siripiri Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei. Her er problemet. For litt over 2år siden kjøpe jeg en bærbar hos ITButikken.no, nå er denne sluttet å fungere. ITButikken sa jo ett års garanti, den gangen jeg kjøpte denne. Så er det noe jeg kan gjøre slik at dem fikser denne uten at det koster meg noe? PCen kostet 14000kr og jeg synes det er galt å bruke 14000kr hvert 2år på bærbar pc. Er denne pcen http://reviews.cnet.com/Acer_TravelMate_65...7-20895978.html Er det ikke noe som heter "forventet leve tid" ? Synes 2år er lite Har vært i kontakt med ITButikken og Acer Danmark men ingen vil hjelpe meg. (Har prøvd å bytte minne og hdd men pcen er helt død) Håper noen har gode råd i denne saken. Hilsen En som angrer på at han kjøpte Acer Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år. er det vel.. Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det er vel en typisk reklamasjonssak. En bærbar PC bør ha en forventet levetid på mere en to år. Jeg vet ikke nok om dette til å komme med masse tips, men jeg har forstått at der er viktig å ordlegge seg riktig for at slike saker skal vinne frem. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hvor er Alastor, han er konge på disse sakene her.... Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Du har etter min mening helt klart rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Loven er ufravikelig. Garanti er noe helt annet, og er noe produsent/forhandler kan gi som en tilleggsytelse som gir deg rettigheter i tillegg til reklamasjonsretten. Det er ikke lov å avtale vilkår som er dårligere enn det som er bestemt i forbrukerkjøpsloven, og hvis noen gjør det vil disse vilkårene uansett ikke gjelde i og med at loven er ufravikelig. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Men er ikke ITbutikken dansk, altså omfattes av dansk lov? Lenke til kommentar
catosim Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hvis ITbutikken har et utsalgsted i Norge, er det å anse som en norsk butikk. Butikken skal forholde seg til deg som forbruker og Norsk lov. Du må nok regne med å krangle en del, for butikken sin del er det mest gunstig å nekte for ethvert ansvar - noe ala forsikringselskapenes taktikk. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med nærmeste forbrukerombud, legge frem saken og be om hjelp derfra. En annen mulighet er å prøve å få til en konstruktiv dialog med butikken, og gi dem en mulighet til å ordne opp i dette. Enhver butikk med noenlunde oppegående folk vil skjønne at det er fornuftig å komme kunden i møte. Du må allikevel være tydelig på at du omså kommer til å bruke rettsapparatet - hvis det er aktuelt. Et tips til: benytt deg av skriftlighet; brev eller mail - da har du en mulighet til å legge frem dokumentasjon på prosessen hvis alt skjærer seg. MVH Ca2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Dette er en litt mer komplisert sak enn det ser ut som på forhånd. ITbutikken er i utgangspunktet dansk, men den har sider som også kan oppfattes som norske, samt at de er registrert også som norsk utenlandsregistrert selskap (dvs at de har et norsk organisasjonsnummer). Det kan gjøre det vanskelig å vurdere om norsk eller dansk lovgivning skal brukes. Min anbefaling er å kontakte nærmeste forbrukerkontor/forbrukerrådet for råd. Lenke til kommentar
catosim Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ok, da blir det nok litt anderledes. Har du noen anelse om hva som er feil med laptopen? Er det noen hardware komponenter som er mulig å skifte ut? Ca2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ok, da blir det nok litt anderledes. 5573015[/snapback] Det er uansett en betydelig sannsynnlighet for at butikken defineres som Norsk (selv om det ikke kan garanteres9. Men en vurdering fra forbrukerrådet vil være til stor hjelp i saken videre. Noe som anbefales i alle tilfeller der man ikke er helt enig med selger om hva som er rett, eller synes vilkårene er ikke stemmer. Det finnes også noen generelle EU-regler som kan ha betydning, og som jeg ikke kjenner. PS! Jeg har erfaringer med ITbutikken som gjør at jeg ikke kommer til å handle en skrue der noengang. Lenke til kommentar
aslat Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Forbrukerkjøpsloven er basert på en modellov fra EU, noe som også er implementert i Danmark. Hvorvidt forholdet reguleres av norsk eller dansk rett er derfor ikke så viktig. Det kan være mindre forskjeller men det er etter begge lands rett klart at en datamaskin skal være lengre enn fem år. Det innebærer at hvis ikke butikken kan sannsynliggjøre at det er din egen feil at maskinen nå er død så er det deres ansvar å få maskinen i orden igjen, gi deg en ny eller pengene tilbake. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 I og med at firmaet har norsk organisasjonsnummer vil jeg tro at du står sterkt i denne saken. Dersom itbutikken sitter i Danmark og mener noe annet, kan det jo selvsagt bli et sabla mas å nå igjennom, men ta kontakt med forbrukerrådet. Vet du om maskinen ble levert fra dansk importør? Er det derfor du har kontaktet Acer Danmark og ikke Acer Norge? Olav Lenke til kommentar
siripiri Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Hei Alle. Takk for mange gode svar Maskinen ble levert fra Acer Danmark. Har vært i kontakt med både Acer Norge og Acer Danmark. (Ingen vil hjelpe meg) Vedr feilen: Pcen er død, viften går i 2sek når jeg slår den på også slår pcen seg av igjen... Skal ta kontakt med forbrukerrådet Hilsen en som ikke skal kjøpe mer Acer Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) I og med at firmaet har norsk organisasjonsnummer vil jeg tro at du står sterkt i denne saken. Dersom itbutikken sitter i Danmark og mener noe annet, kan det jo selvsagt bli et sabla mas å nå igjennom, men ta kontakt med forbrukerrådet. Vet du om maskinen ble levert fra dansk importør? Er det derfor du har kontaktet Acer Danmark og ikke Acer Norge? Olav 5573148[/snapback] Kan ikke se at det skal ha noen betydning hvorfra eller på hvilken måte ITbutikken har levert PCen. Et firma med norsk organisasjonsnummer som henvender seg til norske forbrukere og opererer med norsk domene, med norsk språk (om enn en dårlig oversettelse fra dansk) må følge norsk lov. Jeg ser de skriver på sidene sine at de følger dansk kjøpslov, men dette tviler jeg på vil holde i en evt. rettsak. På en måte blir det litt som om en danske som kjører bil i Norge skulle kreve å forholde seg til dansk veitrafikklov i stedt for norsk. Endret 8. februar 2006 av Pengu Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 I og med at firmaet har norsk organisasjonsnummer vil jeg tro at du står sterkt i denne saken. Dersom itbutikken sitter i Danmark og mener noe annet, kan det jo selvsagt bli et sabla mas å nå igjennom, men ta kontakt med forbrukerrådet. Vet du om maskinen ble levert fra dansk importør? Er det derfor du har kontaktet Acer Danmark og ikke Acer Norge? Olav 5573148[/snapback] Kan ikke se at det skal ha noen betydning hvorfra eller på hvilken måte ITbutikken har levert PCen. Et firma med norsk organisasjonsnummer som henvender seg til norske forbrukere og opererer med norsk domene, med norsk språk (om enn en dårlig oversettelse fra dansk) må følge norsk lov. Jeg ser de skriver på sidene sine at de følger dansk kjøpslov, men dette tviler jeg på vil holde i en evt. rettsak. 5574361[/snapback] Jeg sier da ikke at det skal ha noen betydning hvordan ITbutikken har levert PC'en. I alle fall ikke i en lovmessig forstand. Rent praktisk ville det imidlertid antakeligvis vært mye enklere å rydde opp i dette om maskinen var levert fra Acer Norge. Olav Lenke til kommentar
Alfa Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Fra IT butikkens Hjemmeside 5. Garanti/reklamasjonsrett På alle produkter ytes det 2 års reklamasjonsrett. Skulle varen mot forventning gå i stykker under garanti/reklamasjonsrett perioden, repareres denne vederlagsfritt på vårt eller produsentens verksted, med mindre feilen skyldes betjeningsfeil, modifikasjoner eller grovt misbruk fra brukerens side. ITbutikken A/S kan ikke trekkes til ansvar for tapte data, som varer solgt av ITbutikken A/S har skapt. Ved business to business handel(firma handel) oppnås ikke ny reklamasjonsrett ved reklamasjon og ombytting. og Hvilken lovgivning Da internett er internasjonalt, kan man som kunde ikke alltid vite hvilken lovgivning man handler under. Og avtaler blir helst inngått på ditt nasjonalspråk eller engelsk. Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpslov som bl.a. gir deg 14 dagers angrefrist ved forbrukerkjøp. Så det spørs hva Dansk kjøpslov sier ut over 2år Og Dansk kjøpslov sier Reklamationsfristen er forlænget til 2 år En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1. januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen. Endret 8. februar 2006 av Alfa Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Da itbutikke.no fungerer som en norsk butikk, gjelder den norske forbrukerkjøpsloven! Er ikke noe å diskutere. Det skal ikke være nødvending for forbrukere å gå inn på en xxx.no side for å sjekke hvilket land firmaet bak siden operer fra. Du har nok 5 års reklamasjonsfrist! snakk med ditt lokale forbrukerråd kontor. De hjelper deg nok..best om du ringer Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Fra IT butikkens Hjemmeside 5. Garanti/reklamasjonsrett På alle produkter ytes det 2 års reklamasjonsrett. Skulle varen mot forventning gå i stykker under garanti/reklamasjonsrett perioden, repareres denne vederlagsfritt på vårt eller produsentens verksted, med mindre feilen skyldes betjeningsfeil, modifikasjoner eller grovt misbruk fra brukerens side. ITbutikken A/S kan ikke trekkes til ansvar for tapte data, som varer solgt av ITbutikken A/S har skapt. Ved business to business handel(firma handel) oppnås ikke ny reklamasjonsrett ved reklamasjon og ombytting. og Hvilken lovgivning Da internett er internasjonalt, kan man som kunde ikke alltid vite hvilken lovgivning man handler under. Og avtaler blir helst inngått på ditt nasjonalspråk eller engelsk. Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpslov som bl.a. gir deg 14 dagers angrefrist ved forbrukerkjøp. Så det spørs hva Dansk kjøpslov sier ut over 2år 5575096[/snapback] Poenget er at det er norsk forbrukerkjøpslov som gjelder når man opererer slik som ITbutikken gjør i Norge. Bare fordi internett er internasjonalt betyr ikke det at de kan velge hvilken lovgivning de vil følge. Trådstarter bør ta kontakt med forbrukerombudet, der har de jurisiter som garantert kan svare på hva han bør gjøre. Endret 8. februar 2006 av Pengu Lenke til kommentar
siripiri Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Takk igjen før alle gode svar Skal sjekke opp me forbrukeombudet idag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå