Gå til innhold

Passer denne linsen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tamron har ikke hatt samme problemer som Sigma har med sin optikk på digitalkamera. Merk at Sigma nå har rapportert at flere av deres nyeste objektiver heller ikke virker på D200 på grunn av en bug i objektivenes software. Tror det kun er Sigma som har hatt slike problemer. Tamron bør derfor gå helt fint så lenge kameraet har Canon fatning.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Er litt usikker på dette Tamron/Sigma styret. Skal kjøpe 350D snart selv, og har sett mye på forskjellige linser. Frister med en Sigma 18-50mm, og tror det passer bra for mitt bruk for øyeblikket.

Men jeg stakk innom en fotobutikk i Trondheim(ikke fotovideo), og de hadde knapt hørt om Sigma! Fyren jeg prata med var godt oppdatert innen kamera verden, men Sigma var nesten ukjent. De førte stort sett bare Tamron. Så ble ganske satt ut.

Bør jeg satse på Tamron i stedet? Noen tips om linse som kan passe?

Takk.

Lenke til kommentar
Er litt usikker på dette Tamron/Sigma styret. Skal kjøpe 350D snart selv, og har sett mye på forskjellige linser. Frister med en Sigma 18-50mm, og tror det passer bra for mitt bruk for øyeblikket.

Men jeg stakk innom en fotobutikk i Trondheim(ikke fotovideo), og de hadde knapt hørt om Sigma! Fyren jeg prata med var godt oppdatert innen kamera verden, men Sigma var nesten ukjent. De førte stort sett bare Tamron. Så ble ganske satt ut.

Bør jeg satse på Tamron i stedet? Noen tips om linse som kan passe?

Takk.

5574375[/snapback]

Du kan trygt kjøpe Sigma. De er blant de store på kvalitetsoptikk. Jeg har best erfaring med Sigma. Har hatt noe problemer med fokusering på vidvinkel med Canon hus og Tamron objektiver. Sigma har jeg ikke hatt noe problemer med.

Grunnen til at han du snakket med knapt hadde hørt om Sigma, er vel for at han ikke fører det. Han kjenner det sikkert, men vil jo selge Tamron. I Norge er det vel kun Elite-fotokjeden og Foto-Video som fører Sigma. Så du må handle der.

Synes det er trist at andre fotobutikker ikke fører Sigma, men siden det er en fotokjede og Foto-Video som importerer det, da vil vel ikke fotobutikkene handle med konkurrenter. Hvis de i hele tatt får kjøpe av dem da,

Lenke til kommentar

Sigma er ikke på ingen måte ukjent innenfor fotoverdenen. De produserer en rekke gode alternativer til originalobjektivene, samt en rekke egne (ofte helt unike) design. En av måtene å presse prisene på objektiver på, er imidlertid å senke kvalitetskravene i form av litt mer i kravene til godttatt avvik. Derfor hender det noen ganger at det lønner seg å se an kvaliteten når en kjøper Sigma, samt å kjøpe fra en kjent forhandler slik at man er sikker på å få god service hvis det eksemplaret man får ikke holder forventet standard.

En er heller ikke garantert kompatibilitet med fremtidige speilreflekshus, da Sigma ikke lisensierer linsefatningene, men kopierer dem ut ifra eksisterende hus og objektiver. Det har imidlertid blitt antydet at Sigma er behjelpelige med å oppgradere chipene i aktuelle objektiver (det er jo tross alt livsgrunnlaget deres) uten at jeg har erfaring med dette.

Kanskje prøvde han bare å være "god selger" og overdrev for å sikre at du kjøpte fra hans butikk?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Men jeg stakk innom en fotobutikk i Trondheim(ikke fotovideo), og de hadde knapt hørt om Sigma! Fyren jeg prata med var godt oppdatert innen kamera verden, men Sigma var nesten ukjent.

5574375[/snapback]

Da har han vel strengt tatt ikke noe å gjøre i en fotobutikk.

Jeg gjetter dog på at han helst ville selge en av de merkene han hadde inne - han kjenner selvfølgelig godt til Sigma hvis kan kan litt om foto.

Lenke til kommentar
Kameraet det har vært brukt på er et Nikon-kamera. Er det sånn at siden det passer til Nikon vil det ikke passe til Canon?

5578342[/snapback]

Det blir egentlig bare tøys å bruke det. Du må kjøpe en adapterring, og mister all funksjonalitet. Hvis den har mekanisk blenderring kan du bruke det, men er det et typisk moderne AF-objektiv så har den ikke det (dvs blender kan kun styres fra kamera). Du får heller ikke AF, og MF suger jo på moderne AF-objektiver. Den løsningen er beregnet på fiin gammel optikk med god fokussnekke og mekanisk blenderring. Derfor skifter jeg mitt svar til et ubetinget nei.

Lenke til kommentar
Men da vil kanskje traadstarter heller kjoepe et nikon d70 eller d50? er like gode kamera som canon 350d :)

5583449[/snapback]

Hvis han har gode grunner for å velge Canon, bør ikke dette objektivet komme i veien. Hvis det er mer hipp som happ, kan Nikon med et kitobjektiv og denne zoomen være en grei måte å starte på. Enig med Herr Brun i at for de fleste praktiske formål, er disse kameraene like gode.

Lenke til kommentar
Hvis han har gode grunner for å velge Canon, bør ikke dette objektivet komme i veien.

5583548[/snapback]

Helt enig; så sant det ikke er snakk om et ekstremt dyrt objektiv så bør ikke et objektiv man har tilgang på 'gratis' diktere hva slags plattform man ender opp med.

Lenke til kommentar
Hvis han har gode grunner for å velge Canon, bør ikke dette objektivet komme i veien.

5583548[/snapback]

Helt enig; så sant det ikke er snakk om et ekstremt dyrt objektiv så bør ikke et objektiv man har tilgang på 'gratis' diktere hva slags plattform man ender opp med.

5583615[/snapback]

Nei, men siden 350D, d50 og d70 er saapass like kamera saa kan det vaere "draapen som faar begeret til aa renne over" ;)

Hvis han har andre grunner til aa velge Canon saa velger han det, men en 28-300 er ganske kjekt og koster en del penger. Gir jo store muligheter til aa utforske teleomraadet :)

Lenke til kommentar

Hvis objektivet ikke har mekanisk blenderring blir det bortkastet å kjøpe et adapter til et billigobjektiv man bare kan bruke på full åpning. Selg objektivet og kjøp en rimelig tilsvarend zoom til tusenlappen. Det vil gi mye bedre bilder, siden har da kan blende ned og utnytte autofokus og automatikk.

Lenke til kommentar
Hvis objektivet ikke har mekanisk blenderring blir det bortkastet å kjøpe et adapter til et billigobjektiv man bare kan bruke på full åpning. Selg objektivet og kjøp en rimelig tilsvarend zoom til tusenlappen. Det vil gi mye bedre bilder, siden har da kan blende ned og utnytte autofokus og automatikk.

5583799[/snapback]

Hvis han gaar for 350D saa er jeg helt enig her :)

Men hvis han ikke har vurdert andre modeller saa er det en mulighet i Nikon ogsaa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...