Gå til innhold

Har jeg for lite RAM?

Sharagoz

Anbefalte innlegg

Jeg har denne PC'en:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114350&mlevel=090200

OS = winXP prof.

Problemet mitt er at maskinen noen ganger jobber utrolig tregt når jeg kjører flere ting samtidig. Her snakker jeg om "lette applikasjoner" som dreamweaver, ms word o.l.

Jeg kjører ofte følgende ting samtidig: Dreamweaver 8, opera(med 3-6tabs), firefox(2-3 tabs), internet explorer, windows explorer og ms word.

Det er overhodet ingen monster pc jeg har, men jeg hadde egentlig håpet at den skulle klare såpass uten problemer.

Det som skjer er at det tar utrolig lang tid å switche mellom applikasjonene. Det føles omtrent som i gode gamledager da jeg var på LAN, og noen kopierte fra meg på maks hastighet. Uutholdelig.

Jeg håper problemet skyldes for lite RAM, og at dette kan fikses ved å sette i 256-512 mb ekstra.

Det som jeg reagerer på er at windows task manager kun viser at de kjørende applikasjonene bruker ca 70mb minne... Burde ikke være noen grunn til å dumpe ting fra minnet hele tiden da.

Det andre er at det virker som om PC'en dumper minnet raskere enn den burde. Hvis jeg f.eks er borte i 5 minutter og kommer tilbake så er det noen ganger den må laste alt inn i minnet på nytt for hver applikasjon (det virker ihvetfall sånn).

Det tredje er at det at jeg får følelsen av at den blir tregere når jeg er koblet til skolenettet enn når jeg er koblet til hjemme. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skulle påvirke hastigheten det tar å switche mellom applikasjoner...

Btw, det eneste som kjøres utenom det absolutt nødvendige er AVG antivirus, msn messenger og daemon tools.

1: Går det an å sette parametere for dumping av minne noe sted i windows?

2: Skyldes problemet mitt for lite minne, eller er det kanskje en applikasjon som føkker systemet?

3: Holder det med 256 ekstra, eller skal jeg kjøpe en 512 ekstra når jeg først er i gang? PC'en skal kun brukes til "lette" ting som programmering, photoshop og surfing på nettet.

Setter pris på feed-back

-Sharagoz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3: Har du lite penger kjøper du 1 brikke 512mb så har du muligheten til å oppgradere senere. Kjøper du en på 256mb til så må du evt bytte alt om en stund til uansett. Men du trenger ikke 1GB ram.. det finnes og noen optimaliseringsmuligheter i windows dog noe begrenset. Hvis du går inn på start, kontrollpanel, system, avansert og under ytelse der. Der har du et valg du kan stille på "Tilpass for best ytelse"

MEN

256 mb ram på win xp maskin med litt svak pro og alle de vinduene du har så ville jeg først prøvd med en 512 brikke. Blir nok mye forskjell.

2. Ja, absolutt. Minner meg om min compaq jeg har hjemme med win 2000, 400Mhz cpu og 128mb ram. Wohoo, men den duger til å surfe med..

Endret av koskov
Lenke til kommentar
Takk for tips. Er enig i at prisforskjellen er liten nok til at man like godt kan kjøpe 512.

2. Så dere mener at jeg burde ha merket det på andre måter hvis problemet skyltes en software-feil?

5573366[/snapback]

Altså, 256MB ram for XP og progs.er for lite i en bærbar.

Husk du har delt minne med VGA også..

Rydd opp i disken og kjør defragmentering av og til..

ps. etter du har installert ekstra minne så sjekk ut virtuel minne, XPèn har en

dårlig vane å ikke korrigere dette til systemstyrt automatisk... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Den har altfor lite minne... Ettersom noe sånt som 64mb er satt av til skjermkortet så sitter du igjen med lusne 192mb som ikke holder til noe som helst - som du har lagt merke til.

Det merkes nok ekstra godt at den har lite minne med en 4200rpm harddisk... Ytelsen på de diskene er patetisk.

Løsningen er som du selv kom fram til - å kjøpe mer minne.

Det er forresten helt vanlig at windows swapper ting til disk, har 1gb ram selv og med explorer og irc oppe har den swappet 156mb og brukt 280mb ram.

Windows skal i utgangspunktet swappe alle programmer som ikke kjøres aktivt til disk - dette vil gjøre at nye programmer som startes opp kan gå rett i minne. Dette gjøres gjerne når maskinen ikke har noe annet å gjøre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...