om jeg får noe ut av det. Hvordan er språket i Hamsuns bøker? Da jeg begynte å lese Sjur Gabriel ble jeg sjokkert over det grotesk uleselige språket, men når man vennet seg til det, gikk det greit. Det var en bra historie, så den anbefales. 5574723[/snapback] Hehe, "grotesk uleselig språk" høres ikke veldig innbydende ut. Men det gjelder vel for de fleste litterære verk fra denne tiden (i varierende grad). Kanskje jeg tar meg en tur på biblioteket og titter på den. Takk for tipsene som har kommet til nå. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg ville lest Aleksander Kiellands Gift, men personlig likte jeg ikke noen av bøkene du nevner med unntak av Amalie Skrams som jeg aldri har lest. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Skram ville jeg for all del unngått. Kjedeligere lektyre er det knapt mulig å finne. 5574517[/snapback] Jeg skrev særemne som blant annet innbefattet Skram/Prof. Hieronimus. Ikke fordi boka er spennende, men det psykologiske aspektet som ligger bak virkelighetsgjengivelsen og det faktum at hun skriver noe selvopplevd gjorde at for en som ikke synes det er gøy å lese bøker på norsk synes boka var veldig grei å lese. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Tror nesten jeg ville gått for Gift jeg altså Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Vanskelig å sammenligne tipsene jeg får når jeg ikke aner hvorfor dere ville ha valg den ene eller den andre tittelen. Lurer på om jeg tilter mot en Hamsun-bok, blant annet fordi jeg leste en del om og noe av det han har skrevet i forbindelse med eksamenslesing på ungddomsskolen. Jeg ser at det er mye variasjon i hva folk tipset om - vil det si at det ikke er noen som utmerker seg verken den ene eller den andre retningen? Hvis det er ganske hipp som happ, noe det kan virke som, så får jeg vel (som nevnt) ta meg en tur på biblioteket om ikke så lenge. Kan da sammenligne språket hos de forskjellige forfatterene, regner det som er ganske viktig faktor. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg regner med at det må være av en norsk forfatter. Hvis du klarer å unngå akkurat dét, kan H. G. Wells' Tidsmaskinen være artig, denne er skrevet i 1895, og passer absolutt ikke inn blandt de andre bøkene. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Så vidt jeg vet skal det være fra norsk litteratur, ja. Men jeg kan alltids høre med norsklæreren neste uke om det er et krav. Det virket litt mer fristende enn Skram og Hamsun, men jeg tviler (dessverre) på at jeg kan lese den. Takk for tipset. Endret 15. februar 2006 av bhsand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå