Lintvedt Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg har tenkt å sette sammen en egen PC som skal bli en server for filene mine (Mp3, video og div annet). Jeg har fire pcer her hjemme, og vil at den ene av disse pcene som sagt skal bli en server for filene mine. Det jeg lurer på er hvilket operativsystem burde jeg ha på denne? Har sett på forskjellige som Windows Server 2003 og forskjellige linux operativsystemer som Ubuntu, Slackware, Red Hat og diverse andre. Etter det jeg har hørt er det linux som er best egnet til server. Hvilket burde jeg velge? Jeg må også si at jeg ikke har så mye peiling når det gjelder servere. Hva er viktig når det gjelder innmaten i pcen på en server? Er det noe annet jeg burde vite når jeg skal sette opp en filserver, så si ifra! Eller er det kanskje noe dere trenger å vite, si ifra! Endret 8. februar 2006 av -Xc4- Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det spiller ingen rolle. Alle Linux-varianter duger. Velg en av de ti store. En filtjener er utrolig lite ressurskrevende, min er fra 1998. Red Hat lager nå bare Enterprise Linux, som koster penger. Det er nok litt overkill. Red Hat sponser i stedet Fedora. Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Det spiller ingen rolle. Alle Linux-varianter duger. Velg en av de ti store. En filtjener er utrolig lite ressurskrevende, min er fra 1998. Red Hat lager nå bare Enterprise Linux, som koster penger. Det er nok litt overkill. Red Hat sponser i stedet Fedora. 5573418[/snapback] Okay, hvilken bruker du da? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg bruker Fedora Core 4. Jeg har en Pentium 2 350 MHz fra 1998, 256 MB RAM. En ganske ny 250 GB harddisk. Den kjører webserver, e-post-server, DNS-server, filtjener og databasetjener for mittdomene.no. Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Dobbelpost.... Endret 8. februar 2006 av -Xc4- Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Holder på å laste ned Ubuntu nå, så for vi satse på at det funker greit! Noen som har noe meninger om ubuntu? Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Når jeg har instalert Ubuntu, og vil begynne å dele filer med andre på nettverket, trenger jeg da noe ekstra programvare? Eller er det noe annet spesiellt jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Du trenger pakken (programmet) Samba. Det bør være installert som standard. For å sette opp shares editerer du /etc/smb.conf eller hva fila heter i Ubuntu. Hvordan du starter Samba i Ubuntu vet jeg ikke, men hos meg er det service samba start . Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Ok, hvilket filsystem skal jeg formatere harddisken til? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 reiser4 (Best) eller reiserfs(reiser 3.6, nest best). Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hvordan er ext3 i forhold? Bruker ext3 på min filserver.. Litt dumt, kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå