kjetil_b Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg skal og kjøpe Canon 350D snart, og tror denne linsa passer bra til mitt bruk: http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?Re...2867&plid=12867 Det er en Sigma 18-50mm. Det står at den passer til Canon, men alltid greit å spørre, siden jeg er fersk i dette "gamet". Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Den skal passe den, ettersom den er av en litt nyere type. Men som alltid med Sigma, er det ikke garantert at den passer det nye kameraet du kjøper om noen år. Når du allikevel skal kjøpe et bedre objektiv enn kit-objektivet, bør du gå høyere i pris enn dette. Canon 18-55 er et meget godt objektiv til prisen, og du vinner ikke mye på å gå opp en tusenlapp i pris til dette objektivet. Nøy deg med Canon 18-55 først, og om du føler du trenger et bedre objektiv senere, så har du kanskje spart deg opp penger til et ordentlig objektiv. Uansett vil Canon sitt 18-55 være greit som et reserveobjektiv, og det koster deg kun en 300 kroner mer enn bare huset. Og Canon sin 18-55 er det mer sikkert at passer fremtidige Canon kamera med APS-størrelse-sensor enn Sigma. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Dette var absolutt noe å tenke på. Men kanskje du har rett. Har hørt mye negativt om kit-objektivet, og føler jeg har blitt advart relativt godt om at dette bør helst ikke kjøpes. Har lyst å ha et godt objektiv, og det er nok bare prisen som stopper meg. Sitter med begrenset budsjett til dette, så kanskje det vil lønne seg å kjøpe kit-en først, og kjøpe et bedre objektiv etter et par måneder? I såfall kan jeg kjøpe kameraet om noen dager! Interessant tanke ihvertfall. Har du noe mer å legge til? Er fortsatt litt usikker. Takk for gode råd! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Jeg ville gått for kit-objektivet om du ikke har mer ekstra å legge i enn ca. tusenlappen for et bedre objektiv, også spart opp til et bedre objektiv etterhvert. Det Sigma objektivet gir deg ikke mye ekstra for pengene, så det blir litt feil å nærmest kaste den tusenlappen ut av vinduet. Kjøp kit-objektivet nå, og hvis du synes det er litt for svakt, så sparer du til et bedre Da kan du begynne å ta bilder allerede om noen dager, og unngår å gå glipp av masse fine motiver bare fordi du ville spare til et marginalt bedre objektiv. Evt. kan du gå for et Nikon D50 med Nikon 18-70. Det vil koste omtrent det samme som 350D med Sigma 18-50, og vil gi deg bedre bildekvalitet (pga. objektivet). D50 kommer også fast med 18-55, men velger du bort dette og velger 18-70 i stedet, har du en god pakke. 18-70 kan du sikkert få tak i brukt på f.eks foto.no, og da blir prisen omtrent som 350D med 18-55. Endret 12. februar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Okey. Høres greit ut. Har sett litt på D50, og det virker bra, men kjipt å måtte bytte Canon blitzen som jeg kjøpte i Praha (og sparte mye på). Så blir nok Canon. Har prøvd en del Nikon, og liker det veldig godt, men får bli 350D i denne omgang, med kit-linsa. Så tar vi resten når pengene strømmer inn igjen. Tusen takk for kjempe gode tips! Konge bra å kunne få hjelp her på kort tid. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Håper du har en EX blits (420EX, 430EX, 550EX, 580EX)? Det er de eneste som fungerer på digitalkamera (bare så du ikke blir skuffet om du har en annen). Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Har EX ja. 420EX. Og den funker meget bra faktisk. Har en Powershot G5, så har testen den i over ett år nå. Rekner med den skal fungere enda bedre på 350D, siden den opprinnelig er laget for speilrefleks, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå