Gå til innhold

metallplate på baksiden av hovekortet!?


magg88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fordi det fører til rust, som kan føre til enten brudd, eller økt motstand der hvor det er loddinger eller at kobberbaner på annet vis er eksponert for dette, og ingen av delene er ønskelige, og er også skadelig.

5864598[/snapback]

 

Men er det noe bedre og la det ligge til det er tørt??

 

EDIT: Håper ingen vasker hwen sin :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

det er bedre å la det ligge til det er tørt, evt. bruke en vanlig vifte.

 

det er nemlig varmen fra føneren som gjør at det ruster ennda lettere og fortere enn vanlig.

 

en kamerat av meg vasket skjermkortet sitt en gang, og brukte føner for å tørke det.

 

det skjermkortet har vært gjennom så mye rart at det er rart at det forsatt lever.

 

det er ikke noe galt i å vaske HW så lenge man lar det tørke skikkelig før man tar det i bruk.

 

dog, noen typer HW bør man holde seg unna, so. f.eks. hdd og drev.

Lenke til kommentar
en kamerat av meg vasket skjermkortet sitt en gang, og brukte føner for å tørke det.

Hva slags bajaser er det egentlig som vasker skjermkortet sitt? :p

 

litt off topic: Helt hypotetisk, hvis jeg slenger CPU i oppvaskmaskinen en time og lar den tørke godt etterpå, vil den virke?

Lenke til kommentar

vel, hvis den ikke har fått noen slag, og du har tatt av heatspreaderen, så er jeg ganske sikker på at den ville det.

(men jeg tar ikke noe ansvar om du prøver det og den ikke virker)

 

grunnen til at jeg sier det med slag er at jeg ikke vet, rett og slett.

 

ang. heatspreaderen, så vil det samle seg vann under denne, som ikke forsvinner så fort..

Lenke til kommentar
fordi det fører til rust, som kan føre til enten brudd, eller økt motstand der hvor det er loddinger eller at kobberbaner på annet vis er eksponert for dette, og ingen av delene er ønskelige, og er også skadelig.

 

Rust?? :dontgetit:

Nå er du nok på ville veier, unge mann. Rust er et resultat av oksidering av jern, og det finnes det fint lite av i "vår" elektronikk.

Varme i kombinasjon med et "aggressivt" miljø vil generelt sett kunne fremskynde en slik prosess.

I vår sammenheng er det imidlertid snakk om metaller og legeringer som langt fra er like utsatte mht korrosjon ("rust"), og dermed kan man trygt bruke en hårføhner for å tørke våt elektronikk.

En ganske grei metode for å redusere tørketiden, er faktisk å dusje elektronikken med rødsprit eller isopropanol.

Begge disse væskene suger til seg vann på en forbilledlig måte, samtidig som dette også medfører en raskere fordampning / opptørking.

 

tha stoffi: Vent litt med slike råd, inntil du er mer sikker på hva du anbefaler. ;)

Lenke til kommentar
Rust?? :dontgetit:

Nå er du nok på ville veier, unge mann. Rust er et resultat av oksidering av jern, og det finnes det fint lite av i "vår" elektronikk.

Varme i kombinasjon med et "aggressivt" miljø vil generelt sett kunne fremskynde en slik prosess.

I vår sammenheng er det imidlertid snakk om metaller og legeringer som langt fra er like utsatte mht korrosjon ("rust"), og dermed kan man trygt bruke en hårføhner for å tørke våt elektronikk.

En ganske grei metode for å redusere tørketiden, er faktisk å dusje elektronikken med rødsprit eller isopropanol.

Begge disse væskene suger til seg vann på en forbilledlig måte, samtidig som dette også medfører en raskere fordampning / opptørking.

 

tha stoffi: Vent litt med slike råd, inntil du er mer sikker på hva du anbefaler.  ;)

5869987[/snapback]

 

Så det var ikke bare jeg som syntes det var rart med rustent hovedkort :tease:

Lenke til kommentar

jeg gir meg, det med rødsprit og sånt er jeg iallefall enig i, men jeg vet nå at det skal veldig lite til for å ødelegge.

 

ene læreren vår får nesten annfall hvis vi tar på undersiden av diverse prinkort. rust var vel kanskje feil ord å bruke, men jeg kommer iallefall fortsatt ikke til å føne mitt utstyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...