PMnormal Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Dagens bidrag er hverken uvanlig, eller spesiellt spennende. Derimot er det et motiv jeg altid har ventet på rette forhold til å fotografere under. Det er et minnesmerke for krigsseiler som gav sitt liv i kampen for et fritt Norge. Etter å ha tatt bilder under alle forhold, kom det endelig en lett tåke som passet motivet. Hva er mer passende for krigsseilere enn tåke? 20D med Sigma 18-50/3,5 osv på 18mm. Iso 400, 1/125s og f/7,1. Var det noe dere ville gjort annerledes? Bildet er forsiktig manipulert i Rawshooter for å få frem litt konturer, og croppet noen få millimeter. Det var slik det så ut i søkeren, men 20D har som kjent 95% søkerbilde. Derfor kom det litt av et parkeringsskilt med i venstre kant. Måtte derfor fjerne noen millimeter, men beholdt formatet. Cropping foretok jeg i cPicture. All right lite program, som ikke bruker drivere. Anbefales også til browsing av raw, fordi det er så raskt. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg syns dette var et fint og stemningsfult bilde med litt symbolikk å gripe tak i; krigsseilerne som forsvinner i tåka, de nakne trærne, og kirken i bakgrunnen. Jeg har imidlertid litt trøbbel med balansen i bildet. Jeg er ikke opphengt i sentrerte motiver, men her er hovedmotivet litt, og bare litt ute av sentrum, så det bli verken fugl eller fisk. Tilsvarende syns jeg at det er synd at det høyre treet i forgrunnen er avkuttet; hadde gjerne sett en halv centimeter eller deromkring med luft over. Skjønner at du er begrenset i komposisjonen av "rot" i form av skilt et.c - kanskje på tide å bli venner med clone tool i Photo Shop? ...og til slutt syns jeg kanskje det hele ble litt blasst. Kanskje du kan øke kontrasten og legge om til s/h? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Laget først en versjon med høyre kontrast, men da forsvant for mye av den stemningen jeg ville formidle. S/h har jeg tenkt på, men ikke forsøkt. Skal tenke litt på det. Synes egentlig det er s/h nok som det er :!: , men jeg skal teste det. Blassheten er bevisst, men i s/h kommer det til å bli mindre blasst. Croppe det litt i høyre bildekant? Mulig det, siden den original versjonen var lengre i venstre bildekant. Får se litt på det, men jeg liker den litt rolige dynamikken som bildet har. Tusen takk for kritikk. Lenke til kommentar
hardmongo Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) synes du det blir for lite blasst i s/h kan du jo prøve å stille opp brightness kult stemningsbilde forresten Endret 9. februar 2006 av hardmongo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå