frakk2000 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hvilke regler gjelder for dette? Jeg holder på å restaurere min Nissan Maxima, men det er nesten komplett umulig å få tak i deler i Norge. Kunne godt tenke meg å kjøpe en grei en i Tyskland, ser de går for rundt 10 000 for en i ok stand. Det er maasse deler jeg kunne brukt; Skjermer Lys Vindusheis Felger Forstilling Bagasjelokk Interiør Og jeg kan skru ut setene og lage sofa! Yum. Hvordan skal jeg gå frem for å trille en slik tilbake til Norge? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 En jeg kjente skjærte bilen i to på midten. På den måten slapp han toll og tull tror jeg. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er vel bare det at du må betale moms på den. Engangsavgiften må jo bare være betalt før registrering. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Du trenger bare betale moms av kjøps summen ja..... Eller du kan reise og hente den, og kjøre den hjem.... det er ikke helt etter boka, men blir du ikke stoppa, og aldrig skal ha skilter på den bilen, så er det bare å hente spør du meg.. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Sikkert litt "leit" å bli tatt på fersken for smugling og unndragelse av moms. Spør du meg vil jeg si at det nok er lurest å gjøre det etter boka. Betaler du 10000 kroner for bilen, vil jo det gi 2500 kroner i moms. Det blir nok vesentlig dyrere hvis du blir oppdaget i å gjøre noe du ikke skulle ha gjort.... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Betaler du 10'000 for den, skriver dere 5'000 i kontrakten, så betaler du 1'250 i moms. Dermed har du lovlig importert en delebil. Du MÅ stoppe i tollen og klarere bilen inn. Gjør du ikke dette, risikerer du å bli tatt for smugling. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Ja, regnet med å betale moms på den ja. Tenkte å kjøre ned en liten gjeng, så kjøper vi en som sviver, og kjører den hjem. (Lage et lite Nissan Maxima tog). Er uansett billigere å kjøpe en hel bil, med masse deler, enn å kjøpe alle delene brukt i Norge. (evnt bare noen få deler, prisene er helt syke). Vil f.eks et triks være å kjøpe en bil med liten motor i Norge, og så hente en med litt feitere i Tyskland, kjøre den hjem, og swappe? Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Har en delebil som bare momsa inn (Bmw), problemet er den dagen en skal kvitte seg med den er ikke sikkert bilopphoggeriet tar i mot en bil uten vrakpant ? Noen som vet noe om dette ? Må kanskje betale for å levere den ? Lenke til kommentar
exs Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 hent deg en finere og nyere bil av samme merke og mod så kan du jo foreta et karroseri bytte , da slipper du alt av ekstra avgifter... det eneste du trenger og gjøre når du kommer hjem er og bytte over 3 av bilens hovedkomponenter...feks motor girkasse og forstilling fra den bilen du har hjemme også registrere den hos biltilsynet som din opprinnelige bil, etter det så er det bare og bytte tilbake til de nyere komponentene , så er du glad i og skru litt så vil jeg tro det er et bedre alternativ enn og hente en eldre billig bil når en kan få så mye for pengene i tyskland hvis man kikker på de rette plassene (dette er noe jeg har gjort sjøl med stor suksess) Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Joda, høres ikke så dumt ut. Fant en ganske strøken kjerre i tyskland, jeg må nesten se litt ann hvor vanskelig det er å bytte over delene Det er jo snakk om en ganske rimelig bil, ga 17 000 for min, + kanskje 10 000 for et strøkent eksemplar i tyskland. Digg kjerre å cruise rundt i. Får se om jeg klarer å skrape sammen litt penger først. (Og en plass til å oppbevare ekstraflaket.) Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Har en delebil som bare momsa inn (Bmw), problemet er den dagen en skal kvitte seg med den er ikke sikkert bilopphoggeriet tar i mot en bil uten vrakpant ?Noen som vet noe om dette ? Må kanskje betale for å levere den ? 5576314[/snapback] Det er ingen problem å kvitte seg med den, men du MÅ ha med papirer på at den er momset inn i Norge. Hvis radiator, bensintank + bremsevesketank er tatt ut av bilen koster det ingenting å levere den inn, hvis ikke rissikerer du at du må betale en miljøavgift på dette. bilopphoggeriene har ikke lov til å nekte å ta i mot en importbil som kun er momset inn. Jeg leverte inn en i går, + jeg leverte en for ca 3år siden. Det går helt fint. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg har funnet en fin delebil til 350€ som jeg godt kunne tenke meg å ta inn. Da vil altså utgiftene på den være: 350€ + 25% moms right? Det er jo helt levelig i såfall. Er det også mulig å ta inn en delebil, og deretter bytte ramme eller hva det nå måtte gjøres, og få denne godtkjent i Norge? Må jeg betale Toll i etterkant da? Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Kunne ikke dy meg, måtte sjekke med tollvesnet: -- Det er ingen andre avgifter enn 25 % moms av innkjøpspris tillagt fraktkostnadene (CIF-verien) ved import av delebil. Engangsavgift og vrakpant skal først betales i forbindelse med registreringen, og siden dette kjøretøyet ikke skal registreres, vil følgelig heller ikke disse avgiftene bli oppkrevd. Vennlig hilsen Infosenteret Tollregion Oslo og Akershus Telefon: 0 30 12 Telefax: 22 34 68 30 E-post: [email protected] www.toll.no Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Noen som kan anbefale gode plasser å lete etter delebiler på nettet? Helst i Tyskland da.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Mobile.de er en ganske stor markedsplass. Ikke bare delebiler, mer likt autodb/finn Lenke til kommentar
jimhell Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Kunne ikke dy meg, måtte sjekke med tollvesnet:-- Det er ingen andre avgifter enn 25 % moms av innkjøpspris tillagt fraktkostnadene (CIF-verien) ved import av delebil. Engangsavgift og vrakpant skal først betales i forbindelse med registreringen, og siden dette kjøretøyet ikke skal registreres, vil følgelig heller ikke disse avgiftene bli oppkrevd. Vennlig hilsen Infosenteret Tollregion Oslo og Akershus Telefon: 0 30 12 Telefax: 22 34 68 30 E-post: [email protected] www.toll.no Noen som vet om fritaket på kr.3000/6000 gjelder kjøretøy? F.eks. bilen koster kr.5000 og man har vært ute av Norge i mere enn 24 timer? Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Jeg har funnet en fin delebil til 350€ som jeg godt kunne tenke meg å ta inn. Da vil altså utgiftene på den være: 350€ + 25% moms right? Det er jo helt levelig i såfall. Er det også mulig å ta inn en delebil, og deretter bytte ramme eller hva det nå måtte gjøres, og få denne godtkjent i Norge? Må jeg betale Toll i etterkant da? I tillegg til prisen av bilen må du også regne prisen å frakte den hit, + betale moms når du skal ha bilen over grensa, og i tillegg så må du også betale moms av hva det kostet deg å frakte bilen hit (ja du leste dessvere riktig). Kan ikke fatte hvor idiotiske de reglene for toll er her i landet, men sånn er det. Endret 13. juni 2009 av Iceman22 Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Til dere som vil kvitte dere med utenlandske kjøretøy OG vil tjene penger på det. Selg det som komposittstål til din nærmeste vrakhandler/metalloppsamling. Eks Veolia Metall. Kompositten er jo 720 kr/kg nå. Når det gjelder importering, må du IKKE jukse med papirarbeidet. Hvis tollvesenet aner mistanke, sjekker de kontoen din, og kan gjerne se hva du har overført o.l, bare sånn at du vet det.. Du må heller ikke bli tatt i en bil med utenlandske skilter i Norge. Da blir du nødt til å betale engangsavgift, moms, vrakpant, årsavgift, skilter og alt som hører til.... Kan bli dyrt altså.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har funnet en fin delebil til 350€ som jeg godt kunne tenke meg å ta inn. Da vil altså utgiftene på den være: 350€ + 25% moms right? Det er jo helt levelig i såfall. Er det også mulig å ta inn en delebil, og deretter bytte ramme eller hva det nå måtte gjøres, og få denne godtkjent i Norge? Må jeg betale Toll i etterkant da? I tillegg til prisen av bilen må du også regne prisen å frakte den hit, + betale moms når du skal ha bilen over grensa, og i tillegg så må du også betale moms av hva det kostet deg å frakte bilen hit (ja du leste dessvere riktig). Kan ikke fatte hvor idiotiske de reglene for toll er her i landet, men sånn er det. Det du sier der burde vært ulovlig.. Staten skal med andre ord tjene penger på en vare (f.eks bensin) de ikke har hatt noe som helst å gjøre med. Rart folk mister respekten for statsnorge.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det er feil, hvis du importerer bilen, og får den sendt hit, så skal de ha moms på frakten, men siden du kjører selv så er det en ikke-sak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå